Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 12. maj 2005 300 -9 Trafikudvalget har i brev af 26. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 15 (L 143 - Bilag 3), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 15: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. april 2005 fra Danske Havne, jf. L143 –bilag 3." Svar: Jeg går ud fra, at Trafikudvalgets anmodning alene knytter sig til de b e- mærkninger, Danske Havne har fremsat i forbindelse med den foreslåede ændring af havneloven. Danske Havne udtrykker i sin henvendelse en frygt for, at betingelserne for at opnå en dispensation er så restriktive, at kun én eller to havne vil blive omfattet, og Danske Havne ønsker, at flere havne får muligheden  for at tilbyde skibsrelaterede hjælpetjenester. Danske Havne foreslår, at havne kan samarbejde om at tilbyde service. Jeg skal i denne sammenhæng henvise til mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 4, hvorefter jeg indstillet på at fremsætte ændringsforslag   til lov- forslaget således, at omsætningsgrænsen i lovforslaget på 3 mio. tons gods sænkes til 1,5 mio. tons. Herved får også nogle af de mindre havne mulighed for at deltage i fors  ø- get, og denne grænse vil være i overensstemmelse med omsætningsgræn- sen i det direktivforslag om adgang til markedet for havnetjenester, der for øjeblikket er genstand for forhandlinger i EU. Endvidere skal jeg bemærke, at lovforslaget ikke er til hinder for at flere havne, der hver især opfylder kriterierne for at indgå i forsøge t, samarbej- der om at tilbyde de skibsrelaterede hjælpetjenester.
Side 2 af 2 For så vidt angår Danske Havnes antagelse om, at lodsning til og fra da  n- ske havne liberaliseres til efteråret 2005, har Forsvarsministeriet oplyst, at det kommende forslag til en ny lodslov vil lægge op til konkurrenceudsæt- ning af lodsningerne til og fra danske havne, idet det statslige lodsvæsen dog vil have pligt til at varetage forsyningspligten for lodsning, indtil andre måtte have påtaget sig denne. Endelig omtaler Danske Havne den såkald te trosseføring, som er en skibs- relateret hjælpetjeneste. Hertil skal jeg bemærke, at lovforslagets sigte net- op er en forsøgsordning, hvorefter havne med en vis størrelse får mulighed for at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester. Efter den eksisterende havne- lov er der ingen mulighed for, at havnene kan få tilladelse til at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester. Med venlig hilsen Flemming Hansen