Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 11. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.) har Folketingets Ud- dannelsesudvalg i brev af 1. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 17 : ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. marts 2005 fra Hundborg Friskole, jf. L 105 – bilag 20.” Svar: Hundborg Friskole melder sig som en friskole, der har en fremragende praksis, fin tradition, glade forældre og dygtige børn, og som føler sig generet af L 105. Friskolen anfører, at den ikke har problemer med, at den skal lave slut- mål, der skal leve op til folkeskolens slutmål. Derimod vil det være helt umuligt for skolen at lave delmål for enkelte klassetrin i enkelte fag, fordi dens undervisning er tværfaglig og børnene arbejder sammen på tværs af alder.   Min kommentar hertil er generelt, at jeg med interesse har læst Hund- borg Friskoles henvendelse, der ikke er helt afvisende over for lovforsla- get, og at også denne skoles synspunkter vil indgå i mine videre overve- jelser vedrørende lovforslaget. Herudover vil jeg bemærke, at ligesom det er tilfældet i dag, vil skolen efter lovforslaget inden for rammerne af kravet om, at dens undervisning skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, selv be- stemme, på hvilke klassetrin eller alderstrin der arbejdes med de forskel- lige fag/fagområder. Det indebærer, at skolen har frihed til selv at be- stemme, på hvilket tidspunkt i det samlede skoleforløb fra 1.–9. klasse
2 eleverne skal have nået bestemte faglige niveauer, når blot det står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.   Uanset hvordan en fri grundskole i dag tilrettelægger sin undervisning, skal den lede frem mod, at den enkelte elev har mulighed for at blive ligeså godt rustet fagligt og socialt, som hvis eleven havde gået i folke- skolen. Efter det fremsatte lovforslag vil dette krav stadig være gældende blot med den tilføjelse, at skolerne skal beskrive de mål, som undervis- ningen sigter mod i både del- og slutmål.   Der vil efter lovforslaget være rig mulighed for, at skolerne kan formule- re egne alternative undervisningsplaner. Eksempelvis kan det enkelte fag enten optræde i en særskilt beskrivelse eller indgå i en sammenhængende beskrivelse af faget sammen med andre fag i et af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder