Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri MINISTEREN Dato: 31. maj 2005 J.nr. 5162 Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 25. maj 2005 (ad L 145) a n- modet om min besvarelse af følgende stillede spørgsmål: Spørgsmål 14: ”Vil ministeren oversende det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af samråd   s- spørgsmål A (fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen)?” Svar: ./. Kopi af talepapir er vedlagt som bevarelse af spørgsmål 14.
Den 19. maj 2005 MINFF/FVST J.nr.: 012-1 Samrådstale til spørgsmål A den 25. maj 2005 i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og F iskeri Spørgsmål A:   Hvad er status i sagen om den fremtidige struktur for Fødev arestyrelsen, og hvornår og hvordan påtænker ministeren at inddrage medlemmerne af Fødevareudva l- get/fødevareordførerne i beslutningen om fastlæggelsen af den fremtidige struktur for F ø- devarestyrelsen? Anledning Jeg er glad for at kunne komme i dag angående  Fødevarestyre l- sens rapport om fremtidig struktur. Fødevarestyrelsen fre mtidige struktur Som I er bekendt med, fremlagde et udvalg under Fødevarestyre l- sen i februar 2005 en rapport med en række anbefalinger til en ny struktur. Regeringen er af den holdning, at den foreslåede slank e- re struktur for Fødevarestyrelsen er et godt ko nstruktivt forslag til en udvikling i retning af en moderne, decentral statslig institution. En omstrukturering af Fødevarestyrelsen, som foreslået, vil resu  l- tere i en mere effektiv og rationel institution med en lige så god fødevare - og veterinær     kontrol som hidtil. Anbefaling Som konsekvens heraf foreslås der i rappo rten, at der i den nye struktur etableres: Tre regioner (regionale centre) i Ringsted, Vejle og Å  rhus. Tre sekretariater placeret i hvert af de tre regionale centre. Ti kontrolafdelinger under regionerne placeret i Rødovre, Ringsted, Odense, Haderslev, Vejle, Herning, Viborg, Aalborg, Esbjerg og Århus. Tre beredskabsafdelinger placeret i Haderslev, Viborg og Samråd i Fødevar  eudvalget den 25. maj 2005
Side 2/4 Ringsted. Tre mikrobiologiske laboratorier i henholdsvis Århus, Ringsted og Vejle og to kemiske laboratorier i henholdsvis Århus og Rin  gsted. En slankere og mere effektiv struktur i styrelsens centrale enhed i Mørkhøj. Personalemæssige ko  nsekvenser Effektiviseringen vedrører i helt overvejende grad ledelse, adm i- nistration samt laboratorieområdet. Samlingen af opgaver på henholdsvis 2 kemiske og 3 mikrobiol o- giske laboratorier medfører en effektivisering og en mindre r e- duktion i den nødvendige medarbejderstab uden  at antallet af prø- ver reduceres. Samlet set kan den forventede reduktion i hele personalet opgøres til 68 årsværk ud af ca. 1850 årsværk. Personalereduktionen som følge af strukturændringerne kan sål e- des ske uden at det går ud over den faglige opgav evaretagelse. Besparelses potentiale De samlede årlige besparelser på det bevillingsfinansierede omr  å- de ved en fuld gennemførelse af reorganiseringen, vil blive på 31,4 mio. kr. Til de 31,4 mio. kr. kommer en besparelse på det brugerbetalte område på 5,8 mio  . kr., hvilket som en yderligere gevinst reducerer belastningen af erhvervet. Regionalpolitiske hensyn (Nordjylland) Med omstruktureringen af styrelsen kan man på ingen måde sige, at der er tale om en flytning af arbejdspladser til hovedstaden. Tværtimod   reduceres antallet af arbejdspladser som nævnt med 68, heraf 59 i hovedstaden og 9 i resten af landet. Samtidig sker
Side 3/4 der flytning af arbejdspladser på land splan til fordel for Ringsted med 42 arbejdspladser, Vejle får 8 nye arbejdsplader og Å   rhus 6. Regeringen har dog besluttet, at den nye struktur skal tilpasses, så den i højere grad tilgodeser beskæftigelsen i det nordjyske omr   å- de. Hensynet til regional udvikling skal dog nøje sammenvejes med hensynet til den optimale geografiske fordeling af arbejdsop- gaver set fra en faglig og økonomisk syn svinkel. Fødevareloven I fastlæggelsen af den endelige struktur for Fød   evarestyrelsen vil regeringens beslutning naturligvis ligge inden for de rammer, som den nye Fødevarelov foreskr iver. Regeringen vil således i værksætte gennemføre lsen af den nye struktur, når der i forbi ndelse med de politiske forhandlinger om den nye fødevarelov er sikret det fornødne politiske grundlag he  r- for.