Skatteministeriet
J.nr. 2005-711-0048
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
L 110 - Forslag til Lov om skatteforvaltningsloven.
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 61, 62, 63, 64, 65, 66 og 67 af 18. marts
2005.
Kristian Jensen
/Kaj-Henrik Ludolph
Side 2
Spørgsmål 61: Ministeren bedes udarbejde en parallelopstilling af det nuværende klagesystem
sammenholdt med klagesystemet, som det vil komme til at se ud efter vedtagelsen af lovforslaget.
Svar: Den ønskede opstilling vedlægges.
Følgende forkortelser er anvendt i opstillingen:
LSR = Landsskatteretten
TSS = Told- og Skattestyrelsen
TSR = told- og skatteregionerne
LR = Ligningsrådet
SAN = skatteankenævnene
VAN = vurderingsankenævnene
SFL = skatteforvaltningsloven (L 110)
SUBK = sagsudlægningsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 520 af 25. juni 2002 om
myndighedsinddeling og sagsudlægning.
Side 2
Oversigt over det nuværende klagesystem sammenholdt med klagesystemet, som det vil komme til at se ud efter vedtagelse af L 110 og L 111
Sagstype
1. klageinstans pt.
2. klageinstans pt.
1. klageinstans ny
2. klageinstans ny
Bemærkninger
Ansættelse af indkomst-
og ejendomsværdiskat for
personer og dødsboer
m.v.
–
SFL § 5
SAN
LSR
SAN
LSR
Dog ej klageadgang til
LSR vedrørende for-
skudsregistrering.
Rente- og procenttillæg i
tilknytning til ansættelsen
TSS
SAN
LSR
SFL § 41, nr. 4
Skatteansættelse for juridi-
ske personer
LSR
LSR
Ejendomsvurderinger
–
SFL § 8, nr. 1
VAN
LSR
VAN
LSR
Værdiforringelseser-
klæringer – SFL § 8, nr. 2
TSS
VAN
LSR
Visse afgørelser truffet af
vurderingsmænd på mo -
torområdet – SUBK § 22,
nr. 3
TSS
LSR
Afgørelser efter lov om
Det Fælles Lønindehol-
delsesregister – SUBK §
15
Direktøren for TSS
LSR
Afgørelser om ændring af LR
LSR
Side 3
selvangivne afskrivninger,
nedskrivninger på husdyr
og
varelagre,
fondes
hensættelser til almen-
nyttige formål m.v. samt
omgørelse – SUBK § 24
Sambeskatning
LR
LSR
Nuværende klagead-
gang beror på delega -
tion
Bindende forhåndsbesked
LSR
LSR
Fremover
bindende
svar
Bindende ligningssvar
SAN/LSR
Evt. LSR
SAN/LSR
Evt. LSR
Fremover
bindende
svar
Diverse afgørelser truffet
af den skatteansættende
myndighed med tilknyt-
ning til skatteansættelsen –
SUBK § 10 og § 12
TSR/TSS/LSR
Afhængig af hvem
den skatteansætten-
de myndighed er
LSR
Øvrige afgørelser, herun-
der afgørelser på told - og
afgiftsområdet – SUBK’s
hovedregel, § 6
TSS
LSR
Side 3
Spørgsmål 62: Kan ministeren forestille sig nogle negative sideeffekter eller konsekvenser for
borgeren, når man indfører det nye, mere formelle klagesystem?
Svar: Det nye klagesystem er gjort mere gennemskueligt gennem éntydige lovregler i
skatteforvaltningsloven, hvilket bl.a. betyder, at sagsudlægningsbekendtgørelsen (jf. mit svar på
spørgsmål 61) kan afskaffes.
Det er et alment forvaltningsretligt princip, at en borger – som alternativ til en formel klage – kan
henvende sig til den myndighed, der har truffet afgørelsen, og anmode om, at sagen genoptages. Dette
princip, remonstration, kræver ikke særlig lovhjemmel og er ikke berørt af lovforslaget. Jeg mener
derfor ikke, at man kan tale om, at det nye klagesystem er mere formelt end det nuværende, jf. dog mit
svar på spørgsmål 63.
