Skatteministeriet J. nr. 99/05-0055-00075 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 98 - forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringssel- skaber og hedgeforeninger). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 18, 19  , 23 og 24 af 15. april 2005. (L 98   18, 19, 23 og 24) Kristian Jensen /  Henrik Møller Nielsen
Spørgsmål 18: "Ministeren bedes oversende Ligningsrådets bindende forhåndsbesked SKM 2005 - 140 LR, samt oplyse, hvem der kontrollerer om det indsatte forbehold i den bindende forhåndsbesked: ”under den forudsætning, at den faste rente ikke blev mo dregnet i reguleringen af indfrielsessummen, da obligationerne så ville være sortstemplede” er gældende." Svar: Told- og Skattestyrelsen har oplyst følgende: Når Ligningsrådet har afgivet en bindende forhåndsbesked, er det op til den skatteansættende myndighed at kontrollere, om præmisserne i den bindende forhåndsbesked overholdes. Den skatteansættende myndighed varetager kontrollen af, om en skatteyder har selvangivet korrekt. Told- og Skattestyrelsen er opmærksom på, at den skatteansættende myndighed ud fra den obligatoriske indberetning om obligationsbeholdning ikke kan udle- de, hvilke specifikke obligationer skatteyderen har i sin beholdning, idet indbe- retningen generelt foretages som en samlet beholdning i depot pr. 31.12. Købes og sælges der obligationer fra beholdningen er der ikke direkte indberet- ningspligt for købet/salget (anskaffelses-/afståelsessummen), men alene om evt. vedhængende renter i forbindelse med købet eller salget. Sælges, udtrækkes eller indfries der imidlertid en obligation, der skattemæssigt er klassificeret med særlige forhold, 1)0 %, 2)udenlandsk status, 3)ikke opfylder mindsterenten på udstedelsestidspunktet eller 4)såfremt hov edstolen/restgælden reguleres i forhold til en eller flere valutakurser, vil indberetningen blive supple- ret med særlige markeringer samt ved indfrielse -/udtrækning tillige indfrielses- /udtrækssummen. Den skatteansættende myndighed kan alene ud fra ovenstående oplysninger, den har til rådighed, identificere den enkelte obligation. Alternativt vil den skattea n- sættende myndighed bliver tvunget til at spørge skatteyder om denne ejer en bestemt obligation i sin beholdning. Told- og Skattestyrelsen er i gang med at undersøge, hvor mange og hvilke pro- dukter, der er udstedt, og om de er omfattet af forbeholdet. Det er derfor på nuværende tidspunkt ikke afgjort, hvilke tiltag der vil være nø d- vendige. Dette forventes først afgjort, når Told - og Skattestyrelsens under- søgelse er fæ r dig. Afgørelsen vedlægges.
Spørgsmål 19: "Finder ministeren ikke, at det havde været mere borgervenligt, hvis Lignings- rådet/Told - og Skattestyrelsen havde undersøgt, om den anførte forudsætning er opfyldt, inder der blev afgivet den bindende forhåndsbesked?" Svar: Told- og Skattestyrelsen har oplyst følgende: Problemet med modregning af renten blev rejst af et medlem af Ligningsrå det. I den konkrete sag havde forespørger ikke endeligt afgjort, hvordan det endelige produkt skulle udformes. Den bindende forhåndsbesked havde derfor kara kter af at være nogle rammer for et produkt. Det fremgik ikke af sagsfremstillingen i den bindende forhåndsbesked, at der ville ske en modregning af renten i reguleringen af indfrielsessummen. Rådg iver blev derfor spurgt om dette og oplyste til styrelsen, at denne model havde været overvejet. Told- og Skattestyrelsen valgte derpå at indarbejde forbeholdet i styrelsens in d- stilling til Ligningsrådet.
Spørgsmål 23: "Kan skatteministeren bekræfte, at der er en række internationale finansielle institutioner, der i et forsøg på at underminere de nye regler for beskatning af obligationer udstedt af hedgeforeninger o.l., har udstedt forskellige indekserede obligationer, der markedsføres som blåstemplede oblig ationer, hvor indekstil- lægget er skattefrit for personlige investorer, men på grund af ligningsrådets forudsætning i den bindende forhåndsbesked SKM 2005 -140 LR: ”under den forudsætning, at den faste rente ikke blev modregnet i reguleringen af indfriel- sessummen, da obligationerne så ville være sortstemplede” er sortstemplede, og kursgevinsten dermed skattepligtig for personlige investorer, da der netop er indbygget den pågældende modregning? Som eksempel kan nævnes: Fondsk o- derne DK 0003455129, DK 0003454155,  DK 0003455046 og DK 0003454908. Der er ifølge Fondsbørsens hjemmeside udstedt for mere end 2 milliarder kr. nominelt af de pågældende obligationer. Blandt andet Sydbank markedsfører så danne papirer." Svar: Told- og Skattestyrelsen har oplyst følgende: Det kan ikke udelukkes, at fremsættelsen af L 98 har bevirket, at udstedere af finansielle produkter har udstedt nye produkter før ikrafttrædelsen af L 98, så disse produkter kunne være blåstemplede obligationer og undgå at v  ære omfattet af beskatning i henhold til L 98. Told- og Skattestyrelsen har oplysninger om enkelte produkter, som er omfattet af forbeholdet i spm. 18. På nuværende tidspunkt kan Told - og Skattestyrelsen ikke bekræfte, at en række internationale finansielle institutioner forsøger på  at underminere de nye regler for beskatning af obligationer Told- og Skattestyrelsen er i gang med at undersøge omfanget af de produkter, der er omfattet af forbeholdet i spørgsmål 18. Der henvises til b e svarelsen af spørgsmål 18.
Spørgsmål 24: "Hvad agter skatteministeren at foretage sig, for at de nye regler ikke omgås af salg af værdipapirer udstedt før 1.3.2005, der markedsføres som blåstemplede indeksobligationer, men på grund af modregning af renteudbetalingen i indeks e- ringen skattemæssigt skal kval ificeres som sortstemplede obligationer, hvor kursgevinster er skattepligtige?" Svar: Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 18.