Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-902-0001 Dok.: LCH40035 Besvarelse af spørgsmål nr.  3 af 2. marts 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for- slag  til  lov  om  ændring  af  straffeloven  og  visse  andre  love  (Berigelseskriminalitet  rettet mod offentlige midler, kriminalitet i juridiske personer, klagebegrænsning og hvidvaskning i spillekasinoer mv.) (L 11). Spørgsmål: ”Vil ministeren redegøre for afgrænsningen af den personkreds, som kan ifalde straf- ansvar efter forslagets bestemmelser om spillekasinoer? Der henvises til høringssva- rene  fra  Institut  for  Menneskerettigheder  og  Datatilsynet.  Spørgsmålet  har  tidligere været stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling, jf. L 127, spørgsmål 3.” Svar: Institut  for  Menneskerettigheder  har  i  sit  høringssvar  bl.a.  anført,  at  afgrænsningen  af  den  per- sonkreds, som kan blive strafferetligt ansvarlig efter spillekasinolovens § 20 b, kan give anled- ning  til  tvivl.  Instituttet  har  herunder  påpeget,  at  det  i  bemærkningerne  til  den  foreslåede  b  e- stemmelse i § 20 d om  kontrol- og kommunikationsprocedurer samt uddannelsesprogrammer er understreget,  at  bestemmelsen  alene  omfatter  den  del  af  personalet  i  spillekasinoet,  som  er  be- skæftiget med egentlig spillekasinovirksomhed, mens en tilsvarende begrænsning ikke kan udle- des for så vidt angår § 20 b om underretning ved   mistanke om hvidvaskning. Det er derfor Insti- tuttets opfattelse, at afgrænsningen af den personkreds, der kan blive strafansvarlig efter § 20 b, bør fremgå udtrykkelig t af ordlyden, og at udtrykket ”andre ansatte” bør undgås. Institut for Menneskerettigheders høringssvar refererer til et lovudkast svarende til lovforslag nr. L 127, der blev fremsat for Folketinget den 24. november 2004, men som bortfaldt som følge af afholdelse  af  folketingsvalg.  Efter  lovforslagets  §  5,  nr.  2  (spillekasinolovens  §  20  b)  skulle ”spillekasinoets  ledelse,  sikkerhedspersonale  og  andre  ansatte  være  særlig  opmærksomme  på transaktioner, som kan have tilknytning til hvidvaskning af penge”. I lyset af netop høringssvaret fra Institut for Menneskerettigheder og debatten i Folketinget i for- bindelse  med  førstebehandlingen  af  lovforslaget  den  8.  december  2004  er  den  foreslåede  b e- stemmelse i spillekasinolovens § 20 b, stk. 1, (lovforslagets § 5, nr. 2)  nu præciseret i det gen-
- fremsatte lovforslag ved  tilføjelsen af sætningen ”der er beskæftiget med egentlig spillekasino- virksomhed”. Tilsvarende præciseringer er i konsekvens heraf medtaget i de foreslåede bestemmelser i spill e- kasinolovens § 20 b, stk. 2, om underretning af kontrollanten ved mistanke om uregelmæssighe- der i forbindelse med spillenes afvikling og § 20 b, stk. 3, om tavshedspligt. Det er herved frem- hævet, at de strafbelagte pligter, som følger af de foreslåede ændringer af spillekasinol oven, kun påhviler den del af et spillekasinos personale, som beskæftiger sig med egentlig  spillekasinovirk- somhed, dvs. sikkerhedspersonale, croupierer, bordinspektører, personale ved indgange og i vek- selkasser  mv.,  hvorimod  bestemmelserne  ikke  omfatter  personale,  som  alene  beskæftiger  sig med  opgaver  i  relation  til  restaurationsvirksomhed,  rengøring  mv.  Der  henvises  i  øvrigt  til  be- mærkningerne til lovforslagets § 5, nr. 2. Institut for Menneskerettigheders ønske om en præcisering af den ansvarlige personkreds er så- ledes blevet imødekommet i forbindelse med genfremsættelsen af lovforslaget.