Notat 27. oktober 2005 J. nr. 10-222 Supplerende svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 stillet den 2. september 2005 vedr. L 175, § 7 I besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 af 2. september 2005 vedr. L 175, §7 har Finansministeriet oplyst, at der ikke umiddelbart kan udarbejdes re- præsentative skøn for effekten for den enkelte kommunes økonomi af forslaget om at nedsætte den maksimale forældrebetalingsandel fra 33 til 25 pct. for børn under 3 år i 2006. Som anført i besvarelsen benyttes det anvendte modelgrundlag generelt kun til beregninger på landsplan og ikke til at skønne over effekter på kommuneniveau, bl.a. på grund af stikprøveusikkerhed for især mindre kommu- ner samt ufuldstændige oplysninger om enkelte kommuner.   Beregningerne med lovmodellens daginstitutionsmodel er efterfølgende udvidet til at omfatte en 10 pct.’s stikprøve af befolkningen mod tidligere en 3,3 pct.’s stik- prøve. Det indebærer isoleret set større sandsynlighed for repræsentativitet for de mindre kommuner, men som i de oprindelige beregninger er der fortsat usikker- hed i opgørelsen for enkeltkommuner, som udover stikprøvens størrelse blandt andet knytter sig til indberettede forældrebetalingsandele og indkomstgrundlag, jf. forbeholdene nedenfor.   Med udgangspunkt i det udvidede beregningsgrundlag har Finansministeriet efter- følgende udarbejdet skøn for den isolerede effekt af forslaget på den samlede forældrebetaling i de enkelte kommuner, nedenfor. Disse oplysninger indgår i beslutningsgrundlaget for gennemførelsen af forslaget og fremlægges på den baggrund for Finansudvalget.   Samlet set skønnes forældrebetalingen for kommunale dagtilbud at falde med cirka 503,1 mio. kr. for den del, der umiddelbart kan fordeles på kommuneniveau (ekskl. afledte effekter) i 2006.1 Effekten er korrigeret for moms mv. efter de samme principper som ved udarbejdelsen af skønnet i forbindelse med DUT- forhandlingerne. Den beregnede ændring i egenbetalingen på kommuneniveau i 2006 er i tabel 1 sammenlignet med en beregningsteknisk kompensation for den enkelte kom- mune. Denne kompensation er beregnet som en fordeling via bloktilskudsnøglen af et beløb på 503,1 mio. kr., svarende til den beregnede samlede ændring i egen- betalingen for kommunerne under ét. Forskellen mellem den beregningstekniske kompensation svarende til bloktilskudsnøglen og ændringen i egenbetalingen i den 1Knap 9 mio. kr. kan ikke umiddelbart fordeles på kommuneniveau.
2 enkelte kommune er opgjort i mio. kr. og i procent af den enkelte kommunes statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Der er på Finansloven for 2006 afsat midler til at kompensere kommunerne under ét for ændringen i egenbetalingen i 2006. Af kompensationen for 2006 indgår 400 mio. kr. på bloktilskudsaktstykket for 2006 som en foreløbig kompensation. Kompensationsbeløbet for 2006 efterreguleres på bloktilskudsaktstykket for 2007, når den endelige kompensation er forhandlet på plads mellem staten og de kom- munale parter. De faktiske effekter af forslaget for den enkelte kommunes økonomi i 2006 vil afvige fra de beregnede skøn på kommuneniveau af følgende grunde: Ved centralt beregnede oplysninger på kommuneniveau kan der være en række fejlkilder, fx kan indberetningerne fra kommunerne være fejlbehæft- ede og foreløbige. Beregningen forudsætter, at de opgjorte forældrebetalingsandele i 2005 svarer til de forældrebetalingsandele, som ville have været gældende i 2006, såfremt grænsen for maksimal forældrebetaling ikke nedsættes. Selvom de aktuelle beregninger er baseret på en stikprøve på 10 pct. af be- folkningen, så er resultaterne ikke nødvendigvis repræsentative for navnlig små kommuner. Af samme grund foretager Finansministeriet normalt ikke konsekvensberegninger på kommuneniveau. Usikkerheden vedrører konkret indkomstoplysningerne og dermed fripladsøkonomien i den enkelte kommune samt familieoplysninger og dermed udgifter til søskenderabat i den enkelte kommune. Indkomstoplysningerne, der indgår i beregningen af økonomisk friplads, er fra 2003. Indkomsterne fremskrives til 2006-niveau for alle kommuner med PL- skøn fra den seneste konjunkturvurdering. Det er en tilnærmelse, idet den fak- tiske indkomstudvikling varierer mellem kommuner. PL-reguleringen kan afvige fra den forudsatte. Visse kommuner indgår ikke i lovmodellens daginstitutionsregister. For disse kommuner er oplysninger på person-/familieniveau om daginstitutionsbenyt- telse imputeret. Der er udvalgt et antal børnefamilier, så antallet af børn i for- skellige aldre og institutionstyper passer med ressourcetællingen. Beregninger- ne er dog ikke nødvendigvis helt retvisende mht. f.eks. økonomisk eller pædagogisk friplads og søskenderabat. En beregning af den faktiske effekt for hver enkelt kommune afhænger af antallet af indskrevne i det pågældende år og kan derfor først beregnes korrekt ex post.   Visse afledte effekter af forslaget kan ikke fordeles på kommuneniveau via lovmodellen og indgår derfor ikke i denne opgørelse. Fordeling af bloktilskuddet på kommuneniveau er foreløbig og tager bl.a. ikke højde for kompensation for de afledte effekter, der ikke kan fordeles på kommuneniveau via lovmodellen.
