J.nr. M 1034-0527 Den 2. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 21. april 2005. Spørgsmål  nr. 5: Vil ministeren præcisere, hvilke kommunale anlæg kommunerne selv fr em- over bliver enten godkendelses- eller tilsynsmyndighed for? Svar: Det overordnede princip er, at de kommunale virksomheder og anlæg, hvor både tilsyn og godkendelse varetages af kommunerne selv, er anlæg der i k- ke giver anledning til væsentlige miljømæs  sige problemer eller i øvrigt er særligt miljømæssigt komplicerede. Det betyder samtidigt, at de særligt komplicerede virksomheder skal godkendes af staten, ligesom der for visse anlæg vil være tale om, at alene tilsynet placeres i staten, se hertil svaret  på spørgsmål 6. Af godkendelsespligtige anlægstyper, hvor kommunerne både skal meddele miljøgodkendelse og føre tilsyn, kan f.eks. nævnes kommunalt drevne ge   n- brugspladser og visse mindre belastende kommunale affaldshåndtering san- læg. Den endelige fordeling af kompetencen mellem stat og kommune vil blive fastlagt i forbindelse med ændring af godkendelsesbekendtgørelsen. Udgangspunktet for fordelingen vil være de anbefalinger, som Myndigheds- udvalget kom med i deres rapport fra 2004. For de fleste kommunalt drevne anlæg vil der imidlertid være tale om a n- lægstyper, der ikke er omfattet af kravet om miljøgodkendelse i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 33. Af ikke godkendelsespligtigtige kommunale anlægstyper, som kommunerne skal føre miljøtilsyn med, kan   fx nævnes idrætsanlæg, børnehaver og mat   e- rielgårde. I forhold til de kommunale spildevandsanlæg er det kommunerne, der vil skulle meddele tilladelser, mens det er staten der skal føre tilsynet. I forhold til miljøbeskyttelseslovens øvrige bestemmelser vi  l det være kom- munalbestyrelsen, der skal meddele tilladelse og føre tilsyn. Det bemærkes for en god ordens skyld, at ovenstående alene er en ge n- nemgang af de overordnede principper for opgavefordelingen.