Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål   18 - 20 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 20: ”Ministeren bedes oplyse, hvorledes koordineringen af køreplaner mellem de kommende trafikselskaber og andre aktører, som f.eks.  DSB og ARRI- VA, vil foregå efter kommunalreformen, herunder bedes også oplyst hvo  r- dan koordineringen mellem trafikselskaberne vil foregå.” Svar: I forslaget lægges stor vægt på at koordineringen mellem de enkelte dele af den offentlige servicetrafik er så god som mulig og derfor forpligtes trafi k- selskaberne til at samarbejde om at skabe den fornødne sammenhæng. Det gælder også samarbejdet mellem trafikselskaberne og den statslige indkø b- te togtrafik. Alle parter vil have en interesse i den bedst mulige koordination mellem trafikforbindelserne ligesom lovforslaget giver ministeren en bemyndigelse til at opstille et regelsæt for denne koordinering. Den praktiske varetagelse af opgaven med at koordinere køreplanerne overlades de relevante aktører og forventes at følge principperne fra den praktiske koordination, som fin- der sted i dag. Koordinationen af køreplaner tager normalt udgangspunkt i et udkast for togtrafikken, som kører over de længste strækninger, og som af hensyn til banekapaciteten og forbindelser mellem de enkelte tog har det største be- hov for at optimere køreplanen. Typisk vil buskøreplanerne herefter blive rettet ind efter togenes ankomst og afgangstider fra de relevante tilslut- ningsstationer. Koordination af køreplaner mellem to trafikselskaber må afstemmes me l- lem de to selskaber, ligesom der sker koordination mellem forskellige tra- fikselskaber i dag. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 2 af 2