Folketingets Socialudvalg Dato: 18. marts 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 14. marts 2005 følger  hermed  –  i  5  eksemplarer  –  socialministerens  svar  på   L  34  - spørgsmål nr.  2 (SOU). Spørgsmål  nr. 2: ”Er ministeren indstillet på at indføre en revisionsbestemmelse i loven, sål  e- des at loven revurderes og eventuelt revideres, hvis den ikke lever op til in- tentionerne ?” Svar: Forslag  til  ændring  af  lov  om  forebyggende  hjemmebesøg  til  ældre  m.v. giver kommunerne mulighed for at undtage modtagere af personlig og prak- tisk  hjælp  fra  tilbuddet  om  forebyggende  hjemmebesøg.  Forslaget  imøde- kommer et ønske fra kommunerne om i større omfang at kunne må lrette den forebyggende  indsats  til  de  borgere,  hvor  effekten  af  indsatsen  erfarings- mæssigt er størst. Jeg  vil  gerne  understrege,  at   regeringen  prioriterer  den  forebyggende  og sundhedsfremmende indsats i ældreplejen højt, og jeg betragter lov om fore- byggende hjemmebesøg  som  et  centralt redskab i denne sammenhæng. Det er derfor vigtigt for mig at pointere, at der med lovforslaget ikke er lagt op til en besparelse på forebyggelses området. Fo rmålet er, som jeg også tidligere har nævnt, at give kommunerne større frihed til at tilrettelægge de forebyg- gende hjemmebesøg, så i ndsatsen målrettes de grupper, som vi ved har  mest mulig gavn af den. Jeg tror også , at det er i alles interesse, at kommunerne bruger ressourcerne der, hvor de har den største effekt. Jeg vil imidlertid gerne være lydhør overfor de bekymringer, som ligger bag de  spørgsmål,  der  har  været  rejst  om  kommunernes  prioritering  og  tilrett e- læggelse af forebyggelsesindsatsen overfor de ældre, der modtager personlig og praktisk hjælp. Jeg har derfor valgt at indarbejde en revisionsbestemmelse Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JLO/ J.nr. 20-889
2 i  lovforslaget,  der  betyder,  at  lovforslaget  skal  revideres  to  år  efter  lovens vedtagelse. Revisionen af lovforslaget vil blive foretaget på baggrund af en undersøgelse af  kommunernes  praksis  ved  forebyggende  hjemmebesøg  for  ældre.  Som bekendt  blev  kommunernes  administration  af  reglerne  om  forebyggende hjemmebesøg undersøgt i 2002, og jeg vil nu bede Ankestyrelsen følge op på den daværende undersøgelse.   Undersøgelsen  skal  blandt  andet  afdække  i  hvilket  omfang,  kommunerne benytter sig af muligheden for at begrænse målgruppen. Endvidere skal u n- dersøgelsen  afdække  kommunernes  generelle  forebyggelsesindsats  over  for ældre,  herunder  hvordan  de  pågældende  kommuner  eventuelt  har  valgt  at omprioritere  indsatsen  og  eventuelt  frigjorte  ressourcer  på  ældreområdet. Kommunerne  vil  også  blive  bedt  om  at  redegøre  for,  hvordan  de  sikrer,  at ældre som modtager personlig og praktisk hjælp, får tilbud om forebygge nde tiltag, hvis de har et behov for dette. Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 1 . Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen