Skatteministeriet J.nr. 2004-411 - 0039 Den Til Folketingets Skatteudvalg Hoslagt følger et ændringsforslag som jeg ønsker fremsat til 3. behandling af   L   98   Forslag   til   lov   om   ændring   af   forskellige   skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger). Kristian Jensen /Lise Bo Nielsen
Ændringsforslag til 3. behandling af  L98 Til § 5 1) I den under nr. 9 foreslåede affattelse af § 43, stk. 1, ændres ”1. marts 2005” til ”4.   maj 2005”. Til nr. 1 Det foreslås at ændre ikrafttrædelsesdatoen for den del af lovforslaget, der ændrer beskatningen af indekserede obligationer, dvs. obligationer, der skal  indfries  med  et  beløb,  der  udvikler  sig  i  overensstemmelse  med kursudviklingen  i  hedgeforeninger  og  andre  investeringsselskaber,  jf. lovforslagets  §  5,  nr.  4.  Beskatningen  af  disse  obligationer  foreslås  i lovforslaget ændret, således at de beskattes efter reglerne for finansielle instrumenter,  dvs.  at  der  efter  forslaget  skal  ske  lagerbeskatning  på tilsvarende    måde,    som    hvis    der    var    sket    investering    direkte    i hedgeforeningen. Det foreslås at ændre ikrafttrædelsesdatoen for denne ændring til datoen for Skatteudvalgets afgivelse af betænkning den 4. maj 2005. Baggrunden herfor er, at betænkningen indeholder det af skatteministeren stillede ændringsforslag, der ændrer den nøjagtige formulering af hvilke obligationer, der efter forslaget fremover skal beskattes som finansielle kontrakter. I betænkningen anføres følgende om ændringsfors lagets indhold: ”1)  Ordene  i  første  pkt.  i  forslaget  til  kursgevinstlovens  §  29,  stk.  3, ”udviklingen i priser på værdipapirer, varer og andre aktiver” ændres til: ”udviklingen i priser og andet på værdipapirer , varer og andre aktiver m.v., når blot udvi klingen er af en karakter, som kan lægges til grund i en finansiel kontrakt.”. Det skyldes, at den oprindeligt foreslåede formulering har givet anledning til     forespørgsler     om,     hvorvidt     ordet     aktiver     skulle     fortolkes indskrænkende.   Det   fremgår   af   bemærknin gerne   til   det   oprindelige forslag,    at    dette    ikke    er    tilfældet,    men    det    skønnes    imidlertid
hensigtsmæssigt   at   fastlægge   bestemmelsens   brede   indhold   i   selve lovteksten.” Som   følge   af   denne   ændrede   formulering   foreslås   det   med   dette ændringsforslag at rykke   ikrafttrædelsen for den ændrede beskatning af de indekserede obligationer. Efter det oprindelige lovforslag skulle de nye regler have virkning for obligationer, der første gang udstedes og sælges den 1. marts 2005 eller senere. Det foreslås at ændre dette,    således at de nye regler har virkning for obligationer, der første gang udstedes og sælges den 4. maj 2005 eller senere. Dette ændringsforslag indebærer herefter, at indekserede obligationer, som den første kreditor har erhvervet i tidsrummet fra 1. mar ts til 4. maj 2005, fortsat vil være omfattet af de hidtil gældende regler. Baggrunden for ændringsforslaget er, at der kan forekomme erhververe, der   i   perioden   fra   1.   marts   til   4.   maj   2005   har   købt   indekserede obligationer under forkerte forudsætninger,   som hverken de eller udsteder kan gøre for, jf. også  skatteministerens besvarelse af  Skatteudvalgets spørgsmål  21 og 25, hvoraf det fremgår, at der ikke er noget ønske om at ændre retsstillingen for obligationer, der allerede er kommet på markedet med  en  forventning  om  en  kursdannelse,  der  svarer  til  en  bestemt skattemæssig stilling.