Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 9. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af (L 106) Forslag til Lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om insti- tutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grund- læggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddan- nelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasi- um, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre (VUC)) har Folketingets Uddannelsesud- valg i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 64: ”Hvordan vil ministeren sikre, at de garantier regeringen har givet vedrø- rende jobsikkerhed reelt opfyldes i forbindelse med overflytning af de nuværende kommunalt og amtskommunalt ansatte til statslige selvejende institutioner?” Svar: I henhold til forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i for- bindelse med kommunalreformen (L 67) skal den eller de myndigheder, hvortil en opgave overføres den 1. januar 2007, overtage den del af den afgivende myndigheds aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der udelukkende eller hovedsageligt knytter sig til opgaven. Det vil sige, at de modtagende uddannelsesinstitutioner og ministeriet overtager de medarbejdere, bygninger m.v., der udelukkende eller hoved- sageligt beskæftiger sig med/rummer opgaver, der overføres fra amterne til Undervisningsministeriets ressort. Herudover overføres en forholds- mæssig andel af de ansatte, der er beskæftiget med varetagelse af generel- le funktioner, herunder sekretariats- og personalefunktioner, til de myn- digheder, der modtager opgaver fra amtskommunerne. Ifølge regeringens aftale om strukturreformen skal ministeriets koordine- ring af processen i så vidt omfang som muligt ske i samarbejde med de
2 afgivende myndigheder. Der skal derfor ske en tæt koordinering af par- ternes fælles og individuelle indsats. Undervisningsministeriet indleder før lovens vedtagelse det forberedende arbejde vedrørende den samlede proces, da der fra de afgivende og mod- tagende institutioner vil være et pres for at få afklaret processens ud- møntning og for at få udmeldt så tidligt som muligt, hvor mange – og helst hvilke – medarbejdere den enkelte institution skal modtage. Ministeriet har påbegyndt drøftelser med det formål at afstemme mini- steriets og amternes initiativer. Herudover holder ministeriet løbende møder med repræsentantskabet for direktørkredsen for uddannelses- og kulturforvaltningerne i Amtsrådsforeningens regi. I henhold til aftalen om en strukturreform mellem regeringen og Dansk Folkeparti skal der skabes så trygge rammer for personalet ved omlæg- ningerne som muligt. Dette gælder både de medarbejdere, som er direkte berørt af flytning, og de medarbejdere, som er indirekte berørt. Personalestyrelsen og Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) har sammen udarbejdet en vejledning om kommunalreformen og personalet. I denne opfordres de statslige institutioner til – hvor det er relevant – snarest at oprette dialogforum mellem den afgivende og den modtagende myndighed. Formålet er at skabe det højest mulige informationsniveau og dermed størst mulig tryghed i forbindelse med gennemførelsen af kommunalre- formen. Den konkrete implementering af kommunalreformen skal i høj grad ske lokalt på de enkelte arbejdspladser, og der påhviler derfor den lokale ledelse et stort medansvar for, at processen forløber tilfredsstillende. Der skal ved den lokale implementering ske en aktiv anvendelse af det eksisterende samarbejdssystem. Det forudsættes, at den myndighed, der udarbejder aftaleudkastet om den samlede overdragelse af aktiver og passiver m.v., i videst muligt om- fang og i god tid inden tidspunktet for udarbejdelsen af aftaleudkastet indgår i en dialog med de myndigheder, hvortil der overføres opgaver, om fordelingen med henblik på, at overførslen af blandt andet ansatte kan ske så smidigt og hensigtsmæssigt som muligt.
3 Det forudsættes tillige, at de ansatte og deres repræsentanter har mulig- hed for at fremsætte forslag og ønsker, som kan indgå i forbindelse med myndighedens udarbejdelse af aftaleudkast. Der kan lokalt være behov for, at der oprettes supplerende dialogfora, der kan sikre tilstrækkelig information og kommunikation mellem de afgivende og modtagende institutioner. Dette kan være særligt påkrævet i tilfælde, hvor en institution afgiver medarbejdere til flere modtagere. Det påhviler de lokale parter at afklare, om der er behov for at oprette supplerende dialogfora. Ministeriet vil sikre, at de institutioner, der over- drages til ministeriets ressort, informeres og opfordres til sammen med de lokale amtslige forvaltninger at oprette supplerende dialogfora, hvis der er behov herfor. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder