Skatteministeriet J.nr.   2005-231-0044 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 96-   Forslag   til   Lov   om   ændring   af   visse   skatte-      og   afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,    opkrævningsloven    og    miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   3 og 4 af 14. april 2005. Kristian Jensen /  John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål nr. 3:   Ministeren bedes uddybende begrunde, hvorledes lovforslaget lever op  til  reglerne  i  Persondataloven,  på  hvert  af  de  punkter  som  Datatilsynet  i  sit høringssvar udtrykte forbehold overfor? Svar:  Reglerne i Persondataloven regulerer som udgangspunkt elektronisk behandling af personoplysninger – herunder muligheden for at videregive oplysninger. I  forbindelse  med  udmøntningen  af  et  af  de  forslag,  der  kom  frem  i  forbindelse   Fairplay-kampagnen   opstod   der   et   ønske   om   at   videregive   oplysninger   om spilindehaveres  afgifts-  og  skattelovsovertrædelser  til  Dansk  Tipstjeneste  A/S,  og dermed et ønske om at videregive oplysninger, der formentlig vil være en videregivelse af oplysninger i større omfang end persondataloven umiddelbart giver mulighed for. Datatilsynet har udtrykt betænkeligheder i forhold til lovforslagets overensstemmelse med persondatalovens § 8, der omhandler behandling og videregivelse af oplysninger om blandt andet strafbare forhold. Det følger af persondatalovens § 8, stk. 1 og stk. 2, at den offentlige forvaltning ikke må  behandle  eller  videregive  oplysninger  om  strafbare  forhold,  medmindre  det  er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver. Det følger dog af stk. 2, nr. 1 og 2  at  videregivelse  kan  finde  sted,  hvis  den  registrerede  har  givet  sit  udtrykkelige samtykke  til  videregivelsen  eller  videregivelsen  sker  til  varetagelse  af  private  eller offentlige  interesser,  der  klart  overstiger  hensynet  til  de  interesser,  der  begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår. Der er her tale om videregivelse til en privat virksomhed,  nemlig Dansk Tipstjeneste A/S, hvor staten ejer 80 pct. af aktierne. Efter persondatalovens § 8, stk. 4 må private behandle  oplysninger  om  strafbare  forhold,  såfremt  den  registrerede  har  givet  sit udtrykkelige   samtykke   til   behandlingen   eller   behandlingen   er   nødvendig   til varetagelsen af en berettiget interesse, og dennes interesse klart overstiger hensynet til den registrerede. Det  er  skatteministeriets  vurdering,  at  videregivelsen  af  oplysninger  om  tips-  og spilindehaveres  skatte-  og  afgiftsovertrædelser  i  mange  tilfælde  vil  kunne  ske  i overensstemmelse   med   persondatalovens   regler,   fordi   videregivelsen   sker   til varetagelse af offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til den registrerede. Det   vil   dog   bero   på   en   konkret   vurdering   i   hvert   enkelt   tilfælde,   hvorvidt persondatalovens bestemmelser er opfyldt. Med lovforslaget indføres en mulighed for også at videregive oplysninger i de tilfælde, hvor persondatalovens regler ikke med sikkerhed kan anses for opfyldt. Dog således, at den videregivelse og behandling, der
Side 3 sker  i  øvrigt  vil  ske  i  overensstemmelse  med  persondatalovens  regler  –  herunder eksempelvis krav til opbevaring m.v. af oplysningerne. Det er skatteministeriets opfattelse, at der er flere væsentlige hensyn, der taler for, at man  fraviger  persondatalovens  og  indfører  en  særlovgivning  til  videregivelse  af oplysninger i særlige situationer. For  det  første  er  der  er  en  væsentlig  offentlig  interesse  at  varetage,  når  Dansk Tipstjeneste  A/S  for  80  pct.’s  vedkommende  er ejet af staten. For det andet er det vigtigt at sikre, at virksomheder i Danmark kan konkurrere på lige vilkår   – således at en eventuel  konkurrence  fordel  i  alle  tilfælde  ikke  udspringer  af,  at  forhandleren  har overtrådt   skatte -   og   afgiftslovgivningen   og   for   det   trejde   er   der   en   naturlig sammenhæng mellem den del af virksomheden, der vedrører tips og spil og den del af virksomheden, der vedrører salg af afgiftspligtige varer, og de krav der naturligt må stilles til forhandlere af tips og spil, idet forhandleren udbyder spil, der sker via Dansk Tipstjenste A/S, men efter bevilling fra skatteministeren. Skatteministeriet finder, at lovforslagets bestemmelse om at indføre en lovhjemmel for skattemyndighederne  til  at  videregive  oplysninger  om  strafbare  forhold  –  nemlig oplysninger om tips- og spilindehaveres overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen – er  helt i overensstemmelse med de hensyn, der varetages igennem persondatalovens bestemmelser. De oplysninger, som er tiltænkt videregivelse  til Dansk Tipstjeneste A/S, vil i første omgang ofte være indsamlet i forbindelse med en kontrolaktion eller lignende kontrol foretaget  af  de  statslige  told-  og  skattemyndigheder.  På  denne  baggrund  bliver oplysningerne  registreret,  eksempelvis  hvor  der  er  konstateret  grov  eller  gentagen overtrædelse af skatte- eller afgiftslovgivningen ved den pågældende fo rhandler, og forhandleren  har  vedtaget  ét  eller  flere  administrative  bødeforelæg  eller  er  endelig domfældt  for  overtrædelse  af  skatte-  eller  afgiftslovgivningen.  Det  er  ligeledes  på denne baggrund, at oplysningerne vil blive videregivet til Dansk Tipstjeneste A/S. I Dansk Tipstjeneste A/S forhandlerkontrakt er det allerede et dag et vilkår, at Dansk Tipstjeneste A/S uden varsel kan ophæve en forhandlerkontrakt, såfremt forhandleren pålægges bøder for overtrædelse af told - og skattelovgivningen i forbindelse med salg af afgiftspligtige produkter, eller dømmes for andre forhold, der er uforenelige med et forsat salg af Dansk Tipstjenestes spil. De oplysninger, der vil blive videregivet, skal således bruges i en almindelig aftal eretlig vurdering af, hvorvidt en forhandler kan fratages   sine   forhandlerrettigheder   som   følge   af   overtrædelse   af   eksempelvis skattelovgivningen.  