3 I kommuner, hvor forældrebetalingsandelen i udgangspunktet er under 30 pct., vil nedsættelsen af den maksimale forældrebetalingsandel til 25 pct. i visse tilfælde kunne indebære en forøgelse af den samlede forældrebetaling for nog- le familier med delvis friplads som følge af den afledte justering af fripladsskalaen. Det indebærer en beregnet forøgelse af den samlede egenbe- taling i ganske få kommuner med lav forældrebetalingsandel. Det vil i forbin- delse med den endelige udmøntning af forslaget blive sikret, at familier med delvis friplads ikke kan opleve en stigning i forældrebetalingen som følge af nedsættelsen af den maksimale forældrebetalingsandel og den afledte justering af fripladsskalaen i 2006, hvilket i begrænset omfang vil påvirke de beregnede effekter af forslaget for enkelte kommuner.
4 Tabel 1. Skønnet ændring i forældrebetaling og i afledt kompensation via blokti l- skuddet for enkelt kommuner som følge af forliget om nedsættelse af den maks i- male foræ   ldrebetalingsandel for børn under 3 år Skønsmæssig nettoændring for den enkelte kommune Kommunenavn Kom- munenu mmer Beregnet æn dring i forældreb e- taling ekskl. statslig kom- pensation (mio. kr.) Bereg- nings- teknisk fordeling af 503,1 mio.   kr. via blok- tilskuds- nøgl e (mio. kr.) Mio. kr. Procent af udskrivnings- grundlag KØBENHAVN 101 -16,9 50,9 34,0 0,05 FREDERIKSBERG 147 -8,5 9,2 0,7 0,00 BALLERUP 151 -1,1 4,9 3,7 0,05 BRØNDBY 153 -1,4 3,7 2,3 0,05 DRAGØR 155 -1,9 1,3 -0,5 -0,02 GENTOFTE 157 -13,5 7,0 -6,5 -0,04 GLADSAKSE 159 -1,4 6,4 5,0 0,05 GLOSTRUP 161 -0,5 2,1 1,6 0,05 HERLEV 163 -0,5 2,9 2,4 0,06 ALBERTSLUND 165 -2,4 3,0 0,7 0,02 HVIDOVRE 167 0,1 5,1 5,2 0,07 HØJE TÅSTRUP 169 -0,7 4,7 4,0 0,06 LEDØJE -SMØRUM 171 -0,9 1,0 0,1 0,01 LYNGBY-TÅRBÆK 173 -5,0 5,2 0,3 0,00 RØDOVRE 175 -0,5 3,7 3,2 0,06 SØLLERØD 181 -5,7 3,2 -2,5 -0,03 ISHØJ 183 0,2 2,2 2,4 0,09 TÅRNBY 185 -1,1 4,0 2,9 0,05 VALLENSBÆK 187 -0,4 1,2 0,7 0,03 VÆRLØSE 189 -2,2 1,9 -0,3 -0,01 ALLERØD 201 -3,2 2,4 -0,8 -0,02 BIRKERØD 205 -3,9 2,2 -1,7 -0,03 FARUM 207 -1,9 2,0 0,1 0,00 FREDENSBORG- HUMLEBÆK 208 -3,5 2,1 -1,4 -0,04 FREDERIKSSUND 209 -1,7 1,9 0,2 0,01 FREDERIKSVÆRK 211 -2,6 2,0 -0,6 -0,02 GRÆSTED   -GILLELEJE 213 -2,0 2,0 0,0 0,00 HELSINGE 215 -2,3 1,9 -0,4 -0,01 HELSINGØR 217 -6,8 6,3 -0,5 -0,01
