J.nr. M 1034-0527 Den 3. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 11 (L 91) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. april 2005. Spørgsmål  nr. 11: Hvilke konsekvenser får det, at man nu går bort fra princi  ppet om, at alle kompetente myndigheder – dvs. stat, regioner og kommuner - skal kunne klage på kryds over hinandens godkendelser og tilladelser? (forslagets § 98). Er det korrekt, at sikkerheden for at der ikke sker skade på miljøet med det nye system skal tilsyneladende ligger i, at offentligheden har klagead- gang? Svar: Sikkerheden for en god og forsvarlig beskyttelse af miljøet ligger selvsagt i k- ke i, at der kan klages over myndighedernes afgørelser. Sikkerheden ligger i, at myndighederne bliver fagligt bæredygtige og dermed kan udøve deres opgaver på kompetent og dygtig vis, at der træffes korrekte afgørelser, og at der føres et betryggende tilsyn med borgere og virkso mheder. I forhold til klageadgang for de kompetente myndigheder, er det sådan, at der i dag ikke er adgang for staten til at klage over amter og kommuners af- gørelser, og staten har heller ikke efter forslaget fået tillagt mulighed for at klage. Hvis en sådan klageadgang skulle indføres, ville det betyde et meget omfattende arbejde med at tage stilling til, om de kommunale afgørelser skulle påklages. I lyset af, at loven i øvrigt giver en rimelig bred kreds klag  e- adgang, vurderes det ikke, at resultatet vil stå mål med de ressourcer i st  a- ten, der ville medgå hertil.   I forhold til regionerne findes det ikke hensigtsmæssigt at tillægge dem en generel adgang til at påklage kommunernes og statens afgørelser, da regi  o- nerne ikke i øvrigt varetager opgaver efter miljøbeskyttelsesloven. Regione  r- ne vil dog på linie med alle andre kunne klage over e n afgørelse, hvis de har en individuel, væsentlig interesse i sagens udfald. Kommunerne får adgang til at påklage statens afgørelser, ligesom de i dag har adgang til at påklage amternes afgørelser.