Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 af
25. februar 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Of-
fentligt).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 23. februar 2005 fra Dtf.48, jf.
L 19 - bilag 3.
Svar:
Gruppen af chauffører, kaldet Dtf.48, har udtrykt storutilfredshed med mit
lovforslag L 19 og har begrundet det i 4 hovedpunkter, som jeg her skal
kommentere:
1. en kraftig lønreduktion på 20 -30 %
Jeg har som minister ikke særlige forudsætninger for at kommentere denne
vurdering af lovforslagets forventelige betydning for aflønningen af chauffø-
rer. Jeg har dog noteret mig henvendelsen af 25. februar 2005 fra Fagligt
Fælles Forbund, 3 F, hvor
det er
forbundets opfattelse, at der ikke er hold i
rygterne om markante lønnedgange som resultat af direktivimplementerin-
gen, særligt under henvisning til de eksisterende begrænsninger i køre-/hvile-
tidsreglerne.
2. mistet ret til selv at vælge i forhold til andre erhverv
Jeg bemærker, at der også på det øvrige arbejdsmarked findes regulering af
lønmodtageres arbejdstid, som vil stille krav til arbejdsgiverens tilrettelæg-
gelse og være begrænsende for lønmodtagerens erhvervsudfoldelse. Jeg me-
ner, at der bestemt må være grænser. Hovedformålene med d et direktiv, som
ligger til grund for L 19, er: 1) At beskytte sikkerheden og sundheden for de
omfattede lønmodtagere, 2) At medvirke til øget færdselssikkerhed, og 3) At
skabe ensartede konkurrencevilkår i vejtransportsektoren. For mig at se er
det et nødvendigt initiativ fra EU’s side at skabe fælles regler på dette omr å-
de for netop derved at undgå, at konkurrencen kommer til at foregå på b e-
kostning af den enkelte mobile lønmodtagers sundhed og sikkerhed. Også
hensynet til trafiksikkerheden har gjort det nødvendigt, for at vi undgår d e
alvorlige ulykker, vi allerede kender til fra medierne, hvor busser eller lastbi-
ler forulykker på grund af en træt eller udkørt chauffør.
3. en hel skæv måde at gennemføre et sådant forslag på
I forhold til den udtrykte bekymring over, at der ikke sk
ulle
ske
en gennem-
førelse til tiden af direktivet i de andre medlemsstater, bemærker jeg, at der
netop i direktivet udtrykkeligt er fastsat en frist for rettidig implementering.
Der er altså ikke mulighed for at udskyde en implementering, hvilket gælder
Marts 2005
Vores sag
6309-0002
2/2
alle medlemslande – gamle som nye. Et vigtigt formål er jo netop at skabe
ens konkurrencevilkår på EU -plan. En ikke-rettidig implementering kan der-
imod resultere i en traktatkrænkelsessag, og jeg er sikker på, at Kommissi o-
nen ikke ser igennem fingre med lange ubegrundede udsættelser af dette di-
rektiv. I øvrigt har der fra Beskæftigelsesministeriet været gennemført en
helttraditionel
høring forud for lovforslagets fremsættelse, såvel in ternt in-
den for ministerierne, herunder en særskilt høring af Færdselsstyrelsen og
Rigspolitiet, som eksternt i forhold til private organisationer og aktører. Jeg
har i den anledning ikke bemærkninger til chaufførernes kritik af deres bran-
ches fagforeninger og arbejdsgiverforeninger. Jeg skal dog blot afslutnings-
vis pege på, at der e r tale om minimumsimplementering af direktivet,hvilket
betyder, at dette lovforslag ikke går videre end det, direktivet allerede har
fastsat.
4. Fuldstændig mangel på sikkerhed i forslaget
Jeg bemærker, at det ikke har været et mål i sig selv, at de nye reg ler skulle
skabe nye arbejdspladser eller gennemtvinge ændringer i chaufførers sam-
mensætning, herunder for så vidt angår alder eller rutine .Derimod mener jeg
nok, at netop de mere regulerede og ordnede arbejdsvilkår kan bidrage til, at
vejtransportsektoren forbliver et attraktivt erhverv. Med hensyn til de selv-
stændige vognmænd lægger direktivet som påpeget op til, at disse også skal
være omfattet, men i givet fald først fra 2009. Direktivet og lovforslagets
regler lader sig ikke bare overføre på selvstænd ige, fx vil en (selv-)registre-
ring af arbejdstiden for en selvstændig vognmand ikke give samme mening.
Det er derfor fornuftigt, når direktivet bestemmer, at Kommissionen for ud
for 2009 må se nærmere herpå og senest i 2007 fremsætte forslag til, hvo r-
dan reglerne for selvstændige kan formuleres. Selvstændige vognmænd vil
dog fortsat - som nu - være omfattet af de generelle køre-/hviletidsregler.
Med hensyn til de undtagne køretøjer skyldes dette ene og alene, at disse kø-
retøjer også er undtaget fra køre -/hviletidsreglerne. Der er altså overensstem-
melse og sammenhæng i anvendelsesområdet for både køre -/hviletidsreg
-
lerne og det EU-direktiv, som dette lovforslag implementerer. Dette fremgår
også af lovforslagets bemærkninger.