J.nr. M   Den 4. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 15 (L 86) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. april 2005. Spørgsmål  nr. 15: I høringsnotaterne til miljømålsloven, naturbeskyttelsesloven, havm   iljøloven og vandløbsloven fremgår, at ministerens forventning til kvalitetsstyringss  y- stemet er, at det vil kunne løse en lang række af de problemer, der kan o  p- stå som følge af at opgaver overføres fra amter til kommuner. I høringsn ota- tet til samleloven (side 4 ad lov om vandløb), fremgår eksempelvis følge   nde om koordinationsproblemet, som blandt andre Amtsrådsforeningen, Nordjy l- lands Amt, DN og Sportsfiskerne peger på: "Af kommissoriet for kv alitetssty- ringsudvalget - som er bredt sammensat med deltagelse også af Amtsråd  s- foreningen og Danmarks Naturfredningsforening - fremgår, at kv alitetssty- ringsordningen bl.a. skal sikre en koordination af de faglige spørg smål, der forudsætter en indsats på tværs af kommunegrænser". Ministeren bedes redegøre for, hvorled es kvalitetsstyringsordningen konkret vil bidrage til at sikre en faglig forsvarlig og effektiv håndtering af natur - og miljøadministrationen i kommunerne, herunder hvorledes det skal sikres, at kommunerne ikke lader konkrete erhvervs- og byudviklingshensyn gå forud for natur- og miljøhensyn, herunder en redegørelse for de relevante mek  a- nismer i kvalitetsstyringsordningen. Svar: Den faglige bæredygtighed i de nye kommuner er først og fremmest sikret ved, at der bliver tale om langt større kommuner, og at  langt hovedparten af plan-, natur- og miljøopgaverne samles i kommunerne. Der bliver således tale om helt andre og styrkede faglige miljøer i kommunerne i forhold til i dag. Samtidig vil der – i nødvendigt omfang  - ske en udbygning af retningslinierne inden for området. Dette vil allerede finde sted i forbindelse med opfølgni  n- gen af de aktuelle lovforslag gennem bekendtgørelser og vejledninger, og det må i øvrigt finde sted løbende. I den forbindelse vil der    - efter lovene er vedtaget - blive nedsat et Kontaktforum med ministeriets samarbejdsparter. Dette initiativ kan bl.a. ses som opfølgning af, at der fra flere sider er blevet udtrykt behov for at udbygge retningslinierne på natur - og miljøområdet som forudsætning for, at kommunerne vil kunne varetage am ternes opgaver for- svarligt. Samtidig og supplerende hertil bliver der som et nyt værktøj i kommunernes natur- og miljøadministration etableret en kvalitetsstyringsordning. Det drejer sig om at etablere procedurer i forbindelse med løsning af opgaver inden  for natur- og miljøområdet, som kan bidrage til at sikre bl.a. den tilstrækkelige kvalitet i opgavevaretagelsen i den enkelte kommune. Alt afhængig af or d- ningens nærmere udformning kan en kvalitetsstyringsordning ved f.eks. krav om åbenhed og ved erfaring sudveksling m.v. ligeledes i praksis medvirke til
en større ensartethed kommunerne imellem. Derimod vil kvalitetsstyring s- ordningen hverken føre til en lempelse eller skærpelse af de substantielle retningslinier. Det skøn, kommunerne er tildelt efter lovgiv ningen, berøres ikke. Det kan alene ske ved ændringer i gældende retningslinier. Da der er nedsat et Kvalitetsstyringsudvalg - ligeledes med repræsentation af ministeriets centrale samarbejdsparter - og dets arbejde som følge af valg-udskrivelsen først s kal foreligge med udgangen af maj måned, kan jeg ikke her og nu komme nærmere ind på, hvorledes de enkelte elementer i en kvalitetsstyringsordning vil blive udformet. Men det fremgår af kommissoriet for udvalget, at udvalget bl.a. skal overveje hensigtsmæs sigheden af forskel- lige metoder i forhold til opstilling af kvalitetsmål for løsning af væsentlige lovbestemte opgaver, tilstedeværelsen af de nødvendige kompetencer, k  o- ordinering på tværs af kommunegrænser og dokumentation af indsatsen. Udvalgets rapport skal danne grundlag for eventuel udarbejdelse af lovfors- lag med henblik på fremsættelse i Folk etingssamlingen 2005/06. Endelig bemærkes, at også eventuelle kommunale såkaldte videncentre kan være med til at sikre en effektiv erfaringsudveksling mellem kom munerne. Der vil således blive taget en række supplerende initiativer til sikring af den faglige bæredygtighed i kommunerne. Som det fremgår ovenfor, er den nødvendige koordinering på tværs af ko   m- munegrænser et emne i Kvalitetsstyringsudvalgets arbejde. Målet med en kvalitetsstyringsordning er jo netop - som spørgsmålet er inde på    - at med- virke til at sikre både faglig kvalitet, effektivitet og ensartethed i administrat i- onen - både med hensyn til den enkelte kommunes administration og ikke mindst i forbindelse med administrationen på tværs af kommunegrænser   - inden for de rammer, natur- og miljølovgivningen i øvrigt sætter.