Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 24. april 2005 300 -4 LBR, lokaltelefon 2 34 62 2. Kontor Havnes organisationsformer, kompetenceforhold  og opgaver – muligheder for samdrift Hvorledes kan havne organiseres? Havne kan organiseres i fem forskellige former: statshavn kommunal havn kommunal selvstyrehavn helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskab privat havn Statshavnebegrebet er med salget af alle statshavne på nær Thorsminde Havn ved at forsvinde. Private havne kan drive virksomhed indenfor de grænser, der er sat ved tilladelsen til etablering af havnen og ved de regelsæt, som i øvrigt måtte gælde for driften af disse havne, eksempelvis aktieselskabslovgivningen. Derimod er der en række forskelle på driftsmulighederne, hvis en havn er organiseret i en eller anden form for kommunalt regi. Kommunalt drevne havne – kompetenceforhold og opgaver Kommunale havne En rent kommunal havn styres af kommunalbestyrelsen, og den daglige drift varetages af kommunalbestyrelsen/kommunalforvaltningen. Havnens opgaver er at varetage anlæg og drift af havneinfrastruktur, her- under dækkende værker, kajer, havnebassiner og tilstødende landarealer.
Side 2 af 3 En kommunal havn kan ikke udføre virksomhed, som er konkurrenceudsat. Det betyder at havnen f.eks. ikke kan drive udlejningsvirksomhed, udfører havnerelateret operatørvirksomhed eller skibsrelaterede hjælpetjenester. Kommunale selvstyrehavne En kommunal selvstyrehavn er en selvstændig virksomhed, hvor det over- ordnede ansvar ligger hos den pågældende kommunalbestyre lse. Havnen skal ledes af en havnebestyrelse, der vælges af kommunalbestyrel- sen, og havnebestyrelsen er overfor kommunalbestyrelsen ansvarlig for havnens drift og vedligeholdelse. Den daglige drift vil normalt ligge i en egentlig havneadministration, og denne skal være adskilt fra den kommunale administation. Den kommunale selvstyrehavns opgaver er at forestå anlæg og drift af ha v- neinfrastruktur, herunder dækkende værker, kajer, havnebassiner og tilstø- dende landarealer, og herudover kan havnen stille kraner, pakhuse og lign. til rådighed til betjening af skibe, stevedorer, areallejere m.v. Havnen kan efter ansøgning, og når særlige forhold taler for det, få tillade  l- se til at forestå havnerelateret operatørvirksomhed, enten selv eller i sama r- bejde med private virksomheder. Havnen kan ikke udføre skibsrelaterede hjælpetjenester. Helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskab En havn, som er organiseret i aktieselskabsform og er helt eller delvist kommunalt ejet, er en erhvervsdrivende virksomhed. Havnen kan drive havnevirksomhed indenfor de samme rammer, som gæl- der for kommunale selvstyrehavne, og herudover kan havnen frit udføre havnerelateret operatørvirksomhed. En helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskabshavn kan - ligesom det gælder for kommunale havne og kommunale selvstyrehavne - ikke udføre skibsrelaterede hjælpetjenester.  
Side 3 af 3 Kan havne med samme eller forskellige organisationsformer etablere sam- drift af visse opgaver? Havne med samme organisationsform Flere kommunale havne i samme kommune kan administreres sammen, da havnene er en del af den kommunale forvaltning. Flere kommunale selvstyrehavne i samme kommune kan have samadmi- nistration; men er det hensigten at opretholde havnene som selvstændige virksomheder, skal der være særskilte vedtægter, økonomi mv., og dette skal iagttages ved tilrettelæggelse af en eventuel samadministration. Tilsvarende gælder for helt eller delvist kommunalt ejede aktieselskabs- havne. Havne med forskellige organisationsformer De forskellige organisationsformer, kravene til at havnedriften er adskilt fra den kommunale drift, og forskellene i adgangen til opgavevaretagelse betyder, at muligheden for egentlig samdrift på tværs af organisationsfo r- merne vil være underlagt en række begrænsninger. De væsentligste begrænsninger ligger i kravet om, at en kommunal selvsty- rehavn regnskabsmæssigt skal være adskilt fra kommunen, og i adgangen til at varetage visse opgaver. Dette gælder tilsvarende, hvis der er tale om havne organiseret i aktieselskabsform. Det vil således være nødvend igt konkret i de enkelte tilfælde at vurdere, i hvilket omfang havne af forskellig organisationsform kan administreres sammen, og i givet fald, hvorledes denne fælles administration bedst kan varetages indenfor de givne begrænsninger. Tilsvarende kan det vurderes, om der er andre opgaver, der kan løses i fællesskab. Det vil være relevant for en kommune, hvor der er havne med forskellige organisationsformer, at overveje muligheden for at udlicitere visse opgaver mellem havnene, så der opnås en rationaliseri  ngsgevinst, uden at der opstår konflikt med de aktuelle organisationsformer.