Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg g deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 17. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets besvarel- se af spørgsmål nr. 1-2 af 14. april, nr. 3-4 af 21. april samt 5-176 af 2. maj 2005 (ad L 137).  
2 UDENRIGSMINISTERIET EUP j.nr. 400.A.2-10-1 Nordgruppen Den 17. maj 2005 Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 137 af 2. maj 2005 Spørgsmål 69: ”Hvordan  vil  den  folkeretlige  situation  være  for  et  nuværende  eller  kommende  EU- medlemsland, der i et udenrigspolitisk anliggende er blevet nedstemt i EU, men som har helt afgørende og vitale interesser i at sætte sig ud over flertalsbeslutningen? Vil en tilside- sættelse af den fælles beslutning være acceptabel efter Folkeretten, eller kræves der – for at kunne bryde folkeretten – at der foreligger egentlige nødretlige bevæggrunde?” Svar: Et medlemsland behøver ikke lade sig nedstemme i EU inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik. EU kan ikke pålægge et medlemsland at føre en bestemt udenrigspoli- tik. Medlemsstater kan i de begrænsede tilfælde, hvor kvalificeret flertal anvendes, iværk- sætte den såkaldte ”nødbremse”. Hvis det anføres, at medlemsstaten under henvisning til vitale, nærmere anførte årsager, der vedrører den nationale politik, agter at stemme imod vedtagelsen   af   en   afgørelse,   vil   der   ikke   finde   afstemning   sted.   Herefter   vil   EU- udenrigsministeren  søge  at  finde  en  løsning  på  sagen,  som  alle  kan  acceptere.  Hvis  der ikke opnås et resultat, kan Rådet henvise sagen til Det Europæiske Råd med henblik på enstemmig afgørelse.