Spørgsmål 63: Ministeren bedes redegøre for, om det på nogen måde bliver sværere at klage for en
borger end det er i dag, dvs. er der nogen formelle krav i det nye system, som ikke findes i det gamle
system?
Svar: Det nye klagesystem indebærer, at klager, der hidtil er stilet til told- og skatteregionerne, Told- og
Skattestyrelsen og Ligningsrådet, fremover skal stiles til Landsskatteretten. For Landsskatteretten har det
hidtil været lovfæstet, at klage skal ske skriftligt, og at klagen skal være ledsaget af den afgørelse, der
klages over, i original eller kopi. Denne regel foreslås videreført ved skatteforvaltningslovens § 42, stk.
3.
Landsskatteretten har således i modsætning til told - og skatteregionerne, Told- og Skattestyrelsen og
Ligningsrådet ikke hjemmel til at behandle mundtli ge klager og heller ikke hjemmel til at behandle
klager over afgørelser, der alene er meddelt den klageberettigede mundtligt. Landsskatteretten har
imidlertid en generel vejledningspligt efter det almindelige forvaltningsretlige princip herom. Det
betyder, at Landsskatteretten skal vejlede en borger, der klager mundtligt til retten, om, at klagen skal
være skriftlig, og i betydelig udstrækning skal yde borgeren hjælp til at formulere klagen. Klager, som
slet ikke er og efter opfordring heller ikke bliver formuleret og begrundet, kan dog ikke
realitetsbehandles.
For så vidt angår kravet om, at den trufne afgørelse skal følge med klagen, bemærkes, at en borger efter
forvaltningslovens § 23 altid har krav på at få en afgørelse begrundet skriftligt, også i til fælde, hvor
afgørelsen oprindelig er meddelt mundtligt.
Jeg mener derfor ikke, at overgangen til klageadgang til Landsskatteretten gør det vanskeligere for
borgerne at klage end hidtil.
Side 4
Spørgsmål 64: Vil ministeren udarbejde en skematisk sammenligning af forskellene i sammensætning
og tildelte kompetencer, herunder muligheden for at tage sager op af egen drift, i henholdsvis det gamle
Ligningsråd og det nye Skatteråd?
Svar: Den ønskede sammenligning vedlægges. Sammenligningen er baseret på Ligningsråd ets
nuværende kompetencer og er således en uddybning af bilag 2 til lovforslaget.
Som det fremgår af sammenligningen, har hverken Ligningsrådet eller Skatterådet kompetence til at tage
sager op af egen drift.
Sammenlignende oversigt over Ligningsrådets og Skatterådets kompetencer
Nuværende LR-kompetence
Ændring
Bemærkninger
Afskrivningslovens § 25, stk. 3: Vedrører
anskaffelsessum for fast ejendom, hvorpå
der påhviler en hjemfaldsforpligtelse.
Afskrivningen sker efter en progressivt
stigende skala, der fastsættes af Lignings-
rådet.
Videreføres
af
Skatterådet
Ejendomsskattelovens § 6 A, stk. 2:
Henstand med betaling af grundskyld for
landbrugsejendomme, gartnerier m.v. kan
kun gives ”i det omfang grundskylden er
beregnet af den del af den afgiftspligtige
grundværdi, der ligger over et beløb pr.
arealenhed, fastsat af Ligningsrådet”.
Videreføres
af
Skatterådet
Ejendomsvurderingslovens
§
3
A:
Ligningsrådet godkender satserne for
regulering af ejendomsvurderingerne i årene
mellem
de
almindelige
ejendomsvur-
deringer.
Videreføres
af
Skatterådet
Ejendomsvurderingslovens § 15, stk. 3:
Ligningsrådet
fastsætter
grundværdi -
procenten for skovejendomme.
Videreføres
af
Skatterådet
Ejendomsvurderingslovens § 39, stk. 3:
Ligningsrådet
godkender
ToldS kats
fremskrivning af indsamlede salgspriser til
prisforholdene 1. oktober.