5 HILLERØD 219 -4,4 3,8 -0,6 -0,01 HUNDESTED 221 -0,9 0,9 0,1 0,01 HØRSHOLM 223 -3,0 2,4 -0,5 -0,01 JÆGERSPRIS 225 -0,5 0,9 0,4 0,03 KARLEBO 227 -2,2 2,0 -0,2 -0,01 SKIBBY 229 -0,5 0,6 0,2 0,02 SKÆVINGE 231 -1,1 0,6 -0,6 -0,07 SLANGERUP 233 -1,9 0,9 -1,0 -0,07 STENLØSE 235 -2,4 1,3 -1,1 -0,05 ØLSTYKKE 237 -3,1 1,5 -1,6 -0,07 BRAMSNÆS 251 -1,0 0,9 -0,1 -0,01 GREVE 253 -7,6 4,8 -2,8 -0,03 GUNDSØ 255 -1,6 1,5 -0,1 0,00 HVALSØ 257 -0,8 0,7 -0,1 -0,01 KØGE 259 -5,9 4,1 -1,8 -0,03 LEJRE 261 -1,6 0,8 -0,8 -0,05 RAMSØ 263 -1,6 0,9 -0,7 -0,05 ROSKILDE 265 -3,2 5,6 2,4 0,03 SKOVBO 267 -2,2 1,4 -0,8 -0,04 SOLRØD 269 -3,1 2,0 -1,1 -0,03 VALLØ 271 -1,2 0,9 -0,3 -0,02 BJERGSTED 301 -0,7 0,7 0,0 0,00 DIANALUND 303 -0,8 0,6 -0,1 -0,02 DRAGSHOLM 305 -1,1 1,2 0,1 0,01 FUGLEBJERG 307 -0,6 0,6 0,0 0,00 GØRLEV 309 -0,6 0,6 -0,1 -0,01 HASHØJ 311 -0,6 0,6 0,0 -0,01 HASLEV 313 -1,9 1,3 -0,6 -0,03 HOLBÆK 315 -2,9 3,4 0,4 0,01 HVIDEBÆK 317 -0,5 0,5 0,0 -0,01 HØNG 319 -0,7 0,8 0,0 0,00 JERNLØSE 321 -0,8 0,5 -0,3 -0,04 KALUNDBORG 323 -1,5 1,9 0,4 0,01 KORSØR 325 -2,1 1,8 -0,2 -0,01 NYKØBING -RØRVIG 327 -0,5 0,7 0,1 0,01 RINGSTED 329 -3,8 2,8 -1,0 -0,02 SKÆLSKØR 331 -1,1 1,1 -0,1 0,00 SLAGELSE 333 -3,2 3,3 0,1 0,00 SORØ 335 -1,5 1,4 -0,1 -0,01 STENLILLE 337 -0,7 0,5 -0,2 -0,03 SVINNINGE 339 -0,6 0,6 -0,1 -0,01 TORNVED 341 -0,8 0,8 0,0 0,00 TRUNDHOLM 343 -0,8 1,0 0,2 0,01 TØLLØSE 345 -1,0 0,8 -0,2 -0,01
6 FAKSE 351 -1,3 1,1 -0,2 -0,01 FLADSÅ 353 -0,8 0,6 -0,2 -0,02 HOLEBY 355 -0,2 0,3 0,1 0,03 HOLMEGÅRD 357 -0,9 0,6 -0,3 -0,03 HØJREBY 359 -0,3 0,3 0,0 0,01 LANGEBÆK 361 -0,3 0,5 0,2 0,03 MARIBO 363 -0,7 1,0 0,3 0,02 MØN 365 -0,6 1,0 0,4 0,03 NAKSKOV 367 -1,2 1,4 0,2 0,01 NYKØBINGFALSTER 369 -2,6 2,3 -0,3 -0,01 NYSTED 371 -0,3 0,5 0,2 0,02 NÆSTVED 373 -5,0 4,4 -0,5 -0,01 NR.ALSLEV 375 -0,6 0,8 0,2 0,02 PRÆSTØ 377 -0,7 0,7 0,0 0,00 RAVNSBORG 