Til lovforslag nr. L 94 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2005 3. udkast (Ændringsforslag fra skatteministeren   ) Tillægsbetænkning over Forslag til lov om beskatning af søfolk [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 4. marts 2005. Lov- forslaget  blev  efter  1.  behandling  henvist  til  behandling  i  Skatteudvalget.  Udvalget  afgav  betæn  k- ning  den  13.  april  2005.  Lovforslaget  var  til  2.  behandling  den  12.  maj  2005,  hvorefter  det  blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget  har,  efter  lovforslaget  blev  henvist  til  fornyet  udvalgsbehandling,  behandlet  dette  i  <> møder. Spø rgsmål Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 5 spørgsmål til skatteminist  eren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling. Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse.] Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har følgende bemærkninger: Beskatningen  af  den  enkelte  sømand  h ænger,  alt  andet  lige,  sammen  med  globaliseringen.  Hvis man ikke sejler DIS, har man ikke særlige gunstige skatteforhold. Folk der sejler ude  nfor registret kender ikke den frihedsgrad der gælder rederierne indenfor DIS og tonnageska  ttelovgivningen. Det må   beklages, at det i forbindelse med behandlingen af nærværende lovforslag ikke er lykke- des at få de søfarendes skatte  - og indkomstforhold belyst tilstrækkeligt.    Det drejer det sig ikke kun om skatteforhold, men i høj grad også om erhvervspolitik. Søfart er    et globalt erhverv. Danske rede- re  er  i  dag  bestyrere  af  et  Dansk  Internationalt  Skibsregister-monopol.  De  danske  søfarende,  der ikke  ønsker  at  sejle  under  DIS,  men  på  almindelige  udmø   nstringsvilkår  under  fremmed  flag,  har
2 vilkår rent skattemæssigt, der ikk   e  er tidssvarende.  To  forhold bør vurderes: Dels    »42-dages reg- len« fra ligningslovens § 33 A, den kunne erstattes med den engelske model, der siger 183 dage. Og dels sømandsfradraget der ikke har v æ  ret reguleret siden 1988. Sømandsfradraget kunne subsidiæ   rt reguleres efter personskattelovens § 20. Og ikke som i lovforslaget, hvor nærfartstaksten falder bort, men fradraget fastholdes på de 56.900 kr., og så regulere fradraget for folk, der sejler i uindskræ n- ket fart, til de foreslåede 89.700 kr. Nu får alle   det samme fradrag, om man er væk 5 m  åneder  eller sejler mellem Køge og Rønne. Det er uhensigtsmæssigt. Dette er som nævnt et krydsfelt mellem skatte  - og erhvervspolitik, hvorfor emnet skal behandles i en dialog mellem de to ministerier. Socialdemokratiet skal derfor anbefale, at der snarest muligt, efter vedtagelsen af lovforslaget, ta- ges initiativ til en bred drøftelse desangående. Med følgende nøglepunkter på dagsorden: Globaliseringsstrategi –  herunder en fælles forståelse for brug af kvalificerede ude   nlandske office- rer  i  danske  skibe  og  skabelsen  af  et  bredere  arbejdsmarked  for  danske  officerer.  Det  sidste  ved udarbejdelsen af mere fleksibel regler omkring skatte- og arbejdssociale forhold i forbindelse med danske sø på  udenlandske skibe. Etableringen  af  et  bredere  (internationalt)  arbejdsmarked  for  danske  officerer,  som  beskrevet ovenfor,  giver  et  større  perspektiv  i  at  vælge  en  maritim  uddannelse  og  karriere.  Det  vil  dermed understøtte  en  øget  rekruttering  og  den  fremtidige  fasthol  delse  af  danske  officerer  i  skibsfartser- hvervet – også i perioder med f.eks. færre skibe under dansk flag, således at kv alificeret arbejdskraft vil være til stede når antallet af danske skibe igen måtte stige. Etableringen  af  et  bredere  (internationalt)  arbejdsmarked  for  danske  officerer,  vil  også  have  en vigtig »ambassadør -effekt« for Danmark, som skibsfartsnation og være med til tiltrække udenlan d- ske skibsfartsinteresser til Danmark, ligesom det forventeligt vil gøre flere danske skibsofficerer til »iværk  sættere« indenfor det maritime erhverv bredt set. Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin  var på tidspunktet for tillægsb   e- tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    Skatteministeren, tiltrådt af  et <>tal: Til § 17 7) Paragraffen affattes således: »§ 17. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørel   sen i Lovtidende og har virkning fra 1. juli 2005, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Lovens §§ 3-4, §§ 14-16 og § 27 har virkning fra og med indkomståret 2006. « [Teknisk ændring af ikrafttrædelsesbestemmelser]
3 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 7. Efter lovforslaget fastsættes ti  dspunktet for lovens eller dele af lovens ikrafttræden af skattemin  i- steren.  Der  er  i  lovforslagets  bemærkninger  redegjort  for,  at  denne  fremgangsmåde  er  valgt  på grund af usikkerhed om tidspunktet for den EU-retlige godkendelse af de foreslåede statsstøtte  ord- ninger. Som skatteudvalget er blevet orienteret om, er tidsfristerne for Kommissionens godkendelse af foranstaltningerne udløbet, uden at der er modtaget nogen form for reaktion fra Kommissionen, jf. L 94, bilag 11. Foranstaltningerne kan hermed iværksæ ttes, og der er herefter ikke behov for en bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet. En  oversigt  over  Folketingets  sammensætning  er  optrykt  i  tillægsbetænkningen. [  Der  gøres  o p- mærksom på, at et flert   al eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
4 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.   Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Poul Henrik Hedebo  (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðv   eldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 94 Bilagsnr.    Titel 10 Betænkning afgivet 13/4  -05 11 Orientering fra skatteministeren om, at Kommissionens tidsfrister for godkendelse af foranstaltninger efter statsstøtteregler er udløbet 12 1. udkast til tillægsbetænkning 13 2. udkast til tillægsbetænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 94 Spm.nr. Titel 7 Spm. om at oplyse, hvor mange skibe, der er omfattet af de nævnte regler om begrænset skattepligt og hvor meget, der de sidste 5 år er indbetalt i skat for søfarende m ed begrænset skattepligt, til skattem  i- nisteren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at oplyse om det vil medføre nogen ændring vedrørende de søfarendes beskatning, hvis dansk funderede skibe med udenlandsk tonnage flytter sin ledelse til Danmark og f.eks. optages i Danmarks Rederiforening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at konkretisere, hvad der ligger bag formuleringen »de nø d- vendige tilpasninger«, jf.  bemærkningerne til lovforslagets § 5, stk. 2,  til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om ministeren mener, at lovforslaget kun omfatter søfolk med bopæl i Danmark, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 2, til skatteminist e- ren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvordan ministeren kan afvise at besvare et spørgsmå  l med den begrundelse, at DIS-loven hører under en anden ministers ressort, til skatteministeren, og ministerens svar herpå