Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 11 - 16 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 16: Mener ministeren ikke, at det kan have miljømæssige konsekvenser, hvis folk som følge af forringet busservice, i højere grad benytter egen bil? Svar: Lad mig slå fast, at kommunalreformen ikke er et spareprojekt. Der lægges så ledes ikke op til, at busservicen forringes. Der har gennem en længere periode heldigvis været en stigende velstand i Danmark og dette medfører, at flere har fået råd til at købe egen bil. Et st  i- gende bilejerskab blandt danskerne giver givetvis bustrafikken øget kon- kurrence, men hvilket miljømæssige konsekvenser dette har er ikke helt entydigt. Det afgørende for en persons miljøpåvirkning på en tur er belægningspr  o- centen på det køretøj, som vedkommende vælger at køre med. Busser med en lav belægningsprocent vil ofte forurene mere end tilsvarende kørsel med personbil. Der er endvidere forskel på, om det er klimapåvirkning eller l  o- kal luftforurening, der måles i forhold til. Her spiller det ligeledes ind hvi l- ket brændstof, der anvendes. En bus vil meget ofte udsende flere NOx-er pr. person pr. km. end en benzindreven personbil. I forhold til CO2- udslippet skal bussens belægningsprocent dog ikke være særlig høj, før end CO2-udslippet pr. person pr. km er mindre end en personbils. For flere eksempler kan jeg henvise til Trafikredegørelse 2004, som Trans- port- og Energiministeriets udgav i efteråret 2004. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 2 af 2