Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg g deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 17. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets besvarel- se af spørgsmål nr. 1-2 af 14. april, nr. 3-4 af 21. april samt 5-176 af 2. maj 2005 (ad L 137).  
2 UDENRIGSMINISTERIET EUP j.nr. 400.A.2-10-1 Nordgruppen Den 17. maj 2005 Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 137 af 2. maj 2005 Spørgsmål 59: ”Kan ministeren bekræfte, at TEF art. 18, som er overført som art. I-10 i forfatningen, (om Unionsborgerskabet) via domspraksis har udvidet rækkevidden af de individuelle rettigheder?” Svar: EF-traktatens art. 18 og art. 19, der er videreført i art. I-10, giver unionsborgere en række individuelle rettigheder. Det gælder fri bevægelighed og opholdsret på medlemslandenes område, valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentet og ved kommunale valg i det  med- lemsland, hvor den pågældende har bopæl, beskyttelse i tredjelande hos ethvert medlems- lands diplomatiske og konsulære myndigheder på samme vilkår som statsborgere fra dette medlemsland, ret  til at  henvende  sig  på  et af  forfatningstraktatens  21  sprog  til  Europa- Parlamentet og EU’s institutioner, herunder Den Europæiske Ombudsmand og rådgiven- de organer. Som  i  den nuværende traktat  fremgår  det, at  unionsborgerskabet  er et  sup- plement til det nationale statsborgerskab og ikke træder i stedet for dette.   Det fremgår af EU-Domstolens praksis, at en unionsborger har ret til ophold i en anden medlemsstat direkte i medfør af EF-traktatens art. 18, stk. 1. Retten til ophold er dog un- derlagt de begrænsninger og betingelser, der er fastsat i traktaten og i gennemførselsbe- stemmelserne dertil. Begrænsningerne fremgår især af de tre direktiver om opholdsret for henholdsvis pensionister, studerende og øvrige ikke erhvervsaktive personer, hvor retten til  ophold  især  er  betinget  af,  at  de  pågældende  personer  kan  forsørge  sig  selv.  EU- domstolen har fastslået, at de pågældende begrænsninger skal anvendes under overholdel- se af fællesskabsrettens almindelige principper, herunder navnlig proportionalitetsprincip- pet. Det fremgår endvidere af EU-Domstolens praksis, at en unionsborger, der har lovligt ophold  i  en  anden  medlemsstat  i  medfør  af  unionsborgerskabet,  i  alle  situationer,  der henhører under fællesskabsrettens materielle anvendelsesområde, har ret til ligebehandling med værtslandets egne borgere. Der henvises endvidere til afsnit 3.3 i Udenrigsministeriets redegørelse til  Folketinget om traktat om en forfatning for Europa samt besvarelsen af spørgsmål nr. 30.