J.nr. M  1034-0529 Den 3. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 9 (L 86) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. april 2005. Spørgsmål  nr. 9: Forventer ministeren, at lovforslagene vil forøge antallet a f klager til Natur- klagenævnet og Miljøklagenævnet, og hvordan forventer ministeren dette vil påvirke sagsbehandlingstiderne i Naturklagenævnet og Miljøklagenævnet ? Svar: De fremsatte lovforslag til ændring af miljøbeskyttelsesloven, vandfors  y- ningsloven, jordforureningsloven og havmiljøloven indeholder alle forslag til flytning af klagesagerne fra styrelserne til Miljøklagenævnet. Dette vil natu  r- ligvis resultere i en stigning i sagsantallet ved Miljøklagenævnet og et tilsv  a- rende fald ved styrelserne. Om begrundelsen herfor henvises til lovforslage- nes almindelige bemærkninger. En konsekvens af overflytningen er, at der fremover kun vil være en  – og ik- ke som i dag to – klageinstanser i en række sager. For at imødekomme retssikkerhedsmæssige betænkelighede  r i forbindelse med spørgsmål om myndighedsinhabilitet, har ombudsmandens henvende  l- se medført et forslag til ændring af klagereglerne, hvorefter klager over afg  ø- relser efter § 42, som vedrører kommunens egne virksomheder, ikke læng e- re kan afskæres. Dette vil naturligvis også kunne forøge sagsantallet ved Miljøklagenævnet   – muligvis med i størrelsesorden 20 -25 sager om året. Som det fremgår af bemærkningerne til nr. 53 i L 91 vedrørende miljøb    eskyt- telsesloven, vil Miljøministeriet i øvrigt i forbindelse me  d gennemgangen af eksisterende bekendtgørelser som følge af kommunalreformen overveje evt. klageafskæringer i lyset af ombudsmandens henvendelse, ligesom ministe- riet vil være opmærksom på, om der er tilsvarende problemstillinger på a   n- dre sagsområder i dett e eller de øvrige lovforslag, der er fremsat til u dmøn t- ning af kommunalreformen på Miljøministeriets område. Disse overv   ejelser kan evt. resultere i et øget antal klagesager. På denne baggrund er det givet, at sagsantallet ved Miljøklagenævnet vil stige. Der vil i forbindelse med overflytningen af klagesager til nævnet naturligvis skulle flyttes ressourcer fra de to styrelser til Miljøklagenævnet. En flytning af klagesagerne vil medføre, at disse ikke længere vil skulle indprioriteres i fo  r- hold til de mange andre opgaver, som de to styrelser varetager. Dette taler for kortere sagsbehandlingstider. Omvendt vil klagesagerne efter forslaget  i vidt omfang skulle underkastes egentlig nævnsbehandling , der alt andet lige vil tage længere tid. Samlet set vil ænd ringen næppe have væsentlig  bety d- ning for sagsbehandlingstiden.  
I det omfang en sag i dag behandles ved tre instanser, hvor der efter forsla- get fremover kun vil være mulighed for én påklage, vil den samlede sagsb  e- handlingstid fra ansøgning el.lign. ind gives ved 1. instansen til endelig admi- nistrativ afgø relse er truffet, blive væsentligt afkortet. Der er ikke foreslået ændringer i klagereglerne, som medfører, at Naturkl   a- genævnet får overført klagesager, hvorfor der heller ikke er elementer i lo   v- forslagene, som vil kunne påvirke sagsbehandlingstiderne ved dette nævn. Det tilføjes dog, at der i miljømålsloven (L 92) som noget nyt er foreslået in d- ført kommunale handleplaner på både vand   - og Natura 2000-områderne med dertil hørende klageadgang til henhold svis Miljøklagenævnet og Natu  r- klagenævnet. Planerne vil først skulle udarbejdes, når de statslige vandpl   a- ner og Natura 2000-planer foreligger med udgangen af 2009. En klagead- gang vil således tidligst være aktuel i 2010 -11.