Skatteministeriet J. nr. 2005-231 - 0044 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 96 - forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmar- kedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 og 2 af 8. marts 2005. (L 96) Kristian Jensen /   John Fuhrmann
Spørgsmål 1: "Hvorfor mener ministeren, at det netop er vigtigt at bekæmpe det sorte arbejde i kiosker,  når  denne  br anche  ifølge  Rockwool  Fondens  undersøgelse  fra  2003 ikke  er  nær  så  hårdt  ramt  af  sort  arbejde  som  landbrug,  bygge  -  og  anlæg  samt hotel og restaurationsbranchen?" Svar: Rockwool  Fondens  Forskningsenhed  (RFF)  har  ikke  lavet  særskilte  opgørelser over  omfanget  af  sort  arbejde  i  kioskerne.  I  undersøgelsen  fra  2001,  der  er  of- fentliggjort i 2003, indgår alle former for engros - og detailhandelsvirksomheder samt  reparationsvirksomheder  i  et  samlet  tal  under  betegnelsen  ”Handel  og rep.”. RFF definerer sort økonomi som bestående af to delmængder: sort arbejde: de tilfælde hvor både udøveren af sort arbejde og køberen af sort arbejde har en fordel, hvor de så at sige deler skatte - og momsbe- sparelsen  mv.  ”i  porten”.  Det  kan  f.eks.  være  den  private  boligejer,  der får  lavet nyt badeværelse, hvor det aftales med håndværkeren, at arbejdet udføres uden regning. almindeligt skattesnyd: de tilfælde hvor det alene er udøveren, der ken- der til skatteunddragelsen. Det kan f.eks. være en lønmodtager, der sny- der med fradrag eller en erhvervsdrivende, der lader en del af omsætnin- gen gå uden om kasseapparatet. ToldSkat har ved kontrol af kioskbranchen bl.a. konstateret udeholdt omsætning og ubeskattede punktafgiftspligtige varer på hylderne som f.eks. øl, sodavand og slik.  Ifølge  RFF  indgår  disse  forhold  under  definitionen  af   almindeligt  skatte- snyd og er således ikke med i deres undersøgelse af omfanget af sort arbe jde. Derimod har ToldSkat kun i mindre omfang konstateret sort arbejde i kioskerne, hvilket kan forklares med, at de små kiosker i mange tilfælde er familieforet a- gender, hvor de eneste der arbejder i kiosken er indehaveren og dennes familie. ToldSkat vurderer kioskerne som kontrolrelevante ud fra en samlet risikovurde- ring  af  den  sorte  økonomi  i  branchen,  dvs.  såvel  sort   arbejde  som  almindeligt skattesnyd. Samtidigt har kioskernes snyd med bl.a. ubeskattede 2 liters  colaer fra Østeuropa været meget åbenlyst for enhver, og for  at undgå et skred i da  n- skernes  skattemoral  har  ToldSkat  gennemført  en  massiv  kontrolindsats  mod branchen.  Dette  er  fulgt  op  med  de  særlige  kioskbødebestemmelser,  hvor  der kan gives en ordensbøde på mindst 5.000 kr., hvis en kiosk har regnskabsuorden og sælger ubeskattede varer. Som det fremgår af besvarelsen til spørgsmål 2 foretager ToldSkat også kon   trol af  andre brancher så som landbrug, bygge - og anlæg samt hotel og restauration.
