Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg g deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 17. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets besvarel- se af spørgsmål nr. 1-2 af 14. april, nr. 3-4 af 21. april samt 5-176 af 2. maj 2005 (ad L 137).  
2 UDENRIGSMINISTERIET EUP j.nr. 400.A.2-10-1 Nordgruppen Den 17. maj 2005 Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 137 af 2. maj 2005 Spørgsmål 52: ”Kan ministeren bekræfte, at en vedtagelse af forfatningens art. I-7, der giver EU status som en juridisk person, vil medføre, at EU i fremtiden kan indgå eksempelvis handelsafta- ler som den, der behandledes i folketingssalen 29. april 2005 om en handels- og samar- bejdsaftale med Tadjikistan (B 5), uden at indhente accept fra de nationale parlamenter?” Svar: Forfatningstraktaten fastslår i art. I-7 som noget nyt, at EU som helhed har status  som juridisk person. Bestemmelsen forenkler det nuværende system, hvor EF, men ikke EU, udtrykkeligt  er  tillagt  juridisk  personlighed.  Som  juridisk  person  vil  EU  som  én  samlet enhed kunne indgå internationale aftaler, der ligger inden for EU’s kompetenceområde. Tildeling af juridisk personlighed medfører i sig selv ingen ændringer i kompetenceforde- lingen mellem EU og medlemslandene. Handels- og samarbejdsaftalen med Tadjikistan var, som titlen angiver, ikke en ren han- delsaftale, men en såkaldt blandet aftale, der indeholdt både handelspolitiske bestemmel- ser  og bestemmelser vedrørende  andre  samarbejdsemner.  Både EF og medlemsstaterne var  derfor  parter  i  aftalen.  EF’s  godkendelse  af  aftalen  skete  i  Rådet  og  for  Danmarks vedkommende behandledes Rådets godkendelse i Europa-udvalget. Forud for Danmarks ratifikation af aftalen  indhentedes Folketingets samtykke, for så vidt angår de dele, der angik Danmarks  kompetence.  Også  efter  forfatningstraktatens ikrafttræden  vil en  sådan aftale kunne indgås som en blandet aftale, såfremt medlemsstaterne måtte finde dette øn- skeligt.