Til lovforslag nr. L 82 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Trafikudvalget den   2. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om kystbeskytte  lse, forskellige love om digeanlæg, lov om havne, lov om luftfart og lov om færgefart (Konsekvensrettelser af kommunalreformen) [af trafik- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 17. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og trafikministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. 2004-05, 1. samling alm. del     bilag 132 . Den 24. februar 2005 sendte trafik- og energiministeren de indkomne høringssvar  og et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 21 spørgsmål til transport- og energiministeren til skriftlig besvarelse. Mini- steren har besvaret 17 af disse, mens de resterende 4 spørg smål forventes besvaret inden 2. behan d- ling. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Venstres,  Socialdemokratiets,  Dansk  Folkepartis,  Det  Konservative  Folkepartis  og  Det  Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at der den 27. maj 2005 er indgået en stemmeaftale om lovforslag på trafikområdet, som udmønter kommunalrefo   rmen. Aftalen har følgende ordlyd: »Venstre,  Dansk  Folkeparti  og  Det  Konservative  Folkeparti  er  med  Socialdemokraterne  og  Det Radikale Venstre nået til enighed vedr. nedenstående stemmeaftale på trafikområdet: Partierne stemmer for de af regeringen fremsatte lovforslag L 82 (kystbeskyttelse), L 83 (trafik- selskaber og L 84 (vej- og ekspropriationsområdet) . Med sigte på at sikre en optimal udnyttelse af de ressourcer, som anvendes på trafikområdet, og under hensyntagen til trafikpolitiske målsætninger som fremkommelighed, trafiksikkerhed og miljø, er der behov for en identifikation, analyse og  afstemning af de virkemidler, som på læ   n-
2 gere sigt øver direkte og indirekte indflydelse på trafikkens omfang og kvalitet, og herunder i  k- ke mindst på pendlertrafi kken. Grundlaget for et hensigtsmæssigt samspil mellem statslige, regionale og kommunale virke  mid- ler, skal tilvejebringes gennem en gensidig information om lokalisering af befolkning og andre trafikgenererende aktiviteter, planer for udbygning af kapacitet og serviceniveau på veje og jernbaner samt generelle servicestandarder for indkøb af kollekti v trafik. Med udgangspunkt i statslige investeringsplaner og retningslinier for indkøb af offentlig se r- vicetrafik skal Transport- og Energiministeriet med jævne mellemrum redegøre for planer for kapacitet og service med henblik på den regionale planlægning   . Redegørelsen udarbejdes med inddragelse af lokale og regionale aktører, første gang i 2007. Vedrørende L 83 (trafikselskaber), fremsættes et ændringsforslag, som sikrer, at den kommune, der yder det største årlige tilskud til trafikselskabets finansier  ing, får en plads i trafikselskabets bestyrelse. Vedrørende L 84 (vej - og ekspropriationsområdet) fremsættes et ændringsforslag, som medt a- ger følgende vejstrækninger som stat   sveje: Rute 16, Frederiksværk   –  Hundested (længde 12 km.) Rute 313, Nr. Aaby – Assens (længde 25,7 km.) Rute 513, Struer-Lemvig og Rute 181, Lemvig – Thyborøn (længde 42,1 km.) Rute 469, E 20 (Lunderskov) – Grindsted (længde 47,6 km.) Rute 28, Fredericia – Vejle (længde 10,6 km.) « Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. SF kan ikke stemme for dette lovforslag, som er en del af kommunalreformen. Der henvises i den forbindelse til SF’s generelle bemærkninger til kommunalrefo  rmen, som er afgivet til L 65, forslag til  lov  om  regioner  og  om  nedlæggelse  af  amtskommunerne,  Hovedstadens  Udviklingsråd  og  H   o- vedstadens Sygehusfællesskab. Dette  lovforslag  sætter  mang  elen  på  et  regionalt  initiativ  i  relief.  Kystbeskyttelse,  diger,  større havne og færgeruter  er typisk regionale opgaver,    som nu i langt overvejende grad lægges over på kommuner i yderområderne. Sammenholdt med stram kommuneøkonomi og kun delvis finansiering af de opgaver, kommunerne pålægges, bliver yderområderne, der i forvejen er de økonomisk svag e- ste, hårdt ramt. Enhedslisten kan ikke støtte lovforslaget. Kystbeskyttelsen er på den ene side  en meget vigtig del af beskyttelsen af dansk natur og på den anden side  livsgrundlag for den del af befolkningen, der er bosat ved kysterne. Kysterne har en enorm rekreativ værdi, men e  r også meget sårbare over   for den rekreative anvendelse. Endvidere er de karakteriseret ved at være sammenhængende områder. Fordi de er sammenhængende, og fordi en kommune kan være under pres for at udvide den erhvervs - og turistmæssige anvendelse af kyste  rne, er det væsentligt, at et regionalt niveau har hånd i hanke med beskyttelse af kysterne og planlægning i kystzonen. Det er alt andet   lige også lettere og mere effe k- tivt,  hvis  sammenhængende  strækninger  er overordnet  overvåget.  Med  lovforslaget  mistes  dette vigtige overblik og den ekspertise, som hidtil har administreret kystbeskyttelsen. Hvad  angår   færgefart  ,  er  lovforslaget  også  uhensigtsmæssigt.  Selvom  det  kan  virke  som  en  te   k- nisk detalje, er det afgørende, at øboerne har stor indflydelse på færgedrif ten, og at kommunerne i samme omfang som amterne og staten er pålagt at sikre færgedriften, så denne ikke udhules, hver gang kommunen ikke kan få næste års budget til at hænge sammen. Øboerne vil være i mindretal i kommunerne og derfor ikke i stand til at stemme deres interesser igennem. De økonomiske ressou r- cer til færgedrift bør være øremærke de ved de overførsler, der skal foregå med amternes nedlægge l- se.