379 -0,3 0,5 0,2 0,03 RUDBJERG 381 0,0 0,3 0,3 0,06 RØDBY 383 -0,2 0,6 0,4 0,05 RØNNEDE 385 -0,9 0,6 -0,2 -0,02 SAKSKØBING 387 -0,7 0,8 0,1 0,01 STEVNS 389 -1,0 1,0 0,0 0,00 STUBBEKØBING 391 -0,4 0,6 0,2 0,02 SUSÅ 393 -1,3 0,7 -0,6 -0,06 SYDFALSTER 395 -0,6 0,6 0,1 0,01 VORDINGBORG 397 -1,8 1,8 0,0 0,00 BORNHOLM 400 -2,7 3,7 1,1 0,02 ASSENS 421 -0,9 1,0 0,0 0,00 BOGENSE 423 -0,6 0,5 -0,1 -0,01 BROBY 425 -0,6 0,5 0,0 -0,01 EGEBJERG 427 -0,6 0,8 0,2 0,02 EJBY 429 -1,0 0,9 -0,1 -0,01 FÅBORG 431 -1,3 1,5 0,2 0,01 GLAMSBJERG 433 -0,6 0,5 -0,1 -0,01 GUDME 435 -0,7 0,5 -0,1 -0,02 HÅRBY 437 -0,3 0,4 0,1 0,02 KERTEMINDE 439 -1,1 1,0 -0,1 -0,01 LANGESKOV 441 -0,6 0,5 -0,1 -0,01 MARSTAL 443 -0,2 - -   - MIDDELFART 445 -2,1 1,9 -0,2 -0,01 MUNKEBO 447 -0,3 0,5 0,2 0,03 NYBORG 449 -1,6 1,7 0,1 0,00 NR.ÅBY 451 -0,6 0,5 -0,1 -0,02 ODENSE 461 -16,7 16,8 0,1 0,00 OTTERUP 471 -0,9 0,9 0,0 0,00 RINGE 473 -1,3 1,0 -0,3 -0,02
7 RUDKØBING 475 -0,4 0,6 0,2 0,03 RYSLINGE 477 -0,4 0,6 0,2 0,02 SVENDBORG 479 -4,3 3,9 -0,4 -0,01 SYDLANGELAND 481 0,0 0,3 0,3 0,07 SØNDERSØ 483 -1,1 1,0 -0,1 -0,01 TOMMERUP 485 -1,0 0,7 -0,4 -0,04 TRANEKÆR 487 -0,3 0,3 0,0 0,01 ULLERSLEV 489 -0,7 0,4 -0,2 -0,04 VISSENBJERG 491 -0,8 0,5 -0,3 -0,04 ÆRØSKØBING 493 -0,1 - 0,2   - ØRBÆK 495 -0,7 0,6 -0,1 -0,01 ÅRSLEV 497 -1,2 0,8 -0,3 -0,03 ÅRUP 499 -0,6 0,4 -0,2 -0,02 AUGUSTENBORG 501 -0,8 0,6 -0,2 -0,02 BOV 503 -0,6 0,9 0,3 0,02 BREDEBRO 505 -0,3 0,3 0,0 0,00 BROAGER 507 -0,6 0,5 -0,1 -0,01 CHRISTIANSFELD 509 -1,2 0,8 -0,4 -0,03 GRAM 511 -0,4 0,4 0,0 0,01 GRÅSTEN 513 -0,6 0,6 0,0 0,00 HADERSLEV 515 -2,6 2,8 0,2 0,00 HØJER 517 -0,2 0,3 0,0 0,01 LUNDTOFT 519 -0,6 0,5 -0,1 -0,01 LØGUMKLOSTER 521 -0,3 0,6 0,3 0,04 NORDBORG 523 -0,7 1,2 0,5 0,03 NR.RANGSTRUP 525 -0,8 0,8 0,0 0,00 RØDDING 527 -1,0 0,9 0,0 0,00 RØDEKRO 529 -1,0 1,0 0,0 0,00 SKÆRBÆK 531 -0,5 0,6 0,1 0,01 SUNDEVED 533 -0,6 0,4 -0,1 -0,02 SYDALS 535 -0,5 0,6 0,0 0,01 SØNDERBORG 537 -3,4 2,9 -0,6 -0,01 TINGLEV 539 -0,8 0,9 0,0 0,00 TØNDER 541 -1,1 1,1 0,0 0,00 VOJENS 543 -1,4 1,4 0,1 0,00 ÅBENRÅ 545 -1,5 2,1 0,6 0,02 BILLUND 551 -1,0 0,8 -0,2 -0,02 BLÅBJERG 553 -0,5 0,6 0,0 0,01 BLÅVANDSHUK 555 -0,5 0,4 -0,1 -0,02 BRAMMING 557 -1,7 1,2 -0,5 -0,03 BRØRUP 559 -0,6 0,6 -0,1 -0,01 ESBJERG 561 -8,9 7,6 -1,2 -0,01 FANØ 563 -0,2 0,3 0,1 0,03 GRINDSTED 565 -1,7 1,5 -0,1 -0,01
