Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
6. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 106) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om insti-
tutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grund-
læggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddan-
nelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Ud-
møntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasi-
um, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser
samt voksenuddannelsescentre (VUC)) har Folketingets Uddannelsesud-
valg i brev af 14. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 40:
Hvordan vil den fremtidige koordinering af ansættelser af pædagogi-
kumkandidater skulle ske?
Svar:
Efter de gældende regler, jf. bekendtgørelsen om undervisningskompe-
tence i de almene gymnasiale uddannelser, skal amtsrådet dimensionere
antallet af uddannelsesstillinger i overensstemmelse med behovet for
færdiguddannede lærere i de enkelte fag i amtet og i amtet som helhed.
Med de amtskommunale institutioners overgang til statsligt selveje vil
denne model blive afløst af den model, der i dag gælder for de selvejende
institutioner, der udbyder erhvervsgymnasiale uddannelser. Ansættelse af
kandidater i uddannelsesstillinger vil derfor blive afhængigt af udbud og
efterspørgsel af ledige stillinger i de forskellige fag.
De nye statsligt selvejende institutioner, der udbyder de almene gymnasi-
ale uddannelser, har inden for de centralt fastsatte rammer for undervis-
ningens indhold ansvaret for beslutninger om udbud af fag og studieret-
ninger, herunder også mere specialiserede studieretninger. Efter lovfors-
laget skal disse institutioner indgå i et lokalt forpligtende samarbejde,
således at udbuddet fortsat har et omfang, som mindst svarer til det nu-
værende. Det forpligtende samarbejde forudsætter således, at institutio-
nerne samarbejder om at sikre den fornødne bredde i udbuddet, hvilket
tillige forudsætter, at der oprettes det fornødne antal uddannelsesstillin-
ger til dækning af behovet for færdiguddannede lærere i de enkelte fag.