Besvarelse af spørgsmål nr.   9 (L 65), som  Folketingets Kommunaludvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren den 14. april 2005 Spørgsmål  9: "Ministeren  bedes  forklare  baggrunden  for  at  oprette  et  direkte  folkevalgt organ som regionsrådet, der i sin konstruktion alene kan agere ud fra lo v- bestemte aktivitetsmuligheder og reguleres helt ned til den måde, som det internt pålægges at organisere sit eget arbejde på.  " Svar: Et af hovedformålene med amtskommunernes nedlæggelse og oprettelsen af fem nye regionsråd  er at sikre et fremtidigt, stærkt regionalt sundheds- væsen.  Regionsrådene   bliver  derfor  tillagt  ansvaret  for  sygehusvæsenet, herunder den behandlende psykiatri, og hele sygesikringsområdet. Regionsrådene  får desuden ansvaret for  opgaver inden for regional udvik- ling, det sociale område, undervisningsområdet, trafikområdet og visse b   e- grænsede opgaver inden for miljøomr ådet. Regionsrådets opgaver er overordnet beskrevet i  lovforslagets § 5, stk. 1, idet hjemlen til regionsrådenes  varetagelse af de nævnte opgaver findes i sektorlovgivningen.   Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 2, at regionsrådet ikke kan var  etage andre opgaver end de i stk. 1 nævnte. Dette indebærer, at de almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommunernes opgavevaretagelse (de såkaldte kommunalfuldmagtsregler)  ikke finder anvendelse for regionernes virksomhed. Baggrunden herfor er hensynet til at sikre en effektiv opgave- varetagelse inden for regionens opgaveområder og så vidt muligt at undgå eventuelle kompetenceglidninger. Regionsrådene  får  således  med  kommunalreformen  sin  særlige  opgav   e- mæssige  identitet,  der  er  forskellig  fra  kommunernes  og  statens.  Ved  at sætte  et  regionsråd  i  spidsen  for  hver  regions  opgavevaretagelse  sikres eksistensen af et direkte folkevalgt organ med ansvar for løsningen af de særlige opgaver, der er henlagt til regionerne. Med hensyn til regionsrådets mulighed for  at organisere sit arbejde henvi- ses til lovforslagets § 13, hvorefter der indføres et fleksibelt forretningsu d- valgsstyre  som  udgangspunkt  for  regionernes  styreform.  Styreformen  ad- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 26. april 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-5 Sagsbeh.: lbe Fil-navn: Spm 9-svar
2 skiller sig fra den styreform, der gælder for kommunerne derved, at forret- ningsudvalget – ud over at varetage den traditionelle økonomiudvalgsfun k- tion – kan varetage alle eller visse nærmere definerede opgaver alt afhæ n- gig  af  regionsrådets  nærme re  beslutning.  Forretningsudvalgets  erklæring skal indhentes i enhver sag, der forelægges regionsrådet.  Den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender – ud over den traditionelle økonomiu d- valgsfunktion,  der  skal  henlægges  til  forretningsudvalget   –  kan  således efter regionsrådets ønske tillægges    enten forretningsudvalget eller regions- råd et. Sammensætningen  og  karakteren  af  regionernes  opgaver  med  langt  den tungeste drifts- og udviklingsopgave inden for sundhedsvæsenet bevirker, at udvalgsstyret i den form, det kendes fra kommunerne, ikke er hensigts- mæssigt for regionsrådets opgavevareta gelse. Inden for rammerne af det fleksible forretningsudvalgsstyre er der ikke be- grænsninger i regionsrådenes adgang til at organisere sit arbejde. Region s- rådene får således samme, frie, adgang til at indrette regionens administr   a- tion, som i dag er tillagt kommunerne og amtskommunerne. Regionsrådene kan endvidere som nævnt vælge, om den umiddelbare forvaltning af regi o- nens  anliggender  ud  over  den  traditionelle  økonomiudvalgsfunktion   skal tillægges forretningsudvalget eller regionsrådet. Det  bemærkes  herved,  at  regionsrådene  har  fri  adgang  til  at  indgå  aftale med  private  om  at  løse  en  opgave,  regionsrådene  varetager  efter  lovgi  v- ningen, med mindre det er fastsat eller forudsat i lovgivningen, at opgaven skal løses i regionalt regi.