27. september 2005 Spørgsmål 8:   ”Ministeren  bedes  tilsende  udvalget  en  oversigt  over  udgiften  (i  faste  priser)  til ældreservice pr. person på 65 år eller derover for hvert år i perioden 2006-2010, såfremt udgiften til ældreservice forøges med de afsatte 500 mio. kr. og ikke mere. Det forventede antal ældre år for år skal fremgå af besvarelsen.” Spørgsmål 8: I    forbindelse   med   indberetningen   af   de   kommunale   budgetter   skønner kommunerne over fordelingen af udgifter til pleje og omsorg for personer over og under 67 år. Der foreligger derfor ikke som efterspurgt i spørgsmålet en fordeling på over 65-årige.   Der  foreligger  ikke  skøn  over  de  kommunale  udgifter  til  ældreservice  fra  2006- 2010.  Ældreservice  visiteres  til  den  enkelte  ældre  på  baggrund  af  en  individuel vurdering af den ældres behov.   På  baggrund  af  de  kommunale  budgetter  for  2005  skønnes  de  kommunale ældreudgifter til over 67-årige at udgøre 27,6 mia. kr. i 2005. Opgjort per person over 67 år udgør beløbet ca. 39.000 kr.   Fra og med 2006 vil regeringen afsætte 500 mio. kr. årligt til ældreområdet, som isoleret set øger serviceniveauet pr ældre. Der er ikke truffet beslutning om præcis udmøntning. Frem  mod  2010  ventes  en  stigning  i  antallet  af  ældre.  I  henhold  til  den  seneste befolkningsprognose fra DREAM skønnes antallet af personer ældre end 67 år at stige med ca. 38.000 personer, mens antallet af ældre mere end 85 år stiger med 2.000 personer, jf. tabel 1 . Tabel 1 Forventede antal ældre 2005   -2010, 1.000 personer 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Antal ældre 6 7+ 706 710 714 720 729 744 Antal ældre 6 7-84 år 607 609 613 619 628 642 Antal ældre 85+ 99 101 101 101 101 101 Kilde: DREAM. I  svaret  på  Finansudvalgets  spørgsmål  nr.  11  af  12.  september  2005  er  vist  et beregnet   demografisk   træk   for   bl.a.   ældrepleje   på   baggrund   af   tal   fra nationalregnskabet, der adskiller sig fra ovennævnte opgørelse mht. både alders- og definitionsafgrænsninger.  
2 Det beregnede udgiftstræk for så vidt angår ældrepleje kan ikke opfattes som et skøn for de kommunale udgifter hertil frem mod 2010. En vækst i det offentlige forbrug,  som  svarer  til  det  mekanisk  beregnede  udgiftstræk,  er  desuden  ikke udtryk for et uændret serviceniveau, fordi løbende effektiviseringer inden for den offentlige  sektor  kan  give  et  bidrag  til  bedre  service  i  tillæg  til  væksten  i ressourcerne.