Spørgsmål 2: "Vil ministeren udarbejde en brancheopdelt opgørelse over antallet af kontrolbe- søg  i  følgende  brancher  for  perioden  2001-2005:  landbrug,  industri,  bygge-  og anlæg,  handel,  hotel  og  restauration,  transport,  finansieringsvirksomhed  og  of- fentlige og private tjenesteydelser, jf. Rockwool Fondens undersøgelse om sort arbejde fra 2003? Vil ministeren i tillæg hertil redegøre for omfanget af de frem- tidige planlagte kontrolaktioner i forhold til hver af de pågældende brancher?" Svar: Rockwool Fondens Forskningsenhed (RFF) har i undersøgelsen fra 2001, der er offentliggjort i 2003, benyttet Dansk Branchekode 2003 (DB03), der kategorise- rer brancher og erhvervsgrupper efter internationale retningslinier, således at det sikres,  at  en  bestemt  aktivitet  placeres  i  samme  branche,  uanset  hvor  i  Europa kategoriseringen finder sted. RFF  har  taget  udgangspunkt  i  en  9-gruppering  af  brancherne,  dog  således  at gruppen ”Handel, hotel og restauration” opsplittes i to. Antallet af de af ToldSkat afsluttede kontroller i 2001, 2002, 2003 og 2004 i de 10  grupper  fremgår  af  nedenstående  tabel.  Antallet  omfatter  ToldSkats  kontrol af  moms,  punktafgifter,  lønsumsafgift,  A-skat  og  AM-bidrag  samt  kontrol  af indberetningspligtige. 2001 2002 2003 2004 Landbrug, fiskeri og råstofudvi nding 3.661 3.100 3.348 2.713 Industri 3.699 3.229 3.147 2.547 Energi- og vandforsyning 640 487 495 376 Bygge- og anlæg 2.529 2.187 2.401 2.602 Handel 8.717 7.575 8.784 8.108 Hotel og restauration 1.821 1.922 2.413 3.563 Transport, post og tele 1.934 1.798 1.879 2.352 Finansiering og forretningsservice 6.842 6.005 6.356 5.688 Offentlige og personlige tjenester 5.024 4.901 6.686 3.453 Uoplyst aktivitet 2.085 2.074 2.429 2.790 Antal kontroller i alt 36.952 33.278 37.938 34.192 I  2005  har  ToldSkat  indtil  videre  kun  afsluttet  et  begrænset  antal  kontroller, hvorfor en opgørelse over afsluttede kontroller ikke giver et retvisende billede af fordelingen af kontrollerne grupperne imellem. Det bør nævnes, at faldet i antal af kontroller for landbrug, fiskeri og råstofu d- vikling skal ses i lyset af et fald i antallet af landbrugsbedrifter i samme periode.   Ifølge  Danmarks  Statistik  har  antallet  af  landbrugsbedrifter  ændret  sig  fra  at være 53.489 i 2001 til at være 45.624 i 2004.
2 Den  procentvise  fordeling  af  afsluttede  kontroller  i  2001,  2002,  2003  og  2004 fremgår af nedenstående tabel: 2001 2002 2003 2004 Landbrug, fiskeri og råstofudvi nding 9,9 % 9,3 % 8,8 % 7,9 % Industri 10,0 % 9,7 % 8,3 % 7,5 % Energi- og vandforsyning 1,7 % 1,5 % 1,3 % 1,1 % Bygge- og anlæg 6,8 % 6,6 % 6,3 % 7,6 % Handel 23,6 % 22,8 % 23,2 % 23,7 % Hotel og restauration 4,9 % 5,8 % 6,4 % 10,4 % Transport, post og tele 5,2 % 5,4 % 5,0 % 6,9 % Finansiering og forretningsservice 18,6 % 18,0 % 16,7 % 16,6 % Offentlige og personlige tjenester 13,6 % 14,7 % 17,6 % 10,1 % Uoplyst aktivitet 5,7 % 6,2 % 6,4 % 8,2 % Antal kontroller i alt 100 % 100 % 100 % 100 % ToldSkat har ingen opgørelser over omfanget af de fremtidige planlagte kontrol- ler i forhold til hver af de 10  grupper, da kontrollerne i stor udstrækning  plan- lægges lokalt på baggrund af ToldSkats centralt udsendte kontrolplan for 2005, der netop er blevet offentliggjort på Tol dSkats hjemmeside.