Folketingets Socialudvalg Dato: 18. marts 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 14. marts 2005 følger  hermed   –    i  5  eksemplarer  –   socialministerens  svar  på   L  34  - spørgsmål nr.   1 (SOU). Spørgsmål    nr. 1: ” Hvordan vil ministeren sikre, at kommunernes øgede økonomiske råderum går til et løft til ældre? Svar: Det er op til hver enkelt kommunalbestyrelse at træ  ffe beslutning om, hvor- vidt der ikke længere skal gives forebyggende hjemmebesøg til personer, der modtager både personlig og praktisk hjælp.    Formålet er  at give kommunerne større frihed til at tilrettelægge de forebyggende hjemm   ebesøg, så i  ndsatsen målre ttes de grupper, som vi ved har mest mulig gavn af den. Beslutter  kommunalbestyrelsen  at  undtage  den  nævnte  persongruppe  fra ordningen,  følger  det  af  kommuneaftalen  for  2005,  at  et   eventuelt  råd erum anvendes til forbedringer for ældre med større plejebeho   v. At dette gennem- føres  i  den  enkelte  kommune  i  ove rensstemmelse  med  kommuneaftalen,  er kommunalbestyrelsens ansvar. På  baggrund  af  den  løbende  kontakt  med  kommunerne  vurderer  KL  med forbehold følgende udsigter i kommunerne ved en  ændring   i målgruppen for forebyggende hjemmebesøg: 1/3-1/2  af  kommunerne  vil  på  kort  sigt  ikke  ændre  praksis.  Disse kommuner  vil  fortsat  tilbyde  besøg  til  borgere,  der  modtager  u d- strakt hjemmehjælp. Yderligere ca. 1/3 af kommunerne overvejer, hvordan der alternativt kan  sættes    fokus  på  aktivering  og  vedligeholdelse  af  funktionsn i- veauet hos de svageste borgere. Det vil sige en omlægning af de a  k- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JLO/ J.nr. 20-889
2 tuelle  ressourcer  til  andre  forebyggende  aktiviteter,  der  samtænkes med den ø vrige indsats på ældreområdet. Den resterende ca. 1/3 af kommunerne må antages at drosle besøg  e- ne  ned.  Blandt  disse  kommuner  har  flere  angivet,  at  ressourcerne skal   omplaceres   fra   de   forebyggende   hjemmebesøg   til   hjemm e- hjælp/træning. Kommunernes Landsforening  skønner på grundlag af alderssammensætni n- gen  blandt  hjemmehjælpsmodtagerne,  at  den  samlede  besøgsaktivitet  ma   k- simalt kan reduceres med 13-20 pct. Det vil sige, at der maksimalt kan frigi- ves  ressourcer  svarende  til  15-23  mio.  kr.  årligt  i  kommunerne.  Tages  der højde for forventningen til kommunernes implemente ring, jf. oplysningerne ovenfor, indsnævres den reelle reduktion til 5  -12 mio. kr. I  de  kommunale  regnskaber  er  der  en  særlig  gruppering  til  forebyggende hjemmebesøg,  som  på  regnskab  2003  udgør  83,7  mio.  kr.  Dette  faktiske forbrug  vedrører  imidlertid  kun   de  medarbejdere,  der  som  eneste  opgave varetager  forebyggende   hjemmebesøg.   I   de   kommuner,   hvor  funktionen kombineres med andre myndighedsopgaver, undervisnings- og udviklingsak- tiviteter,  fremgår  midlerne  ikke  af  den  autoriserede  gruppering  til  foreby g- gende hjemmebesøg. I stedet vil de være konteret generelt på ældreområdet eller som en fællesudgift på forvaltningsn   iveau. Det vil således ikke være muligt via de kommunale regnskaber at få et retv    i- sende billede af udviklingen i de samlede udgifter til forebyggende hjemme- besøg. Ligeledes vil eventuelt frigivne midler, i det omfang de anvendes på øvr  ige områder på ældreområdet , ikke kunne identificeres, da de ikke kan øremæ   r- kes i regnskabet som sparede midler på forebyggende hjemmebesøg. Forebyggelse og sundhedsfremme vil formentlig blive en høj prioritet i ko m- munerne i de kommende år, bl andt andet fordi kommunerne med kommunal- reformen får et øget ansvar for forebyggelsesindsatsen.   Jeg anser det derfor ikke  for  sandsynligt,  at  kommunerne  vil  skære  ned  på  for   ebyggelses-  og sundhedsområ det. Jeg vil imidlertid gerne medvirke til at sikre, at et eventuelt økonomisk råd  e- rum  som  følge  af  kommunernes  implementering  af  forslaget,  anvendes  til ældre  med  større  plejebehov     i  overensstemmelse  med  kommuneaftalen  for 2005 . I 2002 blev kommunernes administration af reglerne om forebyggende hjemmebesøg undersøgt  . Jeg vil nu bede Ankestyrelsen følge op på den d  a- værende undersøgelse   , jf. også min besvarelse af spørgsmål 2   . Undersøge l- sen  skal  blandt  andet  omfatte  en  afdækning    af,  hvordan  de  kommuner,  der
3 vælger  at  begrænse  målgruppen  for  de  forebyggende  hjemmebesøg, har valgt at omprioritere eventuelt frigjorte ressourcer på  ældreo  mrådet. Der henvises i øvrigt til min besvarelse af  spørgsmål 2. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen