Skatteministeriet J.nr.  2005-021-0023 Den Til Folketingets Finansudvalg Hermed sendes i 5 eksemplarer endeligt svar på spørgsmål nr.  3 og  5  af 5. september 2005 (L 175 - § 38 Spørgsmål 1   – 5 (FFL 2006)) Kristian Jensen /  Per Bach Jørgensen
Spørgsmål 5:   Ad § 38.51.11. Bidrag til EF På hvilke punkter afviger de danske momsregler fra det. 6. momsdirektiv? Svar: Overordnet afviger momsloven fra det 6. momsdirektiv således: Fravigelse af direktivets regler om momspligtens omfang Danmark har i lighed med andre medlemsstater mulighed for fortsat at momsfritage visse transaktioner, som var momsfritagne, da 6. momsdirektiv blev gennemført i 1978. Skemaet nedenfor giver en oversigt de danske fravigelser: Ejendomsadministration Administration af private boliger er momsfritagne i momsloven Bedemandsforretninger Efter momsloven er levering af tjenesteydelser leveret af bedemænd ved bisættelser  undtaget  fra  afgiftspligten.  Det  gælder  kun  tjenesteydelser,   ikke varer. Levering af fast ejendom Ifølge   momsloven   er   levering   af   bygninger   og   jord   undtaget   fra afgiftspligten. Vedrører alene leveringen, ikke materialer og arbejdsydelser ifm. opførelsen af bygninger. Personbefordring Befordring   af   personer   er   momsfrit   i   Danmark,   bortset   fra   anden erhvervsmæssig passagerkørsel med bus end rutekørsel Levering af luftfartøjer Levering og benyttelse af statslige fly er undtaget fra afgiftspligten Levering af krigsskibe Levering og benyttelse af krigsskibe er undtaget fra afgiftspligten Rejsebureauer Tjenesteydelser leveret af rejsebureauer Danmark kan endvidere opretholde momspligt for TV-licensen til Danmarks Radio, selv om denne licens efter direktivets almindelige regler ikke er momspligtig. Fravigelse af direktivets regler om momsfradragsret Danmark  har  mulighed  for  at  opretholde  begrænsninger  i  fradragsretten  for momsregistrerede  virksomheders  som  f.eks.  anskaffelse  og  drift  af  person-  og varebiler. Dette hænger sammen med, at Danmark havde sådanne begrænsninger, da direktivet blev gennemført i 1978. Fravigelse af reglerne om nedsatte momssatser Efter direktivets almindelige regler må den nedsatte momssats ikke være lavere end 5 pct. En række lande har imidlertid nogle særordninger, der blev vedtaget i 1992. Danmark har her én sæ rordning: Det er muligt at opretholde en momssats på 0 for aviser, idet Danmark hidtil havde haft nulmoms her.
Særlige fravigelser Af særlige fravigelser har Danmark to: Den første  angår Øresundsforbindelsen, hvor passageafgiften er momspligtig. De   r er her en fravigelse af direktivets almindelige regler for så vidt angår den praktiske del, der    vedrører    momsopkrævningen.    Momsopkrævning    og    momsgodtgørelse    til udenlandske momsregistrerede virksomheder for begge lande er samlet i Sverige. Den anden angår tidsskrifter m.v., som trykkes i EU, sendes til et 3.land og derfra til abonnenter  i  Danmark. Her kan Danmark opkræve importmoms af forsendelserne uanset de gældende fritagelser for erhvervsmæssige småforsendelser. Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter baseret på momsgrundlaget En del af EU’s budget finansieres af medlemsstaterne i forhold til deres respektive momsgrundlag. Da alle medlemsstater har særregler fra før de trådte ind i EU eller fra før 6. momsdirektiv, og da der er valgfrihed for mo mspligten af nogle transaktioner mv., skal medlemsstaterne hvert år lave en opgørelse, hvor der korrigeres for afvigelser fra  6.  momsdirektiv.  Det  skal  sikre,  at  de  momsgrundlag,  som  medlemsstaternes medlemsbidrag beregnes på grundlag af, er sammenlignelig e. Som eksempel kan nævnes den danske momsregel om, at tjenesteydelser leveret af bedemænd er momsfrie. I en årlig dansk opgørelse af momsgrundlaget skønnes over, hvad  momsindtægterne  fra  tjenesteydelser  leveret  af  bedemænd  ville  have  været, såfremt de h avde været momspligtige. Tilsvarende skønnes over størrelsesordenen af de øvrige   afvigelser   fra   6.   momsdirektiv.   Den   årlige   opgørelse   sendes   til   EU   - kommissionen. I det følgende belyses størrelsen af afvigelserne fra 6. momsdirektiv. Det danske momsgrundlag var ifølge regnskabsoplysningerne i 2004 på 559,8 mia. kr., jf. tabel 1. Det svarer til indtægter på 140,0 mia. kr.
Tabel 1. Momsgrundlag baseret på regnskabsindtægter (mio. kr.) Grundlag Indtægter 22 pct. moms 71 16 25 pct. Moms 559.757 139.939 I alt regnskabsindtægter 559.828 139.955 Anm: Indtægterne fra momssatsen på 22 pct. er  trans   aktioner fra før momssatsen   blev forøget til 25 pct. i 1990, men som først er afsluttet nu. Der er både positive og negative danske afvigelser i momsreglern e, jf. tabel 2. Den største  negative  enkeltpost  er,  at  erhvervene  ikke  har  fradragsret  for  moms  på personbiler. Det giver en afvigelse svarende til indtægter på 1,4 mia. kr. Den største positive enkeltpost er nulmomsen på aviser, der svarer til manglende i ndtægter på 0,9 mia. kr. af den samlede afvigelse. Tilsammen  udgør  afvigelserne  3,1  mia.  kr.  i  grundlag,  svarende  til  0,8  mia.  kr.  i manglende indtægter. Det kan lidt forsigtigt fortolkes således, at hvis der ikke havde været fravigelser mellem momsloven   og 6. momsdirektiv, ville de statslige indtægter fra moms have været 0,8 mia. kr. større end det faktisk er tilfældet. Tabel 2. Korrektioner til regnskabsindtægterne (mio. kr.) Vedrørende Grundlag Indtægter Aviser 3.752 938 Tilbagebetaling, bowling 9 2 Virksomheder med en omsætning over 10.000 euro 40 10 Momspligtig radio og TV 1.425 -356 Ejendomsadministration 750 187 Bedemandsforretninger 98 25 Levering af bygninger og jord 2.218 555 Befordring af personer 1.595 399 Levering mv. af luftfartøjer 393 98 Levering af krigsskibe mv. 1.081 270 Rejsebureauer 250 62 Personbiler -5.623 -1.406 I alt 3.139 785
Tabel 3 viser, hvad momsgrundlaget og indtægterne ville have været, hvis der ikke havde været afvigelser mellem momsloven og 6. momsdirektiv.   Det ville have givet et grundlag på 563,0 mia. kr. Dette beløb indgår som Danmarks momsgrundlag i EU’s budget  for  2004,  når  den  del  af  EU’s egne indtægter, der beregnes på grundlag af medlemsstaternes momsgrundlag, skal beregnes. Tabel 3. Harmoniserede momsgrundlag (mio. kr.) Grundlag Indtægter Regnskabsindtægter 559.828 139.955 Korrektioner 3.139 785 Grundlag  for  beregning  af  Danmarks bidrag til EU's egne indtægter 562.967 140.740