J.nr. SN 2001-0011/JUR--0003 Den 4. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6 ad L 89  - forslag til lov om ændring af lov om na- turbeskyttelse (Udmøntning af kommunalreformen) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægnings- udvalg Spørgsmål 6 I høringsnotaterne til miljømålsloven, naturbeskyttelsesloven, havmiljøloven og vandløbsloven fremgår, at ministerens forventning til kvalitetsstyringssystemet er, at det vil kunne løse en lang række af de probl  e- mer, der kan opstå som følg  e af at opgaver overføres fra amter til kommuner. I høringsnotatet til samlel  o- ven (side 4 ad lov om vandløb), fremgår eksempelvis følgende om koordinationsproblemet, som blandt andre Amtsrådsforeningen, Nordjyllands Amt, DN og Sportsfiskerne  peger på: "Af  kommissoriet for kvali- tetsstyringsudvalget - som er bredt sammensat med deltagelse også af Amtsrådsforeningen og Da  n- marks Naturfredningsforening - fremgår, at kvalitetsstyringsordningen bl.a. skal sikre en koordination af de faglige spørgsmål, der forudsæt   ter en indsats på tværs af kommun egrænser". Ministeren bedes redegøre for, hvorledes kvalitetsstyringsordningen konkret vil bidrage til at sikre en fa g- lig forsvarlig og effektiv håndtering af natur - og miljøadministrationen i kommunerne, herunder hvorled es det skal sikres, at kommunerne ikke lader konkrete erhvervs- og byudviklingshensyn gå forud for natur - og miljøhensyn, herunder en redegørelse for de relevante mekanismer i kvalitetsstyringsordningen. Svar Jeg kan henvise til min besvarelse af det enslydende spørgsmål 15 til L 86   – samleloven: ” Den faglige bæredygtighed i de nye kommuner er først og fremmest sikret ved, at der bliver tale om langt større kommuner, og at langt hovedparten af plan -, natur- og miljøopgaverne samles i kommunerne. Der bliver således tale om helt andre og styrkede faglige miljøer i kommunerne i forhold til i dag. Samtidig vil der – i nødvendigt omfang  - ske en udbygning af retningslinierne inden for området. Dette vil allerede finde sted i forbindelse med opfølgningen af d e aktuelle lovforslag gennem bekendtgørelser og vejledninger, og det må i øvrigt finde sted løbende. I den forbindelse vil der    - efter lovene er vedtaget - blive nedsat et Kontaktforum med ministeriets samarbejdsparter. Dette initiativ kan bl.a. ses som opføl g- ning af, at der fra flere sider er blevet udtrykt behov for at udbygge retningslinierne på natur - og miljøo m- rådet som forudsætning for, at kommunerne vil kunne varetage amternes opgaver fo rsvarligt. Samtidig og supplerende hertil bliver der som et nyt værktøj i kommunernes natur  - og miljøadministration etableret en kvalitetsstyringsordning. Det drejer sig om at etablere procedurer i forbindelse med løsning af opgaver inden for natur- og miljøområdet, som kan bidrage til at sikre bl.a. den tilstrækkelig   e kvalitet i op- gavevaretagelsen i den enkelte kommune. Alt afhængig af ordningens nærmere udformning kan en kv ali- tetsstyringsordning ved f.eks. krav om åbenhed og ved erfaringsudveksling m.v. ligeledes i praksis me d-
2 virke til en større ensartethed kommunern e imellem. Derimod vil kvalitetsstyringsordningen hverken føre til en lempelse eller skærpelse af de substantielle retningslinier. Det skøn, kommunerne er tildelt efter lovgivningen, berøres ikke. Det kan alene ske ved ændringer i gældende retningslinier. Da der er nedsat et Kvalitetsstyringsudvalg - ligeledes med repræsentation af ministeriets centrale sam- arbejdsparter - og dets arbejde som følge af valg -udskrivelsen først skal foreligge med udgangen af maj måned, kan jeg ikke her og nu komme nærmere ind  på, hvorledes de enkelte elementer i en kvalitetsst y- ringsordning vil blive udformet. Men det fremgår af kommissoriet for udvalget, at udvalget bl.a. skal ove r- veje hensigtsmæssigheden af forskellige metoder i forhold til opstilling af kvalitetsmål for løsn   ing af væ- sentlige lovbestemte opgaver, tilstedeværelsen af de nødvendige kompetencer, koordinering på tværs af kommunegrænser og dokumentation af indsatsen. Udvalgets rapport skal danne grundlag for eventuel udarbejdelse af lovforslag med henblik på fremsæ ttelse i Folketingssamlingen 2005/06. Endelig bemærkes, at også eventuelle kommunale såkaldte videncentre kan være med til at sikre en e   f- fektiv erfaringsudveksling mellem kommunerne. Der vil således blive taget en række supplerende initiativer til sikrin g af den faglige bæredygtighed i kom- munerne. Som det fremgår ovenfor, er den nødvendige koordinering på tværs af kommunegrænser et emne i Kv    ali- tetsstyringsudvalgets arbejde. Men målet med en kvalitetsstyringsordning er jo netop  - som spørgsmålet er inde på  - at medvirke til at sikre både faglig kvalitet, effektivitet og ensartethed i administrationen  - bå- de med hensyn til den enkelte kommunes administration og ikke mindst i forbindelse med administratio- nen på tværs af kommunegrænser   - inden for de rammer, natur- og miljølovgivningen i øvrigt sætter.”