Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
9. maj 2005
I forbindelse med behandlingen af (L 106) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om insti-
tutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grund-
læggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddan-
nelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Ud-
møntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasi-
um, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser
samt voksenuddannelsescentre (VUC)) har Folketingets Uddannelsesud-
valg i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 73:
Hvilken kompetence tildeles afdelingslederen af en gymnasial afdeling?
Svar:
Det fremgår af bekendtgørelse nr. 608 af 21. juni 2004 om kompetence-
fordeling på voksenuddannelsescentre, der udbyder undervisning på
gymnasialt niveau, og hvis forstander ikke har undervisningskompetence
inden for gymnasiets eller hfs fagrække, at afdelingslederen for den afde-
ling, hvor den gymnasiale undervisning er organiseret, har de beføjelser,
der i lovgivningen om de gymnasiale uddannelser er tillagt rektor med
hensyn til pædagogiske opgaver og ansvar. Endvidere kan afdelingslede-
ren af forstanderen tillægges yderligere beføjelser. Afdelingslederen ud-
øver sine beføjelser i samarbejde med og under ansvar over for forstan-
deren.
Lovforslaget ændrer ikke ved kompetencefordelingen mellem et VUCs
forstander og en evt. afdelingsleder.
Tilsvarende regler vil gælde for kompetencefordelingen mellem en selv-
ejende institutions rektor henholdsvis leder og en evt. afdelingsleder, jf.
lovforslagets § 1, nr. 16, (§ 12, stk. 3) og § 3, nr. 19, (§ 21, stk. 3).