Skatteministeriet J.nr. 2004-711-0041   Den Til Folketingets Skatteudvalg L   94- Forslag til Lov om beskatning af søfolk . Hermed  fremsendes  i  5  eksemplarer  mine  bemærkninger  til  henvendelse  af  18. marts 2005 fra Søfartens Ledere. Kristian Jensen /  Erik Jørge nsen
Side 2 Søfartens Ledere  har i en henvendelse forud for et aftalt foretræde for udvalget rejst to  spørgsmål,  som  man  finder  uløst  vedr.  beskatningen  af  søfolk.  Det  ene  er fastsættelsen af DIS  -hyren, og det andet er beskatningen af søfolk med udenl andske arbejdsgivere. Angående  fastsættelsen af DIS  -hyren er Søfartens Ledere enige i, at det nuværende system med aftalt nettohyre mellem erhvervets parter er det mest enkle system. Fra arbejdstagerside   er   der   en   naturlig   interesse   i,   at   den   aftalte   nettoløn   følger udviklingen i beskatningen af arbejdsindkomst, således at nettoindkomsten bevarer sin værdi. I  1994  blev  man enige med  arbejdsgiversiden  om en  ændring  af  nettolønningerne som  følge  af  den  skattereform,  der  dengang  var  gennemført.  Det  er  derim  od  ikke lykkedes  at  nå  til  enighed  om  en  ændring  af  nettolønningerne  efter  regeringens forårspakke  i  2004.  Iflg.  Søfartens  Ledere  er  der  enighed  mellem  parterne  om,  at nettoværdien  af  forår   spakken  for  en  DIS-sømand  er  442  kr.  om  måneden.  Det anføres,  at  ma n  fra  arbejdsgiverside  ikke  ønsker  at  regulere  lønningerne,  ud  over almindelig overenskomstmæssig r  egulering. Søfartens  Ledere  finder  det  ikke  acceptabelt,  at  de  for  at  sikre  deres  stilling  i forhold   til   almindeligt   beskattede   personer   skal   føre   forhandl inger   med   deres arbejdsgivere.  Der  tales  om  i  fremtiden at  nedsætte  skatten  på arbejde,  men indtil videre har DIS-søfolk ikke haft nogen gavn af forårspakken. Søfartens   Ledere   mener   ikke,   at   aftalesystemet   mellem   erhvervets   parter   kan forvalte  forudsætnin  gen  for  DIS.  Derfor  bør  der  i  forbindelse  med  L  94  tages initiativ til en mere lovmæssig regulering af nettolønnen. Dernæst  mener  Søfartens  Ledere,  at søfolk  med  udenlandske  arbejdsgivere   bør inddrages i overvejelserne i en ny samlet lov for beskatning af søfolk. Kort fortalt er situationen den, at søfolk, som arbejder for udenlandske arbejdsgivere, ikke kan gøre brug af DIS -skattereglerne, men i stedet anvende lempelsesbestemmelserne i ligningslovens § 33 A. Efter en nylig Højesteretsdom er det   nu   blevet   vanskeligere   at   opfylde   betingelserne   for   lempelse   efter   denne bestemmelse.   Desuden   blev   arbejdsmarkedsfondsloven   ændret   i   juni   sidste   år, således at der nu som hovedregel skal betales arbejdsmarkedsb idrag ved arbejde i udlandet for udenlandsk arbejdsgiver, hvis man er socialt sikret i Danmark. Søfartens Ledere foreslår som en mulighed, at der kunne tilpasses nogle fornuftige opholdsbestemmelser   for   søfarende,   enten   i   ligningslovens   §   33   A   eller   i   en selvstændig bestemmelse. Man kunne også vælge at forh øje sømandsfradraget. Der
Side 3 nævnes i he  nvendelsen et tal på 125.000 kr. [Fradraget er i L 94 foreslået fastsat til 56.900 kr.] Hertil bemærkes: Vedrørende spørgsmålet om nettolønnens størrelse må jeg fastholde, at dette er et anliggende, som må afklares mel lem arbejdsmarkedets parter. Jeg har tidligere over for  skatteudvalget  tilkendegivet  dette  synspunkt,  og  jeg  har  gentaget  dette  i  mine kommentarer til de høringssvar, der er kommet på lovforslaget. Jeg   går   ind   for,   at   løn  -   og   arbejdsvilkår   på   arbejdsmark  edet   fastsættes   ved forhandlinger mellem de berørte parter. Det er også et synspunkt, der sæ dvanligvis deles  af  de  faglige  organisationer.  Jeg  har  forstået,  at  andre  organisationer  på søfartsområdet  er  nået  til  enighed  med  arbejdsgiverne,  og  jeg  kan  kun  op   fordre Søfartens   Ledere   og   deres   mo dpart   på   arbejdsgiversiden   til  at   fortsætte  deres bestræbelser for at finde frem til en lø   sning. Hvad angår spørgsmålet om særlige skatteregler for søfolk, der arbejder ombord på udenlandske  skibe,  har  jeg  også  kommenter et  dette  spørgsmål  i  forbindelse  med Jeg  tilkendegav  i  mine  kommentarer  til  høringssvaret  fra  Søfartens  Ledere,  at  jeg vil være meget betænkelig ved at lave en særligt lempelig udgave af ligningslovens §   33   A   for   søfolk   ombord   på   udenlandsk  e   skibe.   Dette   skyldes,   at  ansatte   i landbaserede erhverv med fuld ret ville kunne forvente samme behandling. Det er vanskeligt   at   begrunde,   hvorfor   en   person,   som   arbejder   for   en   udenlandsk arbejdsgiver til søs, skulle have a dgang til skattefritagelse i videre omfang end en person, som arbejder for en udenlandsk arbejdsgiver på landjorden. Jeg kan heller ikke gå ind for en fordobling af sømandsfradraget, således som det foreslås. Der sker med L 94 allerede en forbedring af sømandsfradraget, og jeg har ikke planer om at foreslå fradraget forhøjet.