Videreføres
af
Skatterådet
Ejendomsvurderingslovens
§
47:
Ligningsrådet kan pålægge offentlige
Videreføres
af
Skatterådet
Side 5
myndigheder og en række private juridiske
personer at meddele vurderingsmyndighe-
derne oplysninger til brug for ejendoms-
vurderingerne.
Fusionsskattelovens § 6, stk. 3, og § 13,
stk. 2: Ligningsrådet afgiver indstilling til
skatteministeren om, hvilke regler der skal
fastsættes om tilvejebringelse af oplysninger
i forbindelse med fusion.
Videreføres
af
Skatterådet
Husdyrbeskatningslovens § 2, stk. 3, og §
8: Ligningsrådet fastsætter normalhandels -
værdien for husdyr.
Videreføres
af
Skatterådet
Ligningslovens § 7 E, stk. 2: Hvis der ydes
lovbestemt skattefri offentlige tilskud til et
bygningsarbejde, kan Ligningsrådet bestem -
me, at andre tilskud til samme byg-
ningsarbejde også skal være skattefri.
Videreføres
af
Skatterådet.
Ligningslovens § 7 K, stk. 5: Legater til
stipendiater fra udviklingslande er skattefri;
Ligningsrådet bestemmer, hvilke lande der
er udviklingslande i den henseende.
Videreføres
af
Skatterådet.
Ligningslovens § 7 M, stk. 1 og 2:
Ligningsrådet fastsætter satsen for skattefri
godtgørelser til ulønnede medhjælpere m.v.
i foreninger og hjemmeværnet.
Videreføres
af
Skatterådet
Ligningslovens § 8 B, stk. 2: Ligningsrådet
kan tillade, at udgifter til efterforskning efter
råstoffer kan fradrages eller afskrives før
igangsætningen af erhvervsvirksomheden,
samt tillade at udgifterne fradrages på én
gang.
Overgår til told - og
skatteforvalt-ningen
Ligningslovens § 9 A, stk. 2: Ligningsrådet
fastsætter satser for kost og småfornøden -
heder for lønmodtagere på rejse i udlandet.
Videreføres
af
Skatterådet
Ligningslovens § 9 B, stk. 3: Ligningsrådet
fastsætter satser for skattefri befordrings-
godtgørelse til lønmodtagere.
Videreføres
af
Skatterådet
Ligningslovens § 9 C, stk. 1: Ligningsrådet
fastsætter
kilometertaksten
for
kørselsfradrag
mellem
hjem
og
Videreføres
af
Skatterådet
Side 6
arbejdsplads.
Ligningslovens § 9 D: Ligningsrådet
fastsætter kilometertaksten for kørselsfra-
drag mellem hjem og arbejds-plads for
bevægelseshæmmede
Videreføres
af
Skatterådet
Ligningslovens § 16, stk. 3, nr. 2:
Ligningsrådet fastsætter normalværdier for
fri kost og logi.
Videreføres
af
Skatterådet
Ligningslovens § 29, stk. 3: Ligningsrådet
kan tillade, at en selvstændig erhvervs-
virksomhed med flere end 10 personer som
ejere anvender et regnskabsår, der afviger
fra kalenderåret.
Videreføres
af
Skatterådet
Pensionsafkastbeskatningslovens § 17,
stk.
1:
Ligningsrådet
kan
–
efter
forelæggelse fra Told- og Skattestyrelsen –
ændre opgørelse og beregning af pensions-
afkastskat.
Overgår til told - og
skatteforvaltningen
Pensionsafkastbeskatningslovens § 27,
stk. 7: Ligningsrådet kan genoptage egne
ansættelser af pensionsafkastskat, medmin-
dre Landsskatteretten har taget stilling
Overgår til told - og
skatteforvaltningen
Pensionsafkastbeskatningslovens § 29,
stk. 1: Ligningsrådet kan – efter forelæg-
gelse fra Told- og Skattestyrelsen – ansætte
pensionsafkastskat skønsmæssigt, hvis den
skattepligtige ikke har indgivet opgørelserne
Overgår til told - og
skatteforvaltningen
Pensionsbeskatningslovens §§ 8, stk. 1,
nr. 3, 10, stk. 1, nr. 3, 11 A, stk. 1, nr. 5,
og 12, stk. 1, nr. 3: Ligningsrådet kan
godkende
tidligere
pensionsalder/-
udbetalingsalder end 60 år.
