Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. maj 2005 fø l- ger hermed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 273 ad L 38. Spørgsmål nr.   273: ”Hv ad  er  ministerens  begrundelse  for  at  overlade  de amtslige  specialskoler for  udviklingshæmmede  til  kommunerne,  og  hvordan  har  ministeren  tænkt sig,  at  de  enkelte  kommuner  skal  kunne  opretholde  de  pågældende  skoler, når befolkningsunderlaget i den enkelte kommune i de fleste tilfælde ikke vil være tilstrækkeligt hertil? Svar: Da  specialskolerne  hører  under  undervisningsministeriet  område,  har  Soc  i- alministeriet modtaget følgende   bidrag til svar  fra undervisningsministeren, hvortil jeg kan henholde mig: ” Med  kommunalreformen  placeres  det  samlede  ansvar  for  specialundervis- ningen  i  kommunerne.  De  økonomiske  ressourcer, som  amtskommunerne  i dag bruger til den vidtgåen de specialundervisning, overføres til kommune r- ne, ligesom amtskommunernes faglige ekspertise overføres til kommunerne. Det gæ  lder dog ikke den ekspertise, der overføres til regionerne i forbindelse med  deres  drift  af  de  lands-  og  landsdelsdækkende  undervis  ningsinstitutio- ner, kommunikationscentrene m.v. Samtidig sammenlægges kommunerne. De nye kommuner vil således typisk være større og både med hensyn til økonomi og faglig ekspertise have flere ressourcer til rådighed med henblik på o  pgavevaretagelsen. Lovforslaget giver mulighed for, at regionsrådet efter aftale med kommuna l- bestyrelsen  kan  varetage  kommunale  driftsopgaver  inden  for  folkeskolelo- ven, der har en naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-31
2 derfor har særlige kompetencer i fo  rhold til opgavevaretagelsen. Som nævnt i lovbemærkningerne kan dette for eksempel blive a  ktuelt i de tilfælde, hvor den  tidligere  amtskommunale  specialskole  har  et  ganske  særligt  undervi  s- ningstilbud til både elever fra kommunen og elever fra et større o  mrå de uden for  kommunen,  uden  at  undervisningstilbuddet  derfor  er  lands-  eller  lands- delsdækkende. Regionsrådene  vil,  som  amtsrådene  i  dag,  efter  ønske  fra  kommunerne  i regionen  kunne tilrettelæ  gge  særlige  ungdomsuddannelsesforløb  for  fx  sent udviklede, hvis det indgår i den årlige rammeaft  ale mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne. Kommuner,  regioner  og  institutioner  får  endvidere  stillet  gratis  specialrå  d- givning m.v. til rådighed i den statslige videns - og specialrådgivningsorgan i- sation (VISO). VISO får til opgave at bistå kommuner og regioner med gr  a- tis  vejledende  specialrådgivning  i  de  mest  specialiserede  og  komplicer ede enkeltsager samt yde bistand til kommunernes udredning i de få, mest sjæ   l- dent forekommende specielle og komplicerede enkeltsager. Kommunen  bevarer  desuden  sin  mulighed  for  at  samarbejde  med  andre kommuner om varetagelse af specialundervisningen og den pædagogiskps  y- kologiske rådgivning  (PPR). Kommunen har også adgang til at købe sig til bistand i andre kommuner eller institutioner. Dette indebærer, at kommunerne   - som amtskommunerne i dag - vil have de nødvendige forudsæ   tninger for at løfte ansvaret for undervisningen, herunder specialundervisning for personer med udviklingshæmning, og dermed opfy  l- de  deres  pligt  til  at  sikre  specialundervisning  og  anden  specialpæd  agogisk bistand til alle, der har behov for det. Sikringen af, at denne forpligtelse overholdes, vil i fremtiden principielt ske på samme måde som i dag. Kommunale myndigheders opfyldelse af forpli  g- telser  i  henhold  til  folkeskolelovgivningen  påses  af  de  kommunale  tilsyn s- myndigheder. Det samme gælder kommunalbestyrelsens forpligtelser i he  n- hold til lov om specialundervisning for voksne. I forhold til den enkelte elev i folkeskolen sikres kommunens overholdelse af pligten til at stille relevante tilbud til rådighed ved klageadgangen til Klag e- nævnet for vidtgående specialundervisning. Klagenævnet vil i den forbinde l- se kunne tage stilling til, om kommunen har truffet sin beslutning på et ti l- strækkeligt  oplyst  grundlag,  herunder  o  m  kommunen  burde  have  indhentet ekstern  rådgivning  og  eventuelt  bistand  til  udredning  fra  fx  VISO.  Klag e-
3 nævnet  vil  også  skulle  behandle  klager  vedrørende  voksenspecialundervi s- ning for så vidt angår retlige forhold. Det kommunale tilsyn med folkeskolen vil, som beskrevet i regeringsgrund- laget, blive suppleret af et af regeringen nedsat uafhængigt Råd for evalu   e- ring og kvalitetsudvikling af folkeskolen. Rådet skal blandt andet følge  og  vurdere udviklingen i det faglige niveau i folkeskolen   og   give   årlige   t ilbagemeldinger   til   undervisningsministeren. Rådet understøttes af en ny statslig styrelse for evaluering og kvalitetsudvi  k- ling.  Styrelsen får  til  opgave  at føre  tilsyn  med  kvaliteten af  komm  unernes forvaltning  af  folkeskoleloven,  men  også  at  gennemføre  ev  alueringer  m.v. Disse kommende initiativer vil også omfatte specialundervisning og specia l- pædagogisk bistand. De regionale udviklingsråd skal i en 4 -årig periode fra 1. januar 2007 følge udviklingen på specia lundervisningsområdet og en gang årligt rappor  tere til undervisningsministeren som en del af grundlaget for løbende at kunne vu r- dere, hvordan kommuner og regioner varetager deres opgaver efter kommu- nalreformen. Den foreslåede placering af de amtskommunale specialskoler er en balanc e- ret  og  forsvarlig  ordning,  der  blandt  andet  tilgodeser,  at  beslutninger  om specialundervisning træffes så tæt på borgerne som muligt .” Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer