Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 12. maj 2005 300 -9 Trafikudvalget har i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 2 (L 143), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 2: "Ministeren bedes tilsende udvalget et notat, der forklarer, hvilke grænser den kommunale fuldmagt sætter for kommunale selvstyrehavnes og kom- munalt ejede aktieselskabshavnes handlemuligheder samt, hvilke aktivite- ter kommunale havne ikke må ud føre, men som private havne gerne må udføre." Svar: Jeg har fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget nedenstående udt a- lelse om grænserne for den kommunale fuldmagt  for kommunale selvsty- rehavne og kommunalt helt eller delvist ejede aktieselskabshavne. ”De almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgave- varetagelse (de såkaldte kommunalfuldmagtsregler) finder alene anvende l- se i tilfælde, hvor den skrevne lovgivning ikke regulerer – dvs. enten hjem- ler eller udelukker – kommunernes mulighed for at påtage sig opgaver. Kommunalfuldmagtsreglerne er – på grund af d eres karakter som uskrevne kommunal retlige grundsætninger – ikke til hinder for, at der i den skrevne lovgivning sker en regulering af kommuners opgavevaretagelse på et givet område, d er fraviger kommunalfuldmagtsreglerne. Kommuners mulighed for at varetage opgaver efter kommunalfuldmagtsreglerne vil således altid kunne blive enten udvidet eller begrænset i den skrevne lovgivning. Vurderingen af, om den skrevne lovgivning indeholder en regulering af kommunale selvstyrehavnes og kommunalt ejede aktieselskabshavnes handlemuligheder, skal foretages af ressortministeriet, dvs. Transport- og Energiministeriet. En kommunal selvstyrehavn er en selvstændig virksomhed, som styres af kommunal bestyrelsen i den kommune, hvor havnen ligger, og som ledes af
Side 2 af 3 en havnebestyrelse, der vælges af kommunalbestyrelsen, jf. havnelovens § 9, stk. 1 og 2. Det fremgår af havnelovens § 9, stk. 5, hvilke opgaver en kommunal sel v- styrehavn forestår. Det fremgår end  videre af havnelovens § 9, stk. 6, at tra- fikministeren efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen kan tillade, at hav- nen – ud over de opgaver, der er nævnt i havnelovens § 9, stk. 5 – kan fore- stå havnerelateret operatørvirksomhed. Det er på denne baggrund Tra  ns- port- og Energiministeriets opfattelse, at bestemmelserne i havnelovens § 9, stk. 5 og 6, udtømmende beskriver de opgaver, som kommunale selvsty- rehavne lovligt kan varetage, således at kommunalfuldmagtsregle rne ikke finder anvendelse. Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan tiltræde denne vurdering. Det fremgår af havnelovens § 10, stk. 3, hvilke opgaver en havn organis e- ret som et helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskab forestår. Det er på denne baggrund Transport- og Energiministeriets opfattelse, at bestemmel- sen i havnelovens § 10, stk. 3, udtømmende beskriver de opgaver, som en havn organiseret som et helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskab lov- ligt kan varetage, således at kommunalfuldmagtsreglerne ikke finder a n- vendelse. Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan tiltræde denne vurdering.” For så vidt angår spørgsmålets sidste del om, hvilke aktiviteter private ha   v- ne gerne må udføre, mens visse offentligt ejede havne ikke må udføre de pågældende aktiviteter, kan følgende oplyses: Private havne er erhvervsdrivende virksomheder, der ikke gennem havne- loven er begrænset i adgangen til at drive virksomhed. Det er ikke muligt udtømmende at opregne de private havnes aktivitetsmuligheder. Begrænsningerne for havnenes aktiviteter fremgår af havn eloven. De erhvervsmæssige aktiviteter for kommunale selvstyrehavne er begræn- set gennem havnelovens § 9, mens helt eller delvist kommunalt ejede ak- tieselskabshavne er begrænset i deres erhvervsmæssige aktiviteter gennem havnelovens § 10. Havnelovens § 20 fastsætter herudover undtagelsesbe- stemmelser, de såkaldte ”grandfarther rights”, hvorefter visse havne, som forud for havnelovens ikrafttræden udførte sådan virksomhed, fortsat må udføre stevedorevirksomhed og skibsrelaterede hjælpetjenester. Efter bestemmelserne i havnelovens § 9 må de kommunale selvstyrehavne forestå anlæg og drift af havneinfrastruktur, herunder dækkende værker, kajer, havnebassiner og tilstødende landarealer, og de kan yderligere stille kraner, pakhuse og lignende til rådighed med henblik på at b  etjene skibe, stevedorer, areallejere med flere.
Side 3 af 3 Herudover kan transport- og energiministeren efter ansøgning fra kommu- nalbestyrelsen tillade, at havnen kan forestå havnerelateret operatørvir k- somhed enten selv eller i samarbejde med private virksomheder. Helt eller delvist kommunalt ejede aktieselskabshavne kan efter havnelo- vens §10 udføre den samme virksomhed som de kommunale selvstyrehav- ne samt udføre havnerelateret operatørvirksomhed. Som nævnt er havne, der fuldt ud privatiseres, ikke gennem havneloven begrænset i deres adgang til at drive virksomhed Med venlig hilsen Flemming Hansen