Skatteministeriet J. nr. 2004-711-0040 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 112 - forslag til lov om Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fo  r- dringer. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 28 og 29 af 18. maj 2005 Kristian Jensen /Rikke Camilla Christensen
Spørgsmål 28: "Hvad vil ministeren konkret gøre, set i lyset af Ombudsmandens he nvendelse på L 112  - bilag 16, for at sikre, at det nye restancesystem lever op til forvalt- ningsretlige krav, og hvilken forvaltningsretlig ekspertise vil der blive inddraget i denne forbindelse?" Svar: Som beskrevet i bemærkningerne til L112 er den samlede målsætning på inddrivelsesområdet, at der i 2007 er én inddrivelsesmyndighed, ét fælles regel- grundlag og ét samlet restancesystem til administrationen af alle offentlige re- stancer. Med henblik på at sikre en mere effektiv og retssikker inddrivelse lægges der således  - ud over de organisatoriske tilpasninger, der gennemføres med L112 og L113 - op til dels forenkling og harmonisering af de bagvedliggende regler i relation til de inddrivelsesmidler, der kan anvendes af myndighederne, jf. forslag til lov om ændring af forskellige love (Forenkling, harmonisering og objektiv  i- sering af reglerne for inddrivelse af gæld til det offentl  ige m.v. samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler  - L149), dels udvikling af et nyt restancesy- stem, der omfatter al inddrivelse af gæld til det offentl  ige. Udviklingen af det nye restancesystem varetages, som nævnt i orienteringen af Skatteudvalget af 17. maj 2005 (L112- bilag 16), af Told- og Skattestyrelsen, der har oplyst, at der i Told- og Skattestyrelsen er oprettet et projekt, som har til opgave at udvikle det nye restancesystem og de dermed forbundne nye forret- ningsgange, herunder at analysere de juridiske, faglige og it-tekniske krav til et nyt restancesystem. Det nye system forventes at kunne sættes i drift i første halvår 2007. Det er ikke muligt allerede i denne indledende analysefase at give en detaljeret beskrivelse af den fremtidige systemløsning, herunder opfy ldelsen af de forvaltningsretlige krav. Det indgår imidlertid som en integreret del af arbejdet med udviklingen af det nye system at sikre, at lovgivning og retspraksis i sin helhed er overholdt, herunder de forvaltningsretslige principper som omtales i ombudsmandens hen- vendelse til Skatteministeriet. Projektet vil lø - og Skattestyrelsens fagkontorer og som fremhævet i lovforslagets bemærkninger, vil Datatilsynet blive hørt i forbindelse med udmøntning af lovforslagets ministe  r- bemyndigelser vedrørende behandlingen af personoplysninger.  Herudover er der nedsat en styregruppe med deltagelse af bl.a. Skatteministeriets departement og Told- og Skattestyrelsen, som skal sikre samspillet mellem lovgivningen og ud- viklingen af IT-systemet, samt fremdriften i projektet. Spørgsmål 29: "Hvornår forventer ministeren at sende sin udtalelse til Folketingets Ombud s- mand vedr. udviklingen af et nyt fælles restancesystem?" Svar: Skatteministeriet, Departementet, har anmodet Told- og Skattestyrelsen om bidrag til besvarelsen af henvendelsen fra ombudsmanden. Skatteudvalget
2 vil blive orienteret ved kopi af Skatteministeriets udtalelse til ombudsmanden, der naturligvis vil blive fremsendt til ombudsmanden snarest muligt. Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål 28 er udviklingen af det nye fælles restancesystem i sin indledende analysefase, og det kan derfor komme på tale at orientere ombudsmanden i takt med fremdriften i systemudviklingen og dermed i takt med, at systemets funktionaliteter kan belyses mere detaljeret, end det er muligt i den nuværende fase af analyse  - og udviklingsarbejdet.