Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 20. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 106) Forslag til Lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om insti- tutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grund- læggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddan- nelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasi- um, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre (VUC)) har Folketingets Uddannelsesud- valg i brev af 11. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 86: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. maj 2005 fra Støvring Gymnasium, jf. L 106 - bilag 10.” Svar: Bestyrelsen på Støvring Gymnasium nævner i sit brev af 4. maj til Folke- tingets Uddannelsesudvalg fire problemstillinger, som den mener vil få betydning for de små gymnasier beliggende i mindre byer med et stort opland. Det drejer sig om: 1.   Gymnasiernes kompetence til at fastsætte deres egen kapacitet. 2.   Regionsrådenes og fordelingsudvalgenes kompetence i forhold til kapacitetsfastsættelsen og elevfordelingen. 3.   Betydningen af indførslen af taxameterprincippet. 4.   Den fremtidige koordinering af de offentlige transportmidlers af- gangs- og ankomsttider og gymnasiernes møde- og sluttider. Ad 1 og 2 Hvad angår kapacitetsfastsættelse og elevfordeling henviser jeg i det hele til mine svar på spørgsmålene 16–22, jf. udvalgets brev af 14. april 2005, og på samrådsspørgsmål A–F. Ad 3
2 Jeg kan herom henvise til mine svar på tilsvarende spørgsmål under det åbne samråd den 10. maj i år om L 106.   Ad 4   Hvad angår koordineringen af de offentlige transportmidlers afgangs- og ankomsttider og gymnasiernes møde- og sluttider har Transport- og Energiministeriet oplyst følgende: Efter kommunalreformen vil det være trafikselskaberne, som skal vareta- ge opgaven vedrørende lokal og regional offentlig servicetrafik med bus og privatbaner, jf. lovforslaget om trafikselskaber (L 83). Det er imidler- tid kommunerne og regionerne, der bestemmer henholdsvis, hvilke loka- le og regionale busruter der skal oprettes, og hvilket serviceniveau der skal være på de enkelte ruter. Kommunerne skal finansiere de lokale ru- ter, og regionerne skal finansiere de regionale ruter samt privatbanerne. Jeg er helt overbevist om, at kommunerne vil være lige så interesserede som gymnasierne i, at den lokale servicetrafik imødekommer de lokale behov. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder