J.nr. M 1034-0527 Den 31. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 23 (L 91) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 26. maj 2005. Spørgsmål  nr. 23: Ministeren bedes yde teknisk bistand til udarbejdelse af æn dringsforslag der medfører, at myndighedsansvaret for de forurenende virksomheder overf ø- res fra amterne til regionerne. Svar: Nedenfor følger udkast til ændringsforslag til L 91, der flytter ansvaret for l  i- stevirksomhederne fra amterne til regionerne. Det bemærkes for god ordens skyld, at ændringsforslagene alene angiver de nødvendige ændringsforslag til de mest centrale bestemmelser i det fre  msat- te lovforslag. Der er således ikke udarbejdet samtlige nødvendige æ  ndrings- forslag til L 91 og eventuelle nød vendige konsekvensændringer i a ndre af ministeriets lovforslag. Der vil desuden skulle foretages konsekvensændri n- ger i den tværgående lovgivning, der sorterer under Indenrigs - og Sund- hedsministeriet. Såfremt ændringsforslaget vedtages, vil Miljøminister  iet væ- re forslagsstiller behjælpelig med at foretage de nødvendige kons  ekvensret- telser i ændringsforslaget mellem 2. og 3. behandlingen. Jeg vil samtidig tilkendegive, at jeg ikke kan støtte ændringsfo  rslagene. Ændringsforslag vedr. forslag til lov om æn dring af lov om miljø- beskyttelse (L 91) Æ n d r i n g s f o r s l a g Af ……, tiltrådt af …. Til § 1 1)   I den under nr. 28 foreslåede affattelse af  § 40 ændres ”miljømin i- steren” til: ”regionsrådet” og ”Ministeren” ændres til: ”Miljømin i- steren”. [Hjemmel til, at ministeren kan henlægge godkendelser til region  s- rådet]
2)   Nr. 34 affattes således: ”34.  I § 65, stk. 4, ændres ”amtsrådet” to steder til: ”regionsrådet, henholdsvis miljøministeren” og ”Amtsrådet” ændres til: ”R e- gionsrådet, henholdsvis miljøministe  ren”.” [Videresendelse af visse sager om overtrædelser til regionsrådet] 3)   Nr. 36 affattes således: ”36.  § 66 affattes således:    ”§ 66.  Miljøministeren overvåger miljøtilstanden i omgivelse   r- ne. Stk. 2. Regionsrådet fører tilsyn som nævnt i § 65, st k. 1 og 2, med bestående listevirksomheder, herunder med disses direkte u d- ledninger af spildevand til vandløb, søer eller havet, hvis go  dken- delseskompetencen efter regler om godkendelse af listevirksom- heder, jf. § 40, er henlagt til regionsrådet.    Stk. 3. Regionsrådet er endvidere tilsynsmyndighed, jf. §§ 68 -70, i sager omfattet af § 65, stk. 4, der vedrører regionsrådets afgøre   l- ser, samt ved forureninger eller ved risiko for forureninger, der er en følge af tidligere virksomhedsdrift, omfattet af kapitel  5, som amtsrådet havde tilsyn med.     Stk. 4. Ministeren er tilsynsmyndighed, jf. §§ 68-70, i sager om- fattet af § 65, stk. 4, der vedrører ministerens afgørelser, samt ved forureninger eller risiko for forureninger, der er en følge af tidlig e- re virksomhedsdrift, som ministeren havde tilsyn med. Stk. 5. Ministeren fører tilsyn med alle kommunale spildevand sud- ledninger.”” [Tilsyn med visse sager overføres til regionsrådet] 4)   Nr. 45 affattes således: ”45.  I § 82 ændres ”amtsrådets” til: ”regionsrådets”.” [Miljøministerens call -in beføjelse i væsentlige sager udgår] 5)   I den under nr. 52 foreslåede affattelse af  § 91, stk. 1 indsættes e  f- ter ”kommunalbestyrelsens” ordene: ”og regionsrådets”, og to st e- der ændres ”lovens kap. 3   -6 og 8 og § 82” til: ”lovens kap. 3   og 4 og § 82”. [Klageadgang over regionsrådenes afgørelser] Bemærkninger Til nr. 1 -5 Ændringerne er en konsekvens af, at myndighedsansvaret for de fo   ru- renende virksomheder ønskes overført fra amtsrådene til regionsr   åd e- ne. Med forslaget muliggøres, at g odkendelsesmyndigheden for liste- virksomheder, som hidtil har ligget hos amtsrådet, ved en bekend tgø- relse i medfør af lovens § 40 kan overføres til regionsrådet. Der for   e-
slås samtidig konsekvensændringer i bestemmelserne om tilsyn og klage m.v. Idet regionsrådene forventes i hidtidigt omfang at være godkendelses   - og tilsynsmyndighed med listevirksomheder, foreslås samtidig, at fo r- slaget om at indføre en call -in beføjelse for ministeren i væsentlige sager udgår, idet med det foreliggende forslag ikke er tank en, at mini- steren skal være godkendelsesmyndighed i flere sager end efter gæ l- dende regler.