Videreføres
af
Skatterådet
Personskattelovens
§
4,
stk.
6:
Ligningsrådet kan tillade, at indkomst ved
udlejning af fast ejendom, der varetages
under ét for mere end 10 personer, ikke skal
være personlig indkomst (som ellers fastsat
ved personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 12).
Videreføres
af
Skatterådet
Personskattelovens
§
4,
stk.
7:
Ligningsrådet kan tillade, at indkomst fra
Videreføres
af
Skatterådet
Side 7
udlejning
af
afskriv-ningsberettigede
driftsmidler og skibe anskaffet før 19. maj
1993, hvor den skattepligtige ikke deltager i
driften i væsentligt omfang, ikke skal være
personlig indkomst (som ellers fastsat ved
personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 13).
Selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3 a:
Ved opløsning af en brugsforening omfattes
foreningen [fortsat] af denne skattepligts-
bestemmelse, hvis foreningen ”i stedet [for
at
udlodde
foreningens
kapital
til
medlemmerne] vælger at foretage udlodning
til gavn for brugsforeningsbevægelsen eller
til fremme af almene forbrugsinteresser efter
tilladelse fra Ligningsrådet”.
Videreføres
af
Skatterådet
Selskabsskattelovens § 12: Særregel om
opgørelse af udenlandske forsikringsselska-
bers skattepligtige indkomst. Her kan ”skat-
teministeren efter indstilling fra Lignings-
rådet” tillade en anden opgørelses -metode
end den ellers foreskrevne anvendt.
Videreføres
af
Skatterådet
Selskabsskattelovens § 31, stk. 1 og 2:
Ligningsrådet kan tillade sambeskatning
mellem selskaber.
Afgørelseskompetence
overgår til told - og
skatteforvaltningen;
klagebehandling over-
går til Landsskatte -
retten. Skatterådet fast -
sætter retningslinier.
Afgørelseskompetencen
udøves i dag som hovedregel
af de skatteansættende myn-
digheder efter delegation fra
Ligningsrådet. Der er i så fald
klageadgang til Ligningsrå -
det. Se svaret på spørgsmål 54.
Sambeskatningsreglerne
vil
blive ændret, hvis lovforslag L
121 vedtages.
Selskabsskattelovens
§
32,
stk. 2:
Lignings-rådet kan tillade, at et udenlandsk
bank- eller forsikringsdatterselskab undtages
fra CFC-beskatning.
Videreføres
af
Skatterådet
Selskabsskattelovens § 33 A, stk. 6:
”Selskabstømmerbestemmelse” – ifølge stk.
1 hæfter overdrager og rådgiver for det
overdragne selskabs skatter. Stk. 6 lyder:
”Imod overdragerens eller rådgiverens
Videreføres
af
Skatterådet.
Side 8
protest kan hæftelse efter stk. 1 kun gøres
gældende efter Ligningsrådets bestemmel -
se.”
Skattekontrollovens
§
1, stk. 2-4:
Ligningsrådet indstiller til skatteministeren,
hvad selvangivelsen skal indeholde, hvordan
den
vedgås
samt
udformningen
og
udsendelsen af selv-angivelsesblanketter.
Videreføres
af
Skatterådet
Skattekontrollovens
§
3,
stk.
2:
Ligningsrådet afgiver indstilling til skatte -
ministeren om reglerne for skattemæssigt
årsregnska b og formen herfor.
Videreføres
af
Skatterådet
Skattekontrollovens § 7 A, stk. 3:
Ligningsrådet afgiver indstilling til skatte -
ministeren om reglerne om indberetning
vedrørende personalegoder.
Videreføres
af
Skatterådet
Skattekontrollovens §§ 8 C, 8 D, stk. 1, og
8 G, stk. 1 og 2: Ligningsrådet kan i
enkelttilfælde beslutte, at selvstændigt
erhvervsdrivende, vekselerere, advokater
m.fl. skal give oplysninger om deres
mellemværender med ikke navngivne kun-
der, forretningsforbindelser m.v.
Videreføres
af
Skatterådet
Skattekontrollovens §20: Hvis Lignings-
rådet i skattestraffesager skønner, at sagen
kan afgøres med bøde, kan skatteministeren
eller den, han bemyndiger dertil, til-
kendegive over for den pågældende, at
sagen kan afgøres administrativt.
Overgår til told - og
skatteforvaltningen
Skatteministeren har dele-
geret sin afgørelseskompe-
tence til Ligningsrådet ved § 5,
stk. 2, i Ligningsrådets for -
retningsorden.
Skattestyrelseslovens § 17, stk. 1:
Ligningsrådet fastlægger retningslinier for
Told- og Skattestyrelsens administration af
personligning, ligning af dødsboer og
ejendomsvurderinger og udøver sammen
med
denne
tilsyn
med
de
lokale
skattemyndigheders virke.
Bortfalder
Der henvises til svaret på
spørgsmål 2.
Skattestyrelseslovens § 18: Ligningsrådet
skal godkende planer og anvisninger.
Ligningsrådet skal godkende de regler,
hvorefter ToldSkat undersøger rigtigheden
Bortfalder
Der henvises til svaret på
spørgsmål 2 og til svarene på
L 130 – spørgsmål 6 -9
(Folketingsåret 2004 -05, 1.
Side 9
af de afgørelser, der træffes af de lokale
skattemyndigheder
og
vurderingsanke-
nævnene. Ligningsrådet kan efter indstilling
fra Told- og Skattestyrelsen give bindende
direktiver for en kommunes lignings-
arbejde, hvis kommunen gentagne gange
ikke har opnået de forventede resultater.
Ligningsrådet kan efter indstilling fra Told -
og Skattesetyrelsen pålægge en kommune,
at bindende ligningssvar indtil videre skal
gives
af
eksterne
sagkyndige,
hvis
kommunen gentagne gange har afgivet
åbenbart urigtige bindende ligningssvar.
samling).
Skattestyrelseslovens § 19: Ligningsrådet
kan efter indstilling fra Told- og Skatte-
styrelsen optage skatteansættelser og ejen-
domsvurderinger til påkendelse. Lignings -
rådet kan i forbindelse med en påkendelse af
en ejendomsvurdering bestemme, fra hvilket
tidspunkt ændringen skal følges ved
beregning af indkomstskat, ejendoms-
værdiskat og kommunale ejendomsskatter.
Videreføres af Skatte-
rådet, jf. § 2, stk. 3, og
§ 33, stk. 3.
§ 2, stk. 3, gælder dog kun
åbenbart ulovlige afgørelser.
Ved § 33, stk. 1 og 2, indføres
nye kompetencer for told- og
skatte-forvaltningen
til
at
ændre henholdsvis genoptage
ejendomsvurderinger. Hidtil
har
alle
ændringer
og
genoptagelser af ejendoms-
vurderinger – uanset årsag -
skullet forelægges Lignings-
rådet til afgøre lse i medfør af §
19.
Skattestyrelseslovens § 20 A: Lig-
ningsrådet kan give bindende forhånds -
besked.
Kompetencen overgår
til told- og skattefor-
valtningen; dog skal
principielle sager afgø-
res af Skatterådet, jf. §
21, stk. 4.
Bindende forhåndsbesked og
bindende ligningssvar afløses
af bindende svar efter kapitel
8.
Sagsudlægningsbekendtgørelsens § 16:
Ligningsrådet er 1. instans i sager om lig-
ningslovens
§
8
B,
stk.
1,
dvs.
Ligningsrådet kan tillade, at udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed kan
fradrages eller afskrives før igangsætningen
af erhvervsvirksomheden.
Overgår til told - og
skatteforvaltningen
Sagsudlægningsbekendtgørelsens § 24, Overgår
til
Afgørelseskompetencen efter
Side 10
stk. 1: Ligningsrådet er klageinstans i sager
om de skatteansættende myndigheders
afgørelser
efter
-
afskrivningslovens § 52, stk. 2, dvs.
afgørelser om efterfølgende ændring
af afskrivningssats,
-
husdyrbeskatningslovens § 5, stk.
2, dvs. afgørelser om efterfølgende
ændring af nedskrivningssats for
husdyr,
-
skattestyrelseslovens § 37 C og §
37 D, dvs. afgørelser om omgørelse
og selvangivelsesomgørelse,
-
varelagerlovens § 7, stk. 2, dvs.
afgørelser om efterfølgende ændring
af opgørelsesmåden for varelager
-
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 9,
dvs. afgørelser om efterfølgende
hensættelser til almenvelgørende,
almennyttige eller andre kulturelle
formål,
samt for ToldSkats Selskabsrevisionens
afgørelser som selskabslignende myndighed
efter bekendtgørelsen, bortset fra enkelte,
som ikke kan påklages til anden admi -
nistrativ myndighed.
Landsskatteretten
de nævnte bestemmelser er
ved lov henlagt til skatte-
ministeren, som har delegeret
sin kompetence til de skatte-
ansættende myndigheder ved
sagsudlægningsbekendtgørel-
sens § 10.
Sagsudlægningsbekendtgørelsens § 24,
stk. 2: Ligningsrådet er bemyndiget til at
fastsætte generelle regler om admini-
strationen af de i § 24, stk. 1, nævnte lov-
bestemmelser.
Videreføres
af
Skatterådet
Nye kompetencer i skatteforvaltnings-
loven
Bemærkninger
§ 2, stk. 2: Skatterådet afgør sager, som t old-
og skatteforvaltningen forelægger rådet til
afgørelse.
Omfatter alle sagstyper bortset fra toldsager, jf. § 2, stk.
1.
§ 4, stk. 3: Skatterådet kan i sager, der
forelægges for rådet til afgørelse, tillade, at
Side 11
der indhentes syn og skøn.
§ 21, stk. 4: Skatterådet skal afgive bindende
svar i sager, der opfylder en række
betingelser. Told- og skatteforvaltningen skal
forelægge sådanne sager for Skatterådet til
afgørelse.
§ 29, stk. 2: Skatterådet kan fastsætte
nærmere regler for told- og skatte-
forvaltningens behandling af omgørelses-
sager.
Videreførelse af bemyndigelse i sagsudlægnings-
bekendtgørelsens § 24, stk. 2.
§ 33, stk. 3: Skatterådet kan efter
forelæggelse af told- og skatteforvaltningen
foretage eller ændre en vurdering af fast
ejendom efter udløbet af de almindelige
frister herfor. Skatterådet kan bestemme, fra
hvilket tidspunkt ændringen skal følges ved
beregningen af skatter.
§ 33, stk. 4: Skatterådet kan efter indstilling
fra told- og skatteforvaltningen i forbindelse
med en ændring af en ejendomsvurdering
efter § 33, stk. 3, bemyndige told- og
skatteforvaltningen
til
at
genoptage
vurderingerne af andre ejendomme med
samme forhold.
Spørgsmål 65: Vil ministeren redegøre for den dialog, der har været mellem Skatteministeriet og
Datatilsynet efter, at Datatilsynet afgav sit høringssvar vedrørende lovforslaget?
Svar: Jeg har kommenteret Datatilsynets høringssvar i mit svar på spørgsmål 35 til lovforslag L 130
(Folketingsåret 2004 -05, 1. samling). Som nævnt deri samler Datatilsynets kommentarer sig om tre
emner:
-
Etableringen af enhedsforvaltningen, hvor Datatilsynet påpeger, at behandling af
personoplysninger inden for enhedsforvaltningen skal tilrettelægges i overensstemmelse med
persondatalovens § 5, stk. 1, og § 41, stk. 3, samt principperne i sikkerhedsbekendtgørelsen.
-
Kommunernes fortsatte adgang til skatteoplysninger til brug for løsning af andre kommunale
opgaver, hvor Datatilsynet har anført generelle betænkeligheder ved den foreslåede konstruktion
samt henledt opmærksomheden på, at Datatilsynet skal høres, hvis der udarbejdes administrative
forskrifter om behandlingen af personoplysninger, jf. persondatalovens § 57.
