Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   21  (L  65),  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 14. april 2005 Spørgsmål  21: "Ministeren bedes beskrive de opgaver, som medlemmer af regionsrådet  – der ikke får sæde i Forretningsudvalget   – skal varetage – især i regionsråd, hvor man beslutter helt at henlægge ”den umiddelbare forvaltning af regi o- nens andre anliggender til Forretningsudvalget”?" Svar: Med  lovforslaget  indføres   det  fleksible  forretningsudvalgsstyre  som  ud- gangspunkt for regionernes styreform. Der  henvises  til  besvarelsen  af  spørgsmål  nr.  9,  hvori  det  fleksible  forre  t- ningsudvalgsstyre er beskrevet. Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 9, kan den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender – ud over den traditionelle økonomiu d- valgsfunktion, der skal henlægges til forretningsudvalget  – efter regionsrå- dets ønske  henlægges til enten forretningsudvalget eller regionsrådet.   Det kan tilføjes,  at   det følger  af  lovforslagets  § 13,  stk.  6,   at  regionsrådet kan nedsætte særlige udvalg til varetagelsen af bestemte hverv eller til u d- føre lse  af  forberedende  eller  rådgivende  funktioner   for  regionsrådet  eller forretningsudvalget.  Dette  kan  ske  uafhængigt  af  i  hvilket  omfang  den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender henlægges til forretning s- udvalget eller regionsrådet. Det er regionsrådet, der fastsætter de særlige udvalgs sam  mensætning og fastsætter regler for deres virksomhed. Som  medlemmer  af  særlige  udvalg  kan  udpeges  såvel  regionsrådsme  d- lemmer som ikke-regionsrådsmedlemmer, herunder ansatte i den regionale forvaltning og andre sagkyndige. Regionsrådet træffer beslutnin g om de særlige udvalgs virksomhed, herun- der  regler  om,  på  hvi lken  måde,   på  hvilke  områ  der,  og  inden  for  hvilke rammer det særlige udvalg har adgang til at udøve sin forberedende eller rådgivende virksomhed. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 26. april 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-5 Sagsbeh.: lfb Fil-navn: KOUspm 21 besvarelse
2 Regionsrådet vil således f. eks. kunne nedsætt  e særlige udvalg, der alene har til opgave at udarbejde en årlig rapport på et givent område, eller har som  opgave  at  foretage  sådanne  vurderinger  på  et  givent  område   ,  som regionsrådet løbende anmoder om. Regionsrådet  kan  endvidere   –  under  forudsætning  af,  at  der  ikke  gøres indskrænkninger  i  forretningsudvalgets  kompetence  –  tillægge  et  særligt udvalg  forberedende  eller  rådgivende  funktioner  eller  en  beslutningsret inden  for  et  bestemt,  nærmere  afgrænset  område,  dvs.  til  varetagelse  af bestemte hverv. I regioner, hvor regionsrådet måtte træffe beslutning om at henlægge alle opgaver vedrørende den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender til forretningsudvalget, vil det som det fremgår ovenfor være op til region s- rådet at træffe beslutning om , hvorvidt de medlemmer af regionsrådet, der ikke sidder i forretningsudvalget,  skal tillægges andre opgaver end de op- gaver, der følger af hvervet som regionsrådsmedlem. Det  kan  tilføjes,  at  der  til  hvervet  som  regionsrådsmedlem  knytter  sig  en række rettigheder,  herunder  retten  til for regionsrådet  at  indbringe  ethvert spørgsmål om regionens anliggender samt fremsætte forslag til beslutning herom, jf. lovforslagets § 12, jf. lov om kommunernes styrelse § 11, stk. 1.