Side 4 Som det også fremgår a  f bemærkningerne, bliver det et vilkår i bevillingen til Dansk Tipstjeneste A/S, at såfremt bevillingshaveren på baggrund af de modtagne o  plysninger vælger   ikke   at   ophæve   forhandlerkontrakten,   skal   bevillingshaveren   afgive   en begrundet udtalelse til de statslige told- og skattemyndigheder. Det  er  således  skatteministeriets  holdning,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med persondatalovens  §  5,  stk.  2  og  3,  idet  oplysningerne  indsamles  efter  udtrykkelig angivne  og  saglige  formål,  at  den  senere  behandling  i kke  er  uforenelig  med  disse formål, og at kravet til proportionalitet ligeledes er opfyldt. Spørgsmål nr. 4:   Ministeren bedes indhente oplysninger om, hvorvidt Datatilsynet har frafaldet de mange betænkninger, som Tilsynet havde i forhold til lovudkastet? Svar: Til brug for besvarelsen af ovennævnte spørgsmål har Skatteministeriet ved e - post af 15. april 2005 anmodet om Datatilsynets bidrag. I den anledning skal Datatilsynet udtale følgende: Datatilsynet afgav den 11. november 2004 en udtalelse om udkast til forslag til lov om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven mv. Der er efterfølgende foretaget ændringer i lovforslaget, således at det af det fremsatte lovforslags  almindelige  bemærkninger  bl.a.  fremgår,  at  det  med  lovfo rslaget  er hensigten at skabe en hjemmel for myndigheden til at videregive oplysninger, samt til den efterfølgende behandling af disse oplysninger, selv om det som udgangspunkt ikke er muligt efter persondatalovens § 8. Det fremgår endvidere, at det er Ska tteministeriets opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med databeskyttelsesdirektivet. Datatilsynet har noteret sig, at det er Skatteministeriets hensigt med lovforslaget at fravige  persondatalovens  §  8,  og  at  dette  efter  Skatteministeriets  opfattelse  er  i overensstemmelse med databeskyttelsesdirektivet. Som  det  fremgår  af  Datatilsynets  udtalelse  af  11.  november  2004,  er  det  tils ynets opfattelse, at en særskilt hjemmel til behandling af oplysninger i videre omfang end, hvad    der    følger    af    persondataloven,    kun    bør    tilvejebringes,    hvis    vægtige samfundsmæssige hensyn taler herfor. Datatilsynet har i tidligere sager fundet ikke at burde udtale sig om, hvorvidt dette var tilfældet. Datatilsynet finder ligeledes ikke at burde udtale sig nærmere herom i denne sag.
Side 5 Datatilsynet kan henvise til, at det i forarbejderne til persondataloven er forudsat, at der opstilles meget snævre rammer for, hvornår der hos eksempelvis private virksomheder kan ske registrering af følsomme personoplysninger uden samtykke. Med hensyn til de grundlæggende principper i persondataloven og databeskyttelsesdirektivet,    herunder    navnlig    i    relation    til    bestemmelserne    i persondatalovens § 5, stk. 2, (artikel 6, stk. 1, litra b, i direktivet) og § 5, stk. 3, (artikel 6,  stk.  1, litra c, i direktivet) om saglighed, formålsbestemthed og proportional itet, finder Datatilsynet fortsat, at den foreslåede adgang til videregivelse af oplysninger om strafbare forhold giver anledning til afvejning af væsentlige og i nogen grad indbyrdes modstridende hensyn. Bestemmelserne er omtalt nærmere i Datatilsynets udtalelse af 11. november 2004, hvortil der henvises. Datatilsynet har fundet det væsentligt at gøre udtrykkeligt opmærksom på disse forhold, således at de bl.a. kan indgå i den politiske vurde  ring af lovforslaget.