J.nr. M 1034-0527 Den 4. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 9 (L 91) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. april 2005. Spørgsmål  nr. 9: Ministeren bedes kommentere Amtsrådsforeningen fremlæggelse  af kom- munalreformen jf. alm. del – bilag 79. Svar: Amtsrådsforeningens fremlæggelse koncentrerer sig om tre problemstilli n- ger. Det drejer sig om behovet for koordinering, spørgsmål om armslængd   e- princippet og fagligheden. Indledningsvis må jeg dog korri gere oplæggets angivelse af antallet af lokale statslige enheder, der bliver 7 og ikke  som angivet 10 samt af antallet af medarbejdere, der skal overføres til staten, der bliver ca. 700 og ikke som angivet halvdelen af amternes i dag ca. 2.200 medarbejdere. Amtsrådsforeningen mener, at det fremtidige koordineringsbehov vil blive øget voldsomt. Det er jeg ikke enig i. Der vil være behov for koordinering s  å- vel mellem kommunerne som mellem kommunerne og staten, men det koor- dineringsbehov er dog mindst lige så stort i dag. Alene reduktionen fra 271 kommuner til knap 100 vil bevirke en kraftig be- skæring af behovet for koordination. Herudover reduceres antallet af myn- dighedsniveauer fra i dag tre til to i forbindelse med langt de fleste opgaver på plan -, natur- og miljøområdet. Samlet bliver der tale om en forenklet myndighedsstruktur, hvilket i sig selv må reducere koordin ationsbehovet. Samtidig bliver de større kommuner, der får ansvaret for langt hovedparten af opgaverne på plan -, natur- og miljøområdet, fa  gligt styrkede. Udover kommunesammenlægningerne bliver ca. 1150 medarbejdere overført fra amterne. Dette styrker også kommunernes muligheder for at kunne ge nnem- føre en effektiv koordinering.
Endvidere vil der blive udarbejdet de nødvendige supplerende ret ningslinier til kommunerne, og der vil blive indført en kvalitetsstyringsordning, der yde r- ligere vil hjælpe kommunerne til at sikre en bæredygtig, effektiv og ensartet administration. Endelig vil der gennem den overordnede statslige vand- og Natura 2000- planlægning blive fastlagt nogle rammer, som vil være bindende for den kommunale administration. Således vil der gennem den statslige vand - og Natura 2000-planlægning, herunder gennem fastlæggelsen af indsatspr o- grammerne allerede være foretaget den overordnede koordinering mellem kommunerne. Den forenklede myndighedsstruktur og dermed tydeliggørelsen af ansvaret i forhold til befolkningen samt den faglige styrkelse af den kommunale admi- nistration betyder også, at jeg ikke deler den bekymring, der er, for a t kom- munerne skulle prioritere vækst og beskæftigelse højere end  natur og miljø. Endelig mener jeg ikke, at kommunalreformen har problemer med den fagli- ge bæredygtighed. Samlingen af natur- og miljøopgaver i de større komm  u- ner, sikringen af at der foreligger de nødvendige supplerende retningslinier og etableringen af en kvalitetsstyringsordning vil som supplerende initiativer være med til at sikre og styrke den faglige kvalitet på området. Alt i alt har jeg tiltro til, at den omorganisering, vi nu foretager af opgaverne på miljøområdet, er fornuftig og bæredygtig. Jeg deler derfor ikke Amt   sråd s- foreningens bekymringer.