Til lovforslag nr. L 94 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 24. maj 2005 Tillægsbetænkning over Forslag til lov om beskatning af søfolk [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 4. marts 2005. Lov- forslaget  blev  efter  1.  behandling  henvist  til  behandling  i  Skatteudvalget.  Udvalget  afgav  betæn  k- ning  den  13.  april  2005.  Lovforslaget  var  til  2.  behandling  den  12.  maj  2005,  hvorefter  det  blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 2 møder. Spørgsmål Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 5 spørgsmål til skatteminist  eren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling. Flertallet vil stemme for det af skatteministeren stillede ændring  s- forslag. Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det af skatteministeren stillede ændringsforslag. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har følgende bemærkninger: Beskatningen  af  den  enkelte  sømand  hænger  alt  andet  lige  sammen  med  globaliseringen.  Hvis man  ikke  sejler  under  DIS,  har  man  ikke  særlig  gunstige  skatteforhold.  Fol  k,  der  sejler  uden  for registeret, kender ikke den frihedsgrad, der  gælder    for rederierne inden  for DIS og tonnageskatte- lovgivningen. Det må   beklages, at det i forbindelse med behandlingen af nærværende lovforslag ikke er lykke- des at få de søfarendes skatt  e- og indkomstforhold belyst tilstrækkeligt.    Det drejer sig ikke kun om skatteforhold, men i høj grad også om erhvervspolitik. Søfart er et globalt erhverv. Danske red   ere er i  dag  bestyrere  af  et  Dansk  Internationalt  Skibsregister-monopol.  De  danske  søfare nde,  der  ikke ønsker at sejle under DIS, men på almindelige udmø   nstringsvilkår under fremmed flag, har vilkår
2 rent  skattemæssigt,  der  ikke  er  tidssvarende. To  forhold  bør  vurderes:  »42 -dages-reglen«  fra  lig- ningslovens § 33 A, der kunne erstattes med den engelske model, der siger 183 dage.  og sømand s- fradraget,  der  ikke  har  været  reguleret  siden  1988.  Sømandsfradraget  kunne  subsidiært  reg uleres efter personskattelovens § 20 og ikke som i lovforslaget, hvor nærfartstaksten falder bort, men fr  a- draget  fastholdes  på  de  56.900  kr.,  og  så   kunne  man  regulere  fradraget  for  folk,  der  sejler  i  uind- skrænket fart, til de foreslåede 89.700 kr. Nu får alle det samme fradrag, uanset om de er væk    i 5 måneder  eller sejler mellem Køge og Rønne. Det er uhensigtsmæssigt. Dette er som nævnt et krydsfelt mellem skatte  - og erhvervspolitik, hvorfor emnet skal behandles i en dialog mellem de to ministerier. Socialdemokratiet skal derfor anbefale, at der snarest muligt efter vedtagelsen af lovforslaget ta- ges initiativ til en bred drøft else desangående  med følgende nøglepunkter på dagsorden   en: Globaliseringsstrategi –  herunder en fælles forståelse for brug af kvalificerede udenlandske offic   e- rer  i  danske  skibe  og  skabelsen  af  et  bredere  arbejdsmarked  for  danske  officerer.  Det  sidste  ved udarbejdelsen af mere fleksible regler omkring skatte- og arbejdssociale forhold i forbindelse med danske sø på  udenlandske skibe. Etableringen af et bredere (internationalt) arbejdsmarked for danske officerer som beskrevet oven- for giver et større perspektiv i at vælge en maritim uddannelse og karriere. Det vil dermed unde   r- støtte en øget rekruttering og den fremtidige fastholdelse af danske officerer i skibsfartse  rhvervet – også i perioder med f.eks. færre skibe under dansk flag, således at kvalificeret arbejdskraft vil være til stede, når antallet af danske skibe igen måtte stige. Etableringen  af  et  bredere  (internationalt)  arbejdsmarked  for  danske  officerer,  vil  også  have  en vigtig »ambassadøreffekt« for Danmark som skibsfartsnation og v ære med til   at tiltrække udenlan  d- ske skibsfartsinteresser til Danmark, ligesom det forventeligt vil gøre flere danske skibsoffic erer til »iværksættere« inden for det maritime erhverv bredt set. Et andet mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det af skatteministeren stillede ændringsforslag. Et tredje mindretal i udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det af skatteministeren stillede ændringsforslag. Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin  var på tidspunktet for tillægsb   e- tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af  et flertal (udvalget med undtagelse af EL): Til § 17 1) Paragraffen affattes således: § § »§ 17. Loven træder i   kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra  den 1. juli 2005, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Lovens §§ 3 og 4, 14 - 16 og 27 har virkning fra og med indkomståret 2006. «
3 [Teknisk ændring af ikrafttrædelsesbestemmelser] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Efter lovforslaget fastsættes tidspunktet for lovens eller dele af lovens ikrafttræden af skattemin i- steren.  Der  er  i  lovforslagets  bemærkninger  redegjort  for,  at  denne  fremgangsmåde  er  valgt  på grund af usikkerhed om tidspunktet for den EU-retlige godkendelse af de foreslåede statsstøtteor  d- ninger. Som skatteudvalget er blevet orienteret om, er tidsfristerne for Kommissionens godkendelse af foranstaltningerne udløbet, uden at der er modtaget nogen form for reaktion fra Kommissionen, jf. L 94, bilag 11. Foranstaltningerne kan hermed iværksættes, og der er herefter ikke behov for en bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
4 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)    Frode Sørensen  (S) fmd.   Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Poul Henrik Hedebo  (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætn  ing Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 94 Bilagsnr.    Titel 10 Betænkning afgivet 13/4  -05 11 Orientering fra skatteministeren om, at Kommissionens tidsfrister for godkendelse af foranstaltninger efter statsstøtteregler er udløbet 12 1. udkast til tillægsbetænkning 13 2. udkast til tillægsbetænkning 14 3. udkast til tillægsbetænkning 15 Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar v  edrørende L 94 Spm.nr. Titel 7 Spm. om at oplyse, hvor mange skibe der er omfattet af de nævnte regler om begrænset skattepligt  , og hvor meget der de sidste 5 år er indbetalt i skat for søfarende med begrænset skattepligt, til skattem   i- nisteren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at oplyse, om det vil medføre nogen ændring vedrørende de søfarendes beskatning, hvis dansk funderede skibe med udenlandsk tonnage flytter sin ledelse til Danmark og f.eks. optages i Danmarks Rederiforening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at konkretisere, hvad der ligger bag formuleringen »de nø d- vendige tilpasninger«, jf.  bemærkningerne til lovforslagets § 5, stk. 2,  til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm., om ministeren mener, at lovforslaget kun omfatter søfolk med bopæl i Danmark, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 2, til skatteminist e- ren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvordan ministeren kan afvise at besvare et spørgsmål med den begrundelse, at DIS-loven hører under en ande n ministers ressort, til skatteministeren, og ministerens svar herpå