Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 9. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af (L 106) Forslag til Lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om insti- tutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grund- læggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddan- nelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasi- um, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre (VUC)) har Folketingets Uddannelsesud- valg i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 73: ”Hvilken kompetence tildeles afdelingslederen af en gymnasial afdeling?” Svar: Det fremgår af bekendtgørelse nr. 608 af 21. juni 2004 om kompetence- fordeling på voksenuddannelsescentre, der udbyder undervisning på gymnasialt niveau, og hvis forstander ikke har undervisningskompetence inden for gymnasiets eller hf’s fagrække, at afdelingslederen for den afde- ling, hvor den gymnasiale undervisning er organiseret, har de beføjelser, der i lovgivningen om de gymnasiale uddannelser er tillagt rektor med hensyn til pædagogiske opgaver og ansvar. Endvidere kan afdelingslede- ren af forstanderen tillægges yderligere beføjelser. Afdelingslederen ud- øver sine beføjelser i samarbejde med og under ansvar over for forstan- deren. Lovforslaget ændrer ikke ved kompetencefordelingen mellem et VUC’s forstander og en evt. afdelingsleder. Tilsvarende regler vil gælde for kompetencefordelingen mellem en selv- ejende institutions rektor henholdsvis leder og en evt. afdelingsleder, jf. lovforslagets § 1, nr. 16, (§ 12, stk. 3) og § 3, nr. 19, (§ 21, stk. 3).
2 Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder