Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 26. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 106) Forslag til Lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om insti- tutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grund- læggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddan- nelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasi- um, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre (VUC)) har Folketingets Uddannelsesud- valg i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 99: ”Der ønskes teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til L 106, L 107, L 108 og L 109, som bevirker, at elever og lærere på uddannelses- institutioner får en indflydelse på institutionernes styrelse, svarende til den indflydelse, de har i dag. Ved beslutninger, hvor der vil kunne gøres økonomisk ansvar gældende, vil elevrepræsentanter under 18 år ikke kunne tage medansvar og derfor ved eventuelle afstemninger om sådan- ne anliggender ikke kunne afgive stemme.” Svar: Jeg forstår spørgsmålet om institutionernes styrelse sådan, at der tænkes på bestyrelserne, der nedsættes pr. 1. januar 2007 for de selvejende insti- tutioner. For så vidt angår gymnasier og hf-kurser er elever og medarbejdere i dag repræsenteret i bestyrelserne for de amtskommunale institutioner. De gældende formuleringer om bestyrelsens kompetence omfatter formid- ling af samarbejde mellem skole og hjem, medvirken ved løsning af soci- ale opgaver i tilknytning til skolen, fastsættelse af skolens ferieplan, med- virken ved byggesager og ret til at stille forslag til amtsrådet om bygnin- gernes forbedring m.v. samt fastlæggelse efter indstilling fra rektor og inden for den økonomiske ramme, der er fastlagt af amtsrådet, af skolens budget.
2 For så vidt angår VUC’erne er kursister og medarbejdere repræsenteret i centerrådet. Den gældende formulering om centerrådets kompetence omfatter afgivelse af indstilling til amtsrådet om udbud af tilbudsfag in- den for almen voksenuddannelse, om de særlige fagtilbud, der er baseret på lokale fagbeskrivelser, og om fagudbuddet inden for studieforbere- dende enkeltfagsundervisning, fastsættelse af udbuddet af kernefag inden for almen voksenuddannelse, fastsættelse af timetallet for de enkelte fag inden for almen voksenuddannelse, fastlæggelse efter indstilling fra for- standeren og inden for amtsrådets bevilling af VUC’ets budget, vareta- gelse af informationen om VUC’ets undervisningstilbud inden for ram- mer fastlagt af amtsrådet og andre opgaver i relation til det enkelte center samt beslutning om VUC’ets samarbejde med andre uddannelsesinstitu- tioner.   Jeg finder det ikke muligt at fastsætte regler, der giver elever/kursister og lærere indflydelse på gymnasier, hf-kurser og VUC’ers styrelse i samme omfang som ovennævnte, da der i L 106 foreslås nye bestyrelser med en helt anden kompetence end de nuværende bestyrelsers eller centerråds kompetence. Fx kan de nye bestyrelser træffe beslutning om skolens budget og anvendelse af økonomiske midler, indgåelse af kontrakter mv. Hvis elever og medarbejdere derimod ønskes givet samme indflydelse som øvrige bestyrelsesmedlemmer, hvilket vil betyde en øget indflydelse i forhold til i dag og i forhold til den indflydelse, som de samme grupper har på erhvervsskolerne, vil der til L 106 kunne stilles nedennævnte æn- dringsforslag. Der er næppe muligt at lade spørgsmålet om stemmeret for eventuelle bestyrelsesmedlemmer under 18 år bero på, om det anlig- gende, der i en given situation behandles, indebærer beslutninger, hvor der vil kunne gøres økonomisk ansvar gældende. Sådanne beslutninger kan ikke på forhånd identificeres, idet beslutninger om et hvilket som helst anliggende i princippet kan være erstatningsansvarspådragende. Hertil kommer, at de medlemmer af bestyrelsen, der er ansvarlige for en ansvarspådragende beslutning, efter omstændighederne også er bestyrel- sesmedlemmer, der har undladt at stemme. Dette vil således være tilfæl- det, hvor der foreligger en pligt til at stemme imod en beslutning. I de udarbejdede ændringsforslag er det derfor lagt til grund, at kun personer over 18 år kan blive medlemmer af bestyrelsen. Til § 1 1. Det under nr. 10 foreslåede § 10, stk. 3, affattes således: Stk. 3. Elever og medarbejdere ved institutionen repræsenteres i besty- relsen med hver et medlem, der skal være fyldt 18 år.” [Elever og medarbejdere i bestyrelse]
3 Til § 3 2. I den under nr. 17 foreslåede    20 a indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: Stk. 3. Kursister og medarbejdere ved institutionen repræsenteres i bestyrelsen med hver et medlem, der skal være fyldt 18 år.” Stk. 3 bliver herefter stk. 4. [Kursister og medarbejdere i bestyrelse] Til § 10 3. I den under nr. 17 foreslåede    12 b indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: Stk. 3. Kursister og medarbejdere ved institutionen repræsenteres i bestyrelsen med hver et medlem.” Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5. [Kursister og medarbejdere i bestyrelse] På sosu-området findes i dag ikke skolebestyrelser. Fællesbestyrelsen, der nedsættes for uddannelserne i ét amt, omfatter ikke repræsentanter for elever og medarbejdere på skolerne. Sosu-skolerne vil efter kommunalreformen være omfattet af bestyrelses- reglerne i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Jeg vil gerne i overensstemmelse med det, der er aftalt herom i aftalen om kommunalreformen, fortsat anbefale, at spørgsmålet om bestyrelses- repræsentation afventer styringsanalysen, og at bestyrelsessammensæt- ningen derfor fastlægges endeligt i forbindelse med de lovforslag, der planlægges fremsat til efteråret. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder