Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 14. april 2005 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2005/4011-144 Sagsbeh.: LEJ Fil-navn: FT-spm/IU-spm/L 79/nr. Besvarelse af spørgsmål nr.  53 ad L 79 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 1. april 2005. Spørgsmål: ”Ministeren anmodes om at yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, hvoref- ter der indføres differentieret sikkerhedsstillelse alt efter den herboendes indtægtsgru  ndlag, ved ansøgninger om familiesammenføring.  ” Svar: Et ændringsforslag kunne udformes således: Ændringsforslag til Forslag nr. L 79 til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., integrationsloven og udlændingeloven (Styrkels e af familiesammenførtes danskindl æring, fremrykket og intensiveret danskuddannelse til flygtninge, ændret udvælge lse af og styrket integrationsindsats over for kvoteflygtninge m.v.) Ændringsforslag Til § 3 3. § 9, stk. 4, affattes således: ”Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, skal, medmindre ganske særlige grunde afgørende taler derimod, betinges af, at den herboende person, som det påhviler at forsørge ansøgeren, sti   l- ler økonomisk sikkerhed for 1) 30.000 kr., såfremt personen har en årlig bruttoin  dkomst på  op til 150.000 kr.,
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk 2) 50.000 kr., såfremt pe rsonen har en årlig bruttoindkomst på   mellem 150.000 kr. og 250.000 kr., og 3) 70.000 kr., såfremt personen har en årlig bruttoindkomst på    250.000 kr. eller derover, til dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven til ansøg eren, jf. stk. 20. Økonomisk sikkerhed efter 1. pkt. kan efter anmodning nedsættes med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for efter 1. pkt., når udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, har bestået en afslutte  n- de prøve i dansk, jf. § 9 i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., eller modt a- get bevis for aktivdeltagelse ved uddannelsens afslutning, jf. § 5, stk. 5, i lov om danskud- dannelse til voksne udlændinge m.fl. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter nærmere regler for, hvordan økonomisk si  kkerhed efter 1. pkt. skal stilles. De i 1. pkt. angivne beløb er fastsat i 2002 -niveau og reguleres fra og med 2003 en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsregulering.” Jeg kan ikke tilslutte mig et sådant  ændringsforslag. Den nuværende ordning om sikkerhedsstillelse i form af en anfordringsgaranti indebærer, at der ikke stilles særlige krav om likviditet hos den herboende, og at beløbet svarende til si  k- kerhedsstillelsens størrelse ikke er båndlagt i den tid, sikkerh  eden skal stilles. Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål nr. 52 finder jeg på den baggrund    ikke, at indtægts- grundlaget i disse sager kan have en så særlig betydning, at der er grund til at overveje en mere differentieret sikkerhedsstillelse. Jeg vil samtidig bemærke, at ifølge grundlovens § 41, stk. 2, skal et lovforslag for at ku nne vedtages undergives 3 behandlinger, hvilket indebærer, at der er en grænse for, hvor vid t- gående ændringsforslag, der kan stilles til et fremsat lovforslag.  Den henhører under Folk e- tingets præsidium endeligt at afgøre, om et ændringsforslag kan vedtages inden for r  am- merne af grundlovens § 41, stk. 2.