Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 9. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af (L 106) Forslag til Lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om insti- tutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om  grund- læggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddan- nelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasi- um, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre (VUC)) har Folketingets Uddannelsesud- valg i brev af 26. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 81: ”Da tjenestemændene i de almene gymnasier i dag får deres ansættelses- forhold reguleret efter statens tjenestemandsregler (bortset fra tjeneste- mændene i Københavns Kommune), synes det nærliggende at overføre disse tjenestemænd til staten for derefter at lade tjenestemændene vælge mellem at forblive i staten eller at lade sig udlåne til den konkrete statsligt selvejende institution. En sådan udlånsmodel har været hyppigt anvendt og accepteret i adskillige andre tilfælde i forbindelse med overførsel af tjenestemænd ved omstruktureringer. Agter ministeren med loven at etablere en sådan udlånsordning? Hvis en sådan udlånsordning ikke agtes etableret, ønskes begrundelsen herfor oplyst.” Svar: Med hensyn til etablering af en udlånsordning henviser jeg vedrørende de særlige forhold, der gør sig gældende i forbindelse med kommunalre- formen, til indenrigs- og sundhedsministerens svar af 26. april 2005 på spørgsmål 1 til L 67, stillet af Kommunaludvalget. Svaret har som bilag et notat af 26. april 2005 fra Personalestyrelsen. Af notatet fremgår: ”I § 7, stk. 1, i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) er der foreslået en model, hvorefter de tjenestemænd, der ved kommunalreformen overføres til andre myndigheder, overgår til ansættelse under den nye ansættelses-
2 myndighed på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Tjeneste- mændene har således ikke mulighed for at vælge at opretholde deres an- sættelsesforhold til den hidtidige ansættelsesmyndighed. Den model, der er foreslået i procedurelovens § 7, stk. 1, svarer til den model, der tidligere er anvendt i forbindelse med oprettelsen af Hoved- stadens Sygehusfællesskab, jf. § 15, stk. 1, i lov nr. 1132 af 21. december 1994 om Hovedstadens Sygehusfællesskab, og ved sammenlægningen af de bornholmske kommuner, jf. § 29 i lov nr. 144 af 25. marts 2002 om sammenlægning af de bornholmske kommuner. Forslaget skal navnlig ses på baggrund af, at det generelt er mest hensigtsmæssigt, at de ansatte er ansat hos den myndighed, de arbejder for, at der her er tale om meget omfattende omlægninger, hvor udlånsord- ninger ikke er hensigtsmæssige af administrative grunde, og at modellen også tænkes anvendt for tjenestemænd, der er ansat hos myndigheder, der nedlægges ved kommunalreformen, og hvor en ud- lånsordning derfor ikke kan anvendes. Den foreslåede model må også af personalepolitiske grunde betragtes som mest hensigtsmæssig, idet den bedst muligt sikrer integration og ligestilling af nye og ”gamle” medarbejdere hos den nye arbejdsgiver.” De to førstnævnte hensyn vil efter min opfattelse også tale imod den i spørgsmålet skitserede udlånsordning. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder