Miljøministerens ændringsforslag til L 86    - forslag lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om vandløb, lov om sommerhuse og campering m.v. og forskellige andre love (udmøntning af kommunalreformen) Af miljøministeren , tiltrådt af ……. ( ): Til § 1 a) Før nr. 1  indsættes som nyt nummer: ”01.  I § 8 og § 36, stk.1, ændres ”de kommunale organisationer” til: ”KL”.” [Manglende konsekvensændring] b) Nr. 1 affattes således: ”1.  § 26, stk. 1 affattes således:   ”Miljøministeren meddeler til  ladelse til og fører tilsyn med dumpning af optaget       havbundsmateriale.”” [Miljøministeren overtager amtsrådenes kompetence til at meddele tilladelse til og føre tilsyn med dumpning af optaget havbundsmateriale også inden for søterritoriet] c) Nr. 2 udgår. [Ophævelse af bemyndigelse som konsekvens af ændringsforslag nr. b] d) Nr. 3 affattes således: ”3.  I § 26, stk. 4, ændres ”amtsrådet” til: ”miljøministeren”.” [Konsekvens af ændringsforslag nr. b] e) Nr. 4 affattes således: ” 4. § 26, stk. 5, ophæves. Stk. 6 bliver herefter stk. 5.” [Krav om samtykke fra miljøministeren ophæves som konsekvens af ændringsforslag nr. b]      f) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:       ”02.  I § 26, stk. 6, der bliver stk. 5, udgår  3. pkt.” [Lovteknisk ændr  ing i konsekvens af ændringsforslag nr. b] g) Nr. 6 affattes således: ” 6. § 28, stk. 2, ophæves.” [Miljøministerens adgang til at overtage beføjelser efter § 26 ophæves som konsekvens af ændringsforslag nr. b] h) Nr. 11 affattes således: ” 11. § 49 , stk. 3, 1. og 2. pkt. udgår og i stedet  indsættes: ” Stk. 4. Lokale foreninger og organisationer, der har beskyttelse af natur og miljø som hovedformål, kan meddele miljøministeren, at disse ønsker underretning om afgørelser efter § 26, eller i medfør  af regler, der er fastsat med hjemmel i § 33, stk. 2, jf. § 52, stk. 2.”” [Ønsker om underretning om afgørelser skal meddeles miljøministeren i konsekvens af ændringsforslag nr. b samt lovteknisk sammenskrivning] i) Nr. 12 affattes således: ” 12. § 49, stk. 4, affattes således:
          ” Stk. 4. Landsdækkende foreninger og organisationer, der efter deres vedtægter har beskyttelse af natur og  miljø som hovedformål, kan meddele ministeren, at foreningen eller organisationen ønsker underretning om afgøre  lser efter § 26 eller i medfør af regler, der er fastsat med hjemmel i § 33. stk. 2.”” [Konsekvens af ændringsforslag nr. b, samt lovteknisk sammenskrivning] j) Nr. 13 affattes således: ” 13. § 50, nr. 2, affattes således: ”2) at klage over afgørelser  , der er truffet i medfør af § 26 eller i henhold til regler, der er fastsat med hjemmel i § 33, stk. 2, skal indgives til miljøministeren, mens klager over afgørelser, der er truffet i medfør af  § 43 og § 43 a , skal indgives til det i medfør af lov om s  ikkerhed til søs nedsatte Ankenævn for Søfartsforhold, jf. § 51, stk. 3, og”.” [Klage skal indgives til miljøministeren i konsekvens af ændringsforslag nr. b samt konsekvens af   ikraftsættelsen af lov nr. 1173 af 19. december 2003] k) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af  § 51, stk. 1 og 2, ændres i   stk. 1 ”Kommunalbesty - relsens og miljøministerens” til: ”Miljøministerens”, og stk. 2 affattes således:    ”Stk. 2.   Miljøministerens afgørelser om foretagelse af undersøgelser efter § 45 a for så vidt angår sager om dumpning af optaget havbundsmateriale kan påklages til det miljøklagenævn, der er nedsat i henhold til lov om miljøbeskyttelse. Stk. 1, 2. og 3. pkt. finder tilsvarende anvendelse.” [Konsekvens af ændringsforslag nr. b] Til § 2 l) Efter nr. 8 indsættes som nye numre: "03. I § 12 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: ”Stk. 3.   For de vandløb, der indtil den 1. januar 2007 var klassificeret som amtsvandløb, kan vandløbsmyndigheden først endeligt vedtage et regulativ eller en ændring af et regu lativ med miljømin isterens godkendelse." Stk. 3 bliver herefter stk. 4. 04. § 12, stk. 3, der bliver stk. 4, affattes således: "Stk. 4. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at regulativerne skal indeholde bestemmelser om andre forhold end nævnt i stk.   1 -   2, og nærmere regler om godkendelsesordningen efter stk. 3."” [Statslig godkendelse af regulativer for nuværende amtsvandløb og bemyndigelse for miljøminist eren til at fastsætte nærmere regler ] m) I den under nr. 23 forslåede ændring af    § 80, stk. 1, æ  ndres  "miljøministeren" til: "miljøminist eren, jf. dog stk. 2.” [Konsekvens af ændringsforslag nr. n  ] n) Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer: "05. I § 80 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: "Stk. 2. Vandløbsmyndighedens afgørelser vedrørende regulat   iver for offentlige vandløb, jf. § 12, kan påklages til Naturklagenæ   vnet. Bestemmelsen i stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse." Stk. 2 bliver herefter stk. 3." [Klage over regulativsager til Naturklagenævnet  ]
Bemærkninger Til nr. a Ændringsfo   rslaget er udelukkende af lovteknisk karakter. I lovforslagets § 1 nr. 10 er det foreslået at ”kommunale organisationer” i § 36, stk. 2 ændres til ”KL”. Denne ændring er nu konsekvensrettet i havmiljøloven i øvrigt. Til nr. b I henhold til gældende ret   meddeler amtsrådet tilladelse til og føre tilsyn med dumpning af optaget havbundsmateriale. Denne kompetence blev i det fremsatte lovforslag  foreslået overdraget til kommunalbestyrelserne inden for søterritoriet (ud til 12 sømil), mens miljøministeren eft   er forslaget fik overdraget kompetencen til at meddele tilladelse til og føre tilsyn med optaget havbundsmateriale uden for søterritoriet. Det foreslås nu, at det alene er staten (miljøministeren), der får overdraget kompetencen til at meddele tilladelse til og føre tilsyn med dumpning af optaget havbundsmateriale.   Til nr. c I lovforslaget er foreslået indsat en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om afgrænsning i havet af den enkelte kommunes kompetence. I konsekvens af forslaget om, at kommunalbestyrel- serne ikke får beføjelser vedr. dumpning af optaget havbundsmateriale, jf. nr. b, er bemyndigelsen overflødig og foreslås derfor at udgå. Til nr. d Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslaget i nr. b. Til nr. e Da det, jf. nr. b foreslås, at det fremover alene vil være miljøministeren, der træffer afgørelse om dumpning af optaget havbundsmateriale, er der ikke behov for en regel om, at forudgående sam - tykke fra miljøministeren er påkrævet i visse situationer. Bestemmelse n foreslås således ophævet. Til nr. f Det følger af den gældende bestemmelse, at den i medfør af konventionen til beskyttelse af hav - miljøet i Østersøområdet nedsatte kommission skal høres, inden der i Østersøen gives tilladelse til dumpning af optaget havbundsmateriale uden for dansk søterritorium. Da det, jf. nr. b foreslås, at det fremover alene vil være miljøministeren, der træffer afgørelse om dumpning af optaget hav - bundsmateriale, er der ikke behov for en regel, der fastslår, at miljøministeren skal   forestå denne høring. Denne kompetenceregel foreslås derfor ophævet. Til nr. g Den gældende bestemmelse giver miljøministeren adgang til i sager af større betydning at beslutte at overtage amtsrådets (efter lovforslaget kommunalbestyrelsens) beføjelser e  fter lovens § 26. Da det, jf. nr. b foreslås, at det fremover alene vil være miljøministeren, der træffer afgørelse om dumpning af optaget havbundsmateriale, foreslås bestemmelsen ophævet. Til nr. h og i Bestemmelserne vedrører lokale og landsdækkende or   ganisationers ret til at få underretning om afgørelser. I konsekvens af ændringsforslaget i nr. b, foreslås det, at ønsker om underretning skal
meddeles til miljøministeren, ligesom der foreslås en lovteknisk sammenskrivning af de gældende bestemmelser i lovens § 49, stk. 3, henholdsvis stk. 4. Til nr. j I konsekvens af ændringsforslaget i nr. b foreslås det, at det direkte af bestemmelsen fremgår, at klage skal indgives til miljøministeren. (Den foreslåede bestemmelse indeholder ligeledes en kon  - sekvensæn  dring som følge af ikraftsættelsen af lov nr. 1173 af 19. december 2003) Til nr. k Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslaget i litra b. Til nr. l Ændringsforslaget medfører en ny godkendelsesordning, så regulativer for de nuværend e amtsvandløb, der udarbejdes af kommunalbestyrelsen, skal godkendes af Miljøministeriet, før de kan endeligt vedtages af kommunalbestyrelsen. Vandløbsregulativer indeholder bl.a. bestemmelser om vandløbets skikkelse eller vandføringsevne og om vedligeholdelse med henblik på at sikre både opfyldelse af regionplanmålsætninger og afvandingsinteresserne på de van dløbsnære arealer. Ordningen med en statslig godkendelse af regulativer sikrer, at sammenhængen i regulativudarbejdelsen for de store vandløb, der  gennemløber flere kommuner, bibeholdes, og at regulativerne indeholder den afvejning af afvandingsinteresser og natur- og miljøinteresser, som kræves ifølge van   dløbslovens formålsbestemme  lse. Tilsynet med om vandløbene vedligeholdes m.v. i overensstemmels e med de godkendte regulativer, vil blive udført af kommunerne. Dette svarer til, at kommunerne og amterne også i dag fører tilsyn med  vedligeholdelsen m.v. af henholdsvis kommunevandløb og amtsvandløb. Overvågningen af miljøtilstanden i vandløbene, der    i dag udføres af amterne, overgår til staten, jf. forslag herom i lovforslag nr. L 92 (forslag til lov om ændring af lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven) og lov om vandforsyning m.v.). Efter de gældende regler i vandløbslovgivningen skal forslag til regulativer for offentlige vandløb sendes i offentlig høring i mindst 8 uger, før de kan endeligt vedtages. Den statslige godkendelsesordning medfører, at kommunalbestyrelsens principvedtagelse v il kunne finde sted, efter at høringsperioden er afsluttet og høringssvarene behandlet. Efter principvedtagelsen i kommunen sendes regulativet til godkendelse i Miljøministeriet. Det forudsættes, at eventuelle uenigheder mellem kommunen og Miljøministeriet    i langt de fleste tilfælde vil kunne løses ved fo   rhandling mellem parterne. At der er tale om en godkendelsesordning indebærer dog, at kommuna  lbestyrelsen ikke kan endeligt vedtage et regulativ, før Miljøministeriet er enig i samtlige bestemmelser i regulativet. Efter Miljøministeriets godkendelse tilbagesendes regulativet til kommunen, hvor kommunalbestyrelsen træffer endelig beslutning, og regulativet offentliggøres med en klagefrist på 4 uger. Efter ændringsforslaget til nyt stk. 4 vil miljøministeren    i en bekendtgørelse kunne fastsætte f.eks. nærm  ere processuelle regler m.v. om den statslige godkendelse af disse regulativer.
Til nr. m og n Da miljøministeren/Skov - og Naturstyrelsen ifølge ændringsforslag nr. l skal godkende regulativer for de nuvære  nde amtsvandløb, foreslås det af retssikkerhedsmæssige grunde, at behandling af eventuelle klage over disse regulativer og afgørelser truffet i medfør af regulativerne bliver overført fra Skov- og Naturstyrelsen til Naturklagenævnet. For at skabe ensarteth  ed i klagesagsbehandlingen vedrørende regulativsager foreslås det desuden at overføre klage over regulativer og afgørelser truffet i medfør af regulat iver for kommunevandløb til Naturklagenævnet. Miljøministeriet vil endvidere i forlængelse af denne lovæn dring foretage en nærmere vurdering af det samlede klagesystem i vandløbsloven, herunder en vurdering af om visse sager bør afgøres endeligt i første instans.