8 HELLE 567 -0,9 0,7 -0,2 -0,02 HOLSTED 569 -0,8 0,6 -0,2 -0,02 RIBE 571 -1,7 1,6 -0,1 0,00 VARDE 573 -2,3 1,8 -0,5 -0,02 VEJEN 575 -2,1 1,5 -0,6 -0,03 ØLGOD 577 -1,1 1,0 -0,1 -0,01 BRÆDSTRUP 601 -1,2 0,7 -0,4 -0,04 BØRKOP 603 -1,5 1,0 -0,5 -0,03 EGTVED 605 -2,1 1,3 -0,8 -0,04 FREDERICIA 607 -5,9 4,5 -1,4 -0,02 GEDVED 609 -1,3 0,9 -0,4 -0,03 GIVE 611 -1,5 1,2 -0,4 -0,02 HEDENSTED 613 -2,4 1,5 -0,9 -0,04 HORSENS 615 -6,6 5,2 -1,3 -0,02 JELLING 617 -1,1 0,5 -0,6 -0,08 JUELSMINDE 619 -1,8 1,3 -0,4 -0,02 KOLDING 621 -7,8 5,9 -1,9 -0,02 LUNDERSKOV 623 -0,7 0,5 -0,2 -0,03 NR.SNEDE 625 -0,6 0,6 0,0 0,00 TØRRING -ULDUM 627 -1,5 1,1 -0,4 -0,03 VAMDRUP 629 -0,8 0,6 -0,2 -0,02 VEJLE 631 -8,4 5,4 -3,0 -0,04 AVLUM-HADERUP 651 -0,8 0,5 -0,3 -0,04 BRANDE 653 -0,7 0,8 0,1 0,01 EGVAD 655 -0,8 0,8 -0,1 0,00 HERNING 657 -6,7 5,3 -1,4 -0,02 HOLMSLAND 659 -0,5 0,5 0,0 -0,01 HOLSTEBRO 661 -5,3 3,7 -1,7 -0,03 IKAST 663 -3,0 2,1 -1,0 -0,03 LEMVIG 665 -2,0 1,5 -0,4 -0,02 RINGKØBING 667 -2,9 1,6 -1,3 -0,05 SKJERN 669 -1,4 1,1 -0,3 -0,02 STRUER 671 -2,2 1,7 -0,5 -0,02 THYBORØN -HARBOØR 673 -0,6 0,4 -0,1 -0,03 THYHOLM 675 -0,2 0,3 0,1 0,03 TREHØJE 677 -1,1 0,8 -0,2 -0,02 ULFBORG-VEMB 679 -0,8 0,6 -0,2 -0,03 VIDEBÆK 681 -1,2 1,0 -0,2 -0,02 VINDERUP 683 -0,6 0,6 0,0 0,00 ÅSKOV 685 -0,9 0,6 -0,3 -0,04 EBELTOFT 701 -0,9 1,4 0,5 0,02 GALTEN 703 -1,8 0,9 -0,9 -0,06 GJERN 705 -1,3 0,7 -0,6 -0,06 GRENÅ 707 -1,3 1,6 0,4 0,02
9 HADSTEN 709 -1,5 1,0 -0,5 -0,03 HAMMEL 711 -1,5 0,9 -0,6 -0,04 HINNERUP 713 -2,3 1,1 -1,2 -0,07 HØRNING 715 -1,4 0,8 -0,6 -0,05 LANGÅ 717 -1,1 0,7 -0,4 -0,04 MARIAGER 719 -0,7 0,7 0,0 0,00 MIDTDJURS 721 -0,8 0,7 -0,2 -0,02 NØRHALD 723 -0,9 0,7 -0,2 -0,01 NR.DJURS 725 -0,5 0,6 0,1 0,01 ODDER 727 -2,8 1,9 -0,9 -0,03 PURHUS 729 -1,0 0,7 -0,3 -0,03 RANDERS 731 -6,1 5,6 -0,5 -0,01 ROSENHOLM 733 -1,3 0,9 -0,4 -0,03 ROUGSØ 735 -0,8 0,7 -0,1 -0,01 RY 737 -1,6 1,0 -0,6 -0,04 RØNDE 739 -0,8 0,6 -0,2 -0,02 SAMSØ 741 -0,2 0,4 0,1 0,02 SILKEBORG 743 -8,1 5,2 -2,9 -0,04 SKANDERBORG 745 -3,4 2,1 -1,3 -0,04 SØNDERHALD 747 -1,0 0,7 -0,3 -0,02 THEM 749 -0,6 0,6 0,0 -0,01 ÅRHUS 751 -30,2 27,7 -2,5 -0,01 BJERRINGBRO 761 -1,4 1,2 -0,3 -0,02 FJENDS 763 -0,9 0,7 -0,3 -0,03 HANSTHOLM 765 -0,4 0,5 0,1 0,01 HVORSLEV 767 -0,8 0,6 -0,2 -0,02 KARUP 769 -0,6 0,6 0,0 0,00 KJELLERUP 771 -1,9 1,2 -0,7 -0,04 MORSØ 773 -1,5 1,9 0,4 0,02 MØLDRUP 775 -0,8 0,6 -0,1 -0,01 SALLINGSUND 777 -0,5 0,5 0,0 0,00 SKIVE 779 -2,9 2,5 -0,4 -0,01 SPØTTRUP 781 -0,7 0,7 0,0 0,00 SUNDSØRE 783 -0,6 0,5 0,0 -0,01 SYDTHY 785 -0,9 0,9 0,0 0,00 THISTED 787 -3,0 2,5 -0,5 -0,01 TJELE 789 -1,0 0,7 -0,2 -0,02 VIBORG 791 -5,5 4,0 -1,4 -0,02 ÅLESTRUP 793 -0,6 0,7 0,0 0,00 ARDEN 801 -0,6 0,7 0,1 0,01 BROVST 803 -0,5 0,7 0,2 0,02 BRØNDERSLEV 805 -2,2 1,7 -0,5 -0,02 DRONNINGLUND 807 -1,6 1,3 -0,3 -0,02 FARSØ 809 -0,6 0,7 0,1 0,01
10 FJERRITSLEV 811 -0,8 0,7 -0,1 -0,01 FREDERIKSHAVN 813 -2,9 3,0 0,1 0,00 HADSUND 815 -1,1 0,9 -0,2 -0,01 HALS 817 -1,0 1,0 0,0 0,00 HIRTSHALS 819 -1,3 1,2 0,0 0,00 HJØRRING 821 -3,4 3,1 -0,3 -0,01 HOBRO 823 -1,8 1,3 -0,5 -0,03 LÆSØ 825 0,0 0,2 0,1 0,06 LØGSTØR 827 -0,8 0,9 0,0 0,00 LØKKEN -VRÅ 829 -0,7 0,7 0,0 0,00 NIBE 831 -0,9 0,7 -0,2 -0,02 NØRAGER 833 -0,7 0,5 -0,3 -0,04 PANDRUP 835 -0,3 0,9 0,6 0,04 SEJLFLOD 837 -1,1 0,8 -0,3 -0,03 SINDAL 839 -0,9 0,8 -0,1 -0,01 SKAGEN 841 -0,8 1,1 0,2 0,01 SKØRPING 843 -0,9 0,9 -0,1 -0,01 STØVRING 845 -1,5 1,1 -0,4 -0,03 SÆBY 847 -1,3 1,5 0,3 0,01 ÅBYBRO 849 -1,2 1,0 -0,3 -0,02 ÅLBORG 851 -12,7 14,7 2,0 0,01 ÅRS 861 -1,5 1,1 -0,4 -0,03 Anm.: Ærøskøbing og Marstal kommuner er sammenlagt, mens der i de historiske registre fra 2003, som ligger til grund for lovmodelberegningen, endnu var to selvstændige kommuner. Derfor er der ikke oplyst nogen værdi for de to kommuner. De beregnende ændringer i egenbetalingen er opgjort efter korrektioner og omfatter alene de effekter, der kan fordeles på kommuneniveau via lovmodellen.