Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 31. marts 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsfø- rende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.)har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 11. marts 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 4 : ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. januar 2005 fra Lø- gumkloster Friskole, jf. L 105 – bilag 6.” Svar: Løgumkloster Friskole har med breve fra skolelederen, to lærere og en forælder til børn på skolen givet udtryk for stor bekymring over L 105. Jeg mener, at Løgumkloster Friskole har misforstået indholdet af og in- tentionerne bag lovforslaget.        Et centralt mål med L 105 er at undgå, at friskoleloven bliver brugt til formål, som ikke har været tilsigtet. Herudover skal loven sikre fagligheden i alle skoler – uanset hvilken pæ- dagogisk metode eller hvilket idégrundlag den enkelte skole har valgt som sit særkende.   Det forhold, at skolernes frihed samtidig er foreslået indskrevet i lovgiv- ningen, er netop udtryk for regeringens respekt for, at undervisningen kan tilrettelægges på mange forskellige måder og med udgangspunkt i forskellige idégrundlag, så længe undervisningen m.v. opfylder kravene i lovens formålsbestemmelse.
2 Med L 105 ønsker jeg at sikre et højt fagligt niveau i de frie grundskoler og dermed give skolernes elever et bedre fagligt fundament med henblik på fortsat uddannelse og beskæftigelse.   Intentionen er ikke at styre skolerne og endnu mindre at lukke skoler. Det er heller ikke intentionen at statsliggøre de frie grundskoler eller at indføre værdibaseret styring af undervisningen på skolerne.   Det forhold, at der med fælles mål er sket skærpelser af undervisningen i folkeskolen, giver - på grund af grundlovens krav om, at undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen – i sig selv afsmittende virkning på kravene til undervisningen i de frie grundskoler. Lovforslaget medfører ikke, at skolerne tvinges til at følge folkeskolens læseplaner. Der er heller ikke i lovforslaget krav om, at der skal være standardiserede test på bestemte klassetrin. De frie grundskoler vil også fremover selv kunne tilrettelægge undervis- ningen i overensstemmelse med deres egen overbevisning.   Jeg er derfor helt uenig i, at skolernes frihedsrettigheder bliver indskræn- ket med lovforslaget. Heller ikke forældretilsynet indskrænkes med L 105.   Forældrenes mulighed for aktiv medvirken i skolens liv og dagligdag berøres ikke. De vil tværtimod få større mulighed for løbende at oriente- re sig om skolens undervisningsmæssige forhold på Internettet. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder