Spørgsmål 4: Ad § 12.21.01 Almindelig virksomhed Ministeren  bedes  redegøre  nærmere  for  JSF-projektet.  Herunder  ønskes  en  vurdering  af stykprisen  og  en  status  over  danske  virksomheders  afsætning  i  forbindelse  med  projektet. Endelig ønskes en oversigt over de største modkøbsforpligtede udenlandske virksomheder. Svar: Danmark har siden 1997 deltaget i det amerikansk ledede multinationale JSF projekt. Dansk deltagelse i selve udviklingsfasen (SDD fasen) er, jf. Akt 142 af 22. maj 2002, baseret såvel forsvars- som industrimæssige interesser i projektet, som nu er ca. fire år inde i udviklingsfasen. SDD fasen løber frem til 2013. Projektet er efter en ekstraordinær indsats med tilpasning af vægtparametrene tilbage i et stabilt forløb. Prisen for Danmarks deltagelse i SDD fasen udgør 125 mio. USD, hvoraf et beløb 20 mio. USD betales af en række danske virksomheder. Der er ingen forventning om prisændringer for dansk deltagelse i SDD fasen. Den seneste oplyste produktionspris, opgjort pr. december 2004, er for den konventionelle version af flyet 44,5 mio. USD, hvilket er lidt mindre end et år tidligere. Priserne er opgjort i 2002 prisniveau og baseret et produktionstal 2.593 fly, hvilket kun omfatter leverancer til USA og Storbritannien. Et forøget styktal ved salg til de øvrige partnere samt til tredjelande vil betyde en reduktion af prisen. Tilsvarende vil eventuelle ændringer i amerikanske og britiske produktionstal samt ændret fordeling mellem de tre versioner af flyet kunne påvirke produktionspriserne for hver version. Der forventes ikke reviderede skøn over flyenes produktionspriser før i december 2005. I henhold til Aftale af 10. juni 2004 om forsvarets ordning 2005-2009 er det overordnede ansvar for projektet overført til Forsvarsministeriet. Økonomi- og Erhvervsministeriet er gennem Erhvervs- og Byggestyrelsen dog fortsat involveret i projektet og følger således udviklingen i de erhvervsmæssige muligheder for dansk industri. Dette gøres primært ved en halvårlig opgørelse baseret spørgeskemaer udsendt til de relevante virksomheder. Ved den seneste opgørelse medio 2005 modtog 36 virksomheder et sådant spørgeskema. Af besvarelserne fremgik det, at i alt ni virksomheder har modtaget 23 ordrer for en samlet sum ca. 19,3 mio. USD. Yderligere et antal virksomheder har modtaget forespørgsler og/eller indgået aftaler, primært inden for forretningsområderne elektronik og flykomponenter. Der er i alt indgået 75 aftaler af forskellig karakter. For størstedelen af aftalerne er der tale om ”Memorandum of Understanding’s” og tekniske samarbejdsaftaler, som kan danne grundlag for yderligere kontrakter til danske virksomheder et senere tidspunkt i udviklingsfasens forløb. I henhold til oplysninger fra den amerikanske hovedleverandør, flyproducenten Lockheed Martin, er der samlet placeret ordrer ved dansk industri og/eller truffet beslutning om, at ordrer vil tilgå danske virksomheder i et omfang omkring 167 mio. USD. I den nuværende ”Memorandum of Understanding concerning the cooperative framework for System Development and Demonstration of the Joint Strike Fighter” (MOU SDD JSF) er det aftalt, at der ikke vil blive gjort brug af modkøbsaftaler. Der er således ingen modkøbsforpligtelser, idet kontrakter indgås efter ”best value” princippet, hvor partnerlandenes virksomheder gives mulighed for at byde kontrakterne ved udsendelse af forespørgsler.
Danske virksomheder har siden sidste halvårlige opgørelse modtaget ca. 100 sådanne forespørgsler, hvoraf ca. 20 % dog er blevet afvist af virksomhederne af forskellige årsager herunder f.eks. kapacitetsbegrænsninger. Ovennævnte opgørelser over ordrer, aftaler og forespørgsler er alene udtryk for omfanget af de danske virksomheders engagement indtil nu, hvorfor det forudses at udvikle sig yderligere gennem den fortsatte danske deltagelse i udviklingsfasen. Hertil kommer et forventet yderligere ordrepotentiale for dansk industri, hvis Danmark beslutter sig for at købe Joint Strike Fighter. Potentialet vil dels kunne udmønte sig i form af deltagelse i serieproduktionen af flyene fra omkring 2013, dels ved yderligere forretningsmæssige muligheder i løbet af den efterfølgende 35 - 50-årige driftsperiode for JSF flyene i form af modifikations- og vedligeholdelsesopgaver mv.