Side 12
-
Borgerservicecentrene, hvor Datatilsynet over for Skatteministeriet har indskærpet, at det
forudsættes, at loven om borgerservicecentrene vil respektere persondataloven.
Ad etableringen af enhedsforvaltningen bemærkes, at Told- og Skattestyrelsen allerede nu fokuserer på
behovet for behandlingssikkerhed, og at problemstillingernes karakter ikke påvirkes af, om antal let af
medarbejdere er få hundrede i en told - og skatteregion eller op til 12.000 i enhedsforvaltningen.
Niveauet for behandlingssikkerhed vil blive søgt hævet yderligere, bl.a. i forbindelse med udvikling af
nye IT-løsninger. Det vil være naturligt at inddrage Datatilsynet i dette sikkerhedsarbejde, men der er
ikke grundlag for at etablere en selvstændig ny kontakt til Datatilsynet.
Ad kommunernes adgang til skatteoplysninger bemærkes, at Skatteministeriet vil skulle udstede en
bekendtgørelse herom, jf. skatteforvaltningslovens § 16, stk. 1. Arbejdet hermed vil involvere
Datatilsynet, jf. persondatalovens § 57, men er endnu ikke igangsat.
Ad borgerservicecentrene bemærkes, at loven herom henhører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Lovforslag herom var ikke udarbejdet, da Datatilsynet afgav sig høringssvar til Skatteministeriet, men er
nu fremsat som lovforslag L 72. Skatteministeriet har ikke været i kontakt med Datatilsynet i anledning
af indenrigs- og sundhedsministerens lovforslag, men er bekendt med, at der har været kontakt mellem
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Datatilsynet herom.
Spørgsmål 66: Ministeren bedes oversende en oversigt over navnene på medlemmerne af
Ligningsrådet, fra Ligningsrådets oprettelse frem til i dag? I oversigten bedes der også redegjort for
hvem der havde udpeget de pågældende?
Svar: Ligningsrådet er oprettet i 1939. Der forefindes ikke en samlet historisk oversigt over medlemmer
fra 1939 frem til i dag, men Ligningsrådets sammensætning er for hvert enkelt år ang ivet i Hof- og
Statskalenderen. Her er også angivet, hvem der har udnævnt eller udpeget de enkelte medlemmer.
Tilvejebringelse af den ønskede oversigt vil indebære manuel fremfinding og fotokopiering af 66
årgange af Hof - og Statskalenderen fra Det Administrative Biblioteks depot. Opgaven vil således kræve
en meget betydelig arbejdsindsats, der efter min opfattelse ikke vil stå i et rimeligt forhold til
nytteværdien for spørgeren af de tilvejebragte oplysninger, henset til, at spørgsmål 67 ikke kan besvar es
fuldt ud, jf. mit nedenstående svar herpå.
Der vedlægges en oversigt over medlemssammensætning i Ligningsrådet pr. januar 2005. Det
bemærkes, at Jacob Buksti er udtrådt af Ligningsrådet efter folketingsvalget, og at Folketinget så vidt
det er mig bekendt i dag, endnu ikke har meddelt Told- og Skattestyrelsen, hvem der indtræder i Jacob
Bukstis sted.
Side 13
Told- og Skattestyrelsen
Retsafdelingen
Proceskontoret
Den 10. januar 2005
Ligningsrådets nuværende medlemmer
Valgt af Folketinget:
MF Jacob Buksti (S)
Født den 7.4.1947.
Valgt til Ligningsrådet den 1.6.2004.
MF Jens Peter Vernersen (S)
Født den 3.5.1947
Valgt til Ligningsrådet den 1.6.1998.
MF Peter Christensen (V)
Født den 23.4.1975
Valgt til Ligningsrådet den 14.12.2001.
MF Charlotte Dyremose (C)
Født den 9.10.1977.
Valgt til Ligningsrådet den 1.6.2004.