3 L 82 er en del af kommunalreformen, som Enhedslistens er uenig i. Enhedslisten henviser i denne sammenhæng til det generelle betænkningsbidrag om kommunalreformen afgivet til L 65, forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hove   d- stadens Sygehusfællesskab. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og     Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er   optrykt i betænkningen. Kim Andersen (V)   Gitte Lillelund Bech (V)   Jacob Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd.  Karsten Nonbo (V)   Walter Christophersen (DF) Jørn  Dohrmann (DF)   Henriette Kjær   (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Jens Christian Lund (S) Jytte Wittrock (S)   Klaus Hækkerup   (S)   Magnus Heunicke (S)   Poul Andersen (S) Martin Lidegaard (RV)    Poul Henrik Hedeboe (SF)   Rune Lund (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut  og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 82 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra trafik  - og energiministeren 2 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget. 3 1. udkast til betænkning 4 Pressemeddelelse af 27/5-05 fra Transport- og Energiministeriet: »Aftale om kommunalreformen på trafikområdet  « 5 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 82 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke kommuner de forskellige færgeruter vil høre under, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor mange midler amterne har anvendt på kystbeskyttelse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om indførelse af forpligtelse til kommunerne til at videreføre færgedriften, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om forringelse af færgebetjeningen af små øer, til transport - og energiministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommunalt samarbejde om kystbeskyttelse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om finansieringen af færgeruten Frederikshavn  -Læsø, til tran   s- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvordan Frederikshavn-Læsø finansieres fremover, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvilke ruter der fremover vil være kommunale færgeruter, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om fælles administration af havne, til transport  - og energimini- steren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at forpligte kommunerne til færgefart, til transport  - og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm., om trafikselskaberne vil kunne løfte en opgave som færgefart, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvordan kommunerne skal håndtere kystbeskyttelsesopg a- verne, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om kommunernes andel af udgifterne til kystbeskyttelse, til transport og energiministeren, og ministerens svar herpå
5 14 Spm. om kommunale havne må udføre skibsrelateret og havnerelat  e- ret operatørvirksomhed, til transport - og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 15 Spm. om det bliver muligt for kommuner med flere havne at samle administration af disse i én organisation og administration, til trans- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm., om det bliver muligt fremover at forenkle og effektivisere drift og administration i de kommunalt ejede havne ved samdrift af mange funktioner, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm., om det fremover bliver muligt for alle kommunale selvstyre- havne og helt eller delvis kommunalt ejede aktieselskabshavne at kunne udføre både skibsrelaterede hjælpetjenester og havnerelateret operatørvirksomhed, til transport - og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 18 Spm. om, hvordan amtskommunerne skal være motiverede for at u  d- føre v edligeholdelse af færgelejer, landanlæg og færger de næste 2 år, til transport og energiministeren 19 Spm. om, hvordan de kommuner, der overtager opgaven med færg  e- lejer og landanlæg fra amtskommunerne  , kompenseres økonomisk, til transport- og energiministeren 20 Spm. om, i hvilket omfang der vil blive stillet krav til de nye primæ  r- kommuner om at overtage opgaver, som amtskommunerne hidtil har varetaget, til transport- og energiministeren 21 Spm. om ansvaret for besejlingen af Ærø, til transport    - og energimi- nisteren