Skatteministeriet
J.nr. 2005-411-42
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
L 121- Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattellove.
(Nedsættelse af selskabsskatten og globalpuljeprincip i sambeskatningen).
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 20-21 af 5. april 2005.
Kristian Jensen
/ Thomas Larsen
Side 2
Spørgsmål 20: Er det i overensstemmelse med skattestoppet, hvis man for at lukke et
skattehul, laver en omfattende ændring af skattereglerne, der udover at ramme hullet
også strammer på en lang række andre områder, som ikke relaterer sig til skattehullet?
Svar:
Skattestoppet hindrer skattestigninger, men på ingen måde lukning af huller. I det
konkrete tilfælde er det dog ikke teknisk muligt alene at lukke det konkrete hul ved et
kirurgisk indgreb i skattelovgivningen, jf. mine svar på spørgsmål 15 -19. Kun to store
indgreb kan lukke hullet effektivt. Enten en total afskaffelse af den internationale
sambeskatning eller indførelse af globalpuljeprincippet, hvor sidstnævnte er den mindst
indgribende måde, hvorpå det konkrete hul kan lukkes.
Lukningen af det konkrete hul medfører intet merprovenu, men hindrer et utilsigtet
provenutab i fremtiden. Indførelse af globalpuljeprincippet skønnes at medføre et øget
selskabsskatteprovenu i størrelsesordenen 2 mia. kr. Indførelse af globalpuljeprincippet
indebærer således en betydelig stramning udover lukningen af det konkrete hul. Men i
relation til skattestoppet har det ikke betydning. Her er det alene afgørende, at
globalpuljeprincippet er den mindst indgribende måde, hvorpå det konkrete hul kan
lukkes.
Provenuet fra denne stramning udover det konkrete hul skal jf. skattestoppet
tilbageføres i form af skattelettelser. Konkret ønsker regeringen at nedsætte
selskabsskatten fra 30 til 28 pct., jf. mit svar på spørgsmål 17.
Side 3
Spørgsmål
21:
Hvorfor
har
ministeren
ikke
valgt
helt
at
afskaffe
sambeskatningsmuligheden, sådan som mange andre lande har gjort?
Svar:
Med
indførelse
af
globalpuljeprincippet
skabes
en
sammenhængende
koncernbeskatningsordning, hvor koncernerne betaler skat efter deres skatteevne og
hvor sambeskatningsreglerne – i modsætning til i dag – generelt er neutrale i forhold til,
om der investeres i Danmark eller i udlandet. Globalpuljeprincippet hviler således på
nogle sunde skattefaglige principper og sikrer samtidig, at ingen danske koncerner skal
betale en større skat, end deres skatteevne tilsiger. Det vil især mindre koncerner med
kun få uden landske selskaber – f.eks. koncerner i ekspansionsfasen – kunne drage
fordel af i forhold til en situation uden mulighed for international sambeskatning. Dertil
kommer, at det er yderst tvivlsomt, hvorvidt en afskaffelse af alene den internationale
sambeskatning og ikke den nationale sambeskatning vil kunne lade sig gøre i forhold til
EU. Der er yderligere en række fordele ved den nationale sambeskatning.
De mange lande, som efter spørgerens udsagn skulle have afskaffet sambeskatning, har
jeg ikke kendskab til.