Rådgivende revisor Christen Amby (SF)
Født den 7.3.1945
Valgt til Ligningsrådet den 11.6.1998.
Statsaut. rev. Søren Gynther-Sørensen (DF)
Født den 16.1.1941.
Valgt til Ligningsrådet den 1.6.2 004.
Valgt af skatteministeren :
Niels Winther-Sørensen (Ligningsrådets formand )
Født den 2.12.1964.
Valgt til Ligningsrådet den 24.4.2001.
Side 14
Professor Bent Greve (S)
Født den 14.12.1953.
Valgt til Ligningsrådet den 12.6.1998.
Civiløkonom Hans Borch Christiansen (C)
Født den 2.5.1943.
Valgt til Ligningsrådet den 12.6.1998.
Borgmester Lars Asserhøj (V)
Født den 11.3.1941
Valgt til Ligningsrådet den 16.4.2002.
Underdirektør Tine Roed
Født den 19.11.1964.
Valgt til Ligningsrådet den 17.9.2003.
Valgt efter indstilling fra kommunerne:
Byrådsmedlem Carsten Rasmussen (S)
Født den 10.9.1956.
Valgt til Ligningsrådet den 1.6.2004 efter indstilling fra KL.
Borgmester Hans Peter Geil (V)
Født den 27.11.1956.
Valgt til Ligningsrådet den 19.6.1998 efter in dstilling fra KL
Borgerrepræsentant Johannes Nymark (S)
Født den 7.1.1944.
Valgt til Ligningsrådet den 5.8.1998 efter indstilling fra Københavns kommune
Rådsmand Margit Ørsted (C)
Født den 13.4.1949
Valgt til Ligningsrådet den 5.8.1998 efter indstilling fra Frederiksberg kommune
Valgt efter indstilling fra erhvervsorganisationerne:
Gårdejer Niels Rasmussen
Side 15
Født den 21.8.1960.
Valgt til Ligningsrådet i januar 2002 efter indstilling fra Landboforeningerne.
Direktør Ole Draborg
Født den 13.12.1963.
Valgt til Ligningsrådet den 11.6.1998 efter indstilling fra Håndværksrådet.
Konsulent Fritjof Hagen
Født den 7.4.1944.
Valgt til Ligningsrådet den 11.6.1998 efter indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Direktør Lars Krobæk
Født den 20.10.1948.
Valgt til Ligningsrådet den 11.6.1998 efter indstilling fra HTS.
Departementets tilforordnede:
Kontorchef Ivar Nordland
Chefkonsulent Søren Schou
Fuldmægtig Kaare Friis Pedersen
Side 16
Spørgsmål 67: Ministeren bedes oversende en procentvis oversigt opdelt pr. år over antallet af
afgørelser i Ligningsrådet (fra dets oprettelse frem til i dag), som viser antallet af sager, hvor der har
været truffet afgørelse med enten enstemmighed eller flertalsafgørelse?
Svar: Jeg kan oplyse, at Ligningsrådet holder 12 årli ge møder, heraf ét skriftligt møde i juli måned, hvor
der kun behandles hastende sager af ukompliceret karakter. På de ordinære møder behandles ca. 40
sager pr. møde. Rådets samlede kapacitet ligger således i de senere år i størrelsesordenen 450 sager
årli gt.
Ligningsrådet giver i modsætning til Landsskatteretten ikke oplysninger om forskellige meninger under
afstemningen. Under hensyn hertil kan jeg ikke udarbejde den ønskede statistik over fordelingen af
afgjorte sager på henholdsvis enstemmigt afgjorte sager og flertalsafgørelser.
Oplysninger om antallet af afgjorte sager i de enkelte år fra Ligningsrådets oprettelse i 1939 og frem til i
dag vil alene kunne udfindes ved en manuel gennemgang af samtlige mødereferater. Ligesom tilfældet
er vedrørende spørgsmål 66 vil en besvarelse således kræve en meget betydelig arbejdsindsats, der efter
min opfattelse ikke vil stå i et rimeligt forhold til nytteværdien for spørgeren af de tilvejebragte
oplysninger, henset til, at spørgsmålet ikke kan besvares fuldt ud.