Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri MINISTEREN Dato: 31. maj 2005 J.nr. 5162 Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 25. maj 2005 (ad L 145) a n- modet om min besvarelse af følgende stillede spørgsmål: Spørgsmål 18: ”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 13 oplyse, om velfærdstilsyn og dyrlægeor  dningen ikke med fordel vil kunne foretages som et samlet besøg?” Svar: Fødevarestyrelsen udfører velfærdskontrol i 5 % af husdyrbesætninger m ed mere end 10 dyr. Alle velfærdskontrolbesøg hos landmænd indebærer et element af medicinkontrol, idet lan d- mandens optegnelser over medicinsk behandling kontrolleres i henhold til § 6, stk. 1 i be- kendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindstekrav til be skyttelse af landbrugsdyr. For så vidt angår medicinkontrol, der i spørgsmålet benævnes dyrlægeordningen, kontrollerer Fødevarestyrelsen årligt 40 praktiserende dyrlæger og 200 besætninger. I forbindelse med de 200 årlige medicinkontrolbesøg i besætninge r gennemføres samtidig velfærdskontrol. Ve   l- færds  - og medicinkontrollen er således allerede i dag integrerede størrelser. Medicinkontrollen blev efter politisk beslutning styrket og omlagt i 2003. Indtil 2003 var kon- trollen med anvendelsen af veterinære læ gemidler baseret på stikprøvevis udvælgelse af landmænd og dyrlæger. Fra 2003 har kontrollen været risikobaseret, ligesom man er overgået fra anmeldte til uanmeldte kontrolbesøg. Jeg kan i øvrigt oplyse, at det som led i aftalen mellem regeringen og Dansk  Folkeparti om Danmarks Fødevareforsknings økonomiske rammer, Fødevarestyrelsens struktur og Fødev a- reloven blev aftalt at gennemføre en analyse af bl.a. dyrevelfærdskontrollen, herunder muli   g- hederne for at inddrage og ansvarliggøre de privatpraktis erende dyrlæger. Lars Barfoed /Lars Jensen