Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål   21 - 24 vedrørende L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 21: ”Hvad kan ministeren oplyse om de økonomiske konsekvenser ved lovfors- laget; herunder om den økonomiske nøglefordeling mellem, hvor meget regionerne får til at drive trafikselskaberne på regionalt plan og hvor m  eget kommuner får til at købe trafik for?” Svar: Regioner og kommuner forudsættes at få de samme økonomiske midler stillet til rådighed til løsning af opgaven vedrørende offentlig servicetrafik som amter og kommuner havde i 2003. De økonomiske konsekvenser af lovforslaget er afdækket i et samarbejde mellem Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening og Transport - og Energiministeriet. Der er enighed mellem parterne om at udgifterne til de hidtidige trafikop- gaver, der i dag varetages af amter og HUR, og som skal overdrages til nye kommuner og regioner andrager 1,9 mia. kr. på årsbasis. Der er dog ikke fuldstændig enighed om hvordan disse midler skal fordeles på de nye regioner og kommuner. Ifølge Transport - og Energiministeriets vurdering skal knap 0,9 mia. kr. af amternes hidtidige udgifter overdrages kommunerne. Sammen med de udgifter på 0,9 mia. kr., som komm unerne allerede afholder i den nuværende struktur, vurderes kommunerne dermed at skulle køre trafik for 1,8 mia. kr. årligt. Regionernes kommende aktivit e- ter vurderes at komme til at andrage 1,0 mia. kr. på årsbasis og hertil ko  m- mer et statstilskud til investeringer og pensionsudgifter for privatbanerne. Med venlig hilsen